Scalare vs kardinaltetra/neontetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Scalare vs kardinaltetra/neontetra

    Skulle behöva någon färgglad, lagom aktiv tetra till mitt 105 l akvarium. I akvariet går 2 scalarer som är ca 5-7cm stora. 2 fjärilsciklid, ett par palettciklider och 2 ansistrusar. Första tanken faller på kardinaltetra eller neontetra men jag har nån stans i bakhuvudet att det inte funkar så bra då scalarerna kan se dem som mat.
    Mitt minne säger mig att det var nåt med den röda och blå färgen som tilltalade scalarerna eller är jag helt ute och cycklar?
    Någon som har förslag på vad man annars ska hitta på för färgklick till burken?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Tror inte det handlar så mycket om färgen som storleken på tetrorna. Sådant som hoppar/simmar runt och går in i munnen är mat. Gäller för alla firrar. Kardinaler eller neon som är i bra size kan funka. I butikerna brukar de dock vara rätt små.

    Kanske inte så färgsprakande som kardinal/neon, men viss färg och intressant beteende har både Kejsartetran och Kerritetran. Brukar vara lite större när man hittar dem i butikerna. Vill du ha något som går mer i överdelen av karet är Pirangatetra, Nannostomus beckfordi, ett alternativ. Hyfsat färggranna och rätt bra fart i dem om det är ett par tre hannar med i leken. Koppartetran kanske också är ett alternativ - inga klara färger, men jäkligt grann i rätt förhållanden. Går ofta lite högre upp i karet också.

    Alternativt kör du på några trevliga barber. Rekommenderar nätbarb (inte så färggrann, men med en egen charm) eller kopparbarb (mer färg och lika charmig). Ingen av dessa två barber är "bråkstakar" som tigerbarb eller guldbarb. De två sistnämnda rekommenderar jag att du håller dig ifrån i ditt kar. Oavsett vilken firre du väljer så är ca 10 st ett bra antal för ditt kar och din fiskbelastning. Mer än så hade jag inte stoppat i.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Både neon- oich kardinaltetror tror jag är sällsynt dåligt sällskap till scalarer. Mina hantlar som t o m tycker att mygglarver är köttiga kan inte låta bli kardinaltetror. Andra fiskar av samma size fungerar utmärkt. Färgen skulle det kunna vara men även beteendet.

      Det är på natten dom försvinner och jag tror att vissa fiskar, t ex neonfärgade, inte är vana att ta ansvar för sig själva fullt ut som man måste i brist på reflekterat ljus och närvarande kollegor. Vissa skyddsbeteenden är kollektiva och fungerar inte på natten. På dagen kan de vara osannolika ekvilibrister. Jag jämför gärna med en flock med 100 000 savannasparvar över Pampas eller en tusenflock kärrsnäppor på Öland.

      Hursomhelst blir dom ofta mat i akvarium med t ex scalarer eller andra ytjagande ciklider.

      *edit* Glömde att ge ett konstruktivt alternativ; rödryggstetror är väldigt bra. Snygga och stora nog att inte platsa alls bra i munnen på andra fiskar. Stimmar fint redan i grupper om tio och har det där aggressiva pirayaliknande ätbeteendet som faktiskt är ganska typiskt många tetror. Släng i lite levande smågott och karet kokar.
      Senast redigerad av Kalle-Maja; 04 februari 2006, 00:33.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        105L är för smått för Scalarer i vilket fall, så fokusera på att ge dem ett riktigt hem först.
        fish r friend

        Kommentar

        • gladhertha
          Användare
          • mars 2005
          • 49

          #5
          Tycker det låter trångt redan, och att stoppa in ett gäng tetror också?
          /Hanna
          540l
          112l
          63l
          21l
          12l

          Kommentar

          • wofflan
            NCS Medlem
            • september 2003
            • 660

            #6
            jag skulle tagit bort skalarerna och köpt kardinalerna till ett sådant litet akvarium. Skalarerna kommer fort att växa ut ett så litet kar och du riskerar att de får missbildad kroppsform om du håller dem så.
            Annars är Minortetra/blodtetra/serpaetetra en snygg tetra med mycket färg, kolla på zoopet
            Senast redigerad av wofflan; 02 februari 2006, 18:45.
            Mvh Fredrik

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Okej, jag tackar alla som gett tips på lämplig tetra. Vad gäller scalarerna så är jag medeten om vad de igentligen ska ha för akvarium men ämnet handlade inte om det.... Tack iaf för tipsen!

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Visst var mitt tips bäst!?

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ja, som sagt tack för konstruktiva tips och förklaring kring varför just neonfärgade fiskar blir mat :-)

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Kalle-Maja, Du nämner rödryggstetra. Har du möjligen en bild och artnamn på dessa gynnare? Hittar inte igen den. Beteendet som du beskriver hos dem verkar intressant.

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      #11
                      Artnamnet är Hyphessobrycon pyrrhonotus och en länk till fisken hittar du här:


                      Den ser ut som den gamla dolkstickstetran förutom att den är högre, större och är mer färgstark. Bilden på zoopets sida visar en fisk som jag tycker ser sjuk ut, fast den har nästan rödare rygg än rödryggstetran!?
                      Senast redigerad av Kalle-Maja; 04 februari 2006, 00:35.

                      Kommentar

                      • calle-hallabro
                        Användare
                        • juli 2005
                        • 303

                        #12
                        Komiskt att de flesta väljer att kommentera akvariestorleken istället för att svara på frågan
                        Så jäkla snabbt växer inte Scalare!
                        **********
                        En Mal idiot!
                        www.goc.se

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          #13
                          ja visst är det komiskt att vissa inte gillar djurplågeri.

                          fish r friend

                          Kommentar

                          • calle-hallabro
                            Användare
                            • juli 2005
                            • 303

                            #14
                            Ursprungligen postat av Daniel Odell
                            ja visst är det komiskt att vissa inte gillar djurplågeri.

                            www.skrivihop.nu
                            Sedan NÄR blev det djurplågeri 2 scalarer som är ca 5-7cm stora. i ett 105Liters akvarium (Ja, jag förutsätter att det har standardmått)??

                            Det finns en norm som säger att fullvuxna Discus kräver ca 50liter vatten, vilket skulle göra det "möjligt" att då ha två fullvuxna Discus i detta 105liters akvarium!
                            I samma kar som du anser att det är djurplågeri att ha 2 scalarer som är 5-7cm!

                            Vilket är egentligen djurplågeri,,
                            Att ha att få fiskar som där med får gott om plats men beroende på detta börjar utöva revalitet, eller ha dem lite tätare och därmed undvika detta?
                            Nu INTE sagt att de ska vara packade som sardiner, men väl avpassat antal med tanke på akvariets höjd (som är det viktigaste när det gäller Scalare och Discus) och volym.

                            Jo jag är nog en djurplågare enlig dina kreterier, för vi har idag en ca 10cm stor Panaque sp. cf. nigrolineatus Xingu L-027, som om 5-10 år blir kan bli ca 30cm i vårt 590liters akvarium.
                            Och inte nog med detta, vi har flera Discus i samma kar!!

                            //Calle
                            **********
                            En Mal idiot!
                            www.goc.se

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              point well taken. självklart skall vi förneka dem deras naturliga beteenden såsom revirhävdande.
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...