Diverse hjälp med nytt amerikakar kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rokker
    Användare
    • april 2005
    • 18

    Diverse hjälp med nytt amerikakar kar

    Jag är tämligen färsk som akvarist. Som total novis blandades arterna friskt och
    tämligen planlöst i mitt 222L. T.ex. Geophagus Brasiliensis, Aequidens Pulcher och Cryptoheros Sajica lever nu i karet och dessa har väckt mitt intresse för ciklider.

    I slutändan jag fastnade för mina Brasiliensis. Eftersom egentligen kräver ett större kar än det jag har nu, så har jag beställt ett 960L och jag sitter här och planerar för vilka arter som skall få bosätta sig däri. Jag är ingen biotopfantast utan det blir ett "amerikakar" utan hänsyn till exakta fångstplatser o.s.v.

    Det enda jag med säkerhet vet är att en grupp av Geophagus kommer att vara de första som flyttar in. Just nu är de hetaste kandidaterna: Geo.Proximus, Geo. Altifrons eller "brassarna" som jag redan har.

    Önskelistan innefattar arter som guldsöm och eldbuk, men jag är osäker på hur det funkar att kombinera dessa med Geophagus? Med andra ord; alla tips/förslag på arter som funkar tillsammans mottages tacksamt!

    Nästa fundering rör filterfrågan. Jag har ett nytt ytterfilter som jag tänkt använda (kinesisk kopia av Eheim 2028, 1200L/h). Detta tänker komplettera med ett ytterfilter till, troligtvis blir även detta ett "kinafilter" då akvarieköpet redan har fört mig till ruinens brant...
    Kommer detta vara tillräckligt tror ni? Om jag har läst på rätt så behöver det inte vara lika hög fart på vattnet i ett sånt här kar som i ett afrikansk, eller?

    Tack på förhand!

    /Thomas
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Hej!

    Ska försöka besvara frågorna.

    "Det enda jag med säkerhet vet är att en grupp av Geophagus kommer att vara de första som flyttar in. Just nu är de hetaste kandidaterna: Geo.Proximus, Geo. Altifrons eller "brassarna" som jag redan har."

    Du menar alltså att du skulle ha brasiliensis eller altifrons? det går säkert utmärkt, jag är dock lite tveksam till att blanda dem.

    "Önskelistan innefattar arter som guldsöm och eldbuk, men jag är osäker på hur det funkar att kombinera dessa med Geophagus? Med andra ord; alla tips/förslag på arter som funkar tillsammans mottages tacksamt!"

    Guldsöm ocgh eldbuk funkar säkert bra med brasiliensis. Till altifrons och eller proximus (det är tveksamt om du får tag i den egentliga proximus, liksom vad de fiskar som kallas proximus egentligen är för arter) skulle det nog vara bättre med snällare arter som Blåciklid, A.metae eller ännu hellre någon ytlevande ciklid som chokladciklid, flaggciklid eller scalare.

    "Jag har ett nytt ytterfilter som jag tänkt använda (kinesisk kopia av Eheim 2028, 1200L/h). Detta tänker komplettera med ett ytterfilter till, troligtvis blir även detta ett "kinafilter" då akvarieköpet redan har fört mig till ruinens brant...
    Kommer detta vara tillräckligt tror ni? Om jag har läst på rätt så behöver det inte vara lika hög fart på vattnet i ett sånt här kar som i ett afrikansk, eller?"

    Det kan säkert funka bra. Ev kan du komplettera med något ytterligare något innerfilter eller bygga ett filterfack med powerhead.

    Tänk på att en grupp (oftast) viltfångade Geophagus altifrons eller proximus inte alls är att betrakta som nybörjar fiskar och också att de kostar en slant i inköp. Med rätt förutsättningar (960 liter med två bra ytterfilter) ser jag dock ingen anledning till att du inte skulle kunna klara av dem.

    Lycka till!

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Rokker
      Användare
      • april 2005
      • 18

      #3
      Tack för ditt svar Olof!
      Jo, jag menade Altifrons eller Brasiliensis, inte både och.

      Om jag förstår dig rätt så står jag inför ett vägval, endera det lite "tuffare" spåret med Brasiliensis, guldsöm och eldbuk eller ett lite "mjukare" med altifrons/proximus, blåciklider o.s.v. korrekt uppfattat?

      Jag har faktiskt "brassar" och ett blåciklider tillsammans i mitt 222L just nu och det funkar bra. Men då är blåcikliderna större, de kanske får det tuffare när "brassarna" växer till sig.

      Jag såg att du har Geophagus "Orange Head Tapajos". Kanske skulle kunna vara något för mig?

      Skönt att jag inte är helt ute och seglar när det gäller "hårdvaran". Jag tänkte jag skulle ha allt på plats tills karet anländer.

      /Thomas

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Jag tror att man får välja, tuffare eller snällare? Det är ju ett stort akvarium så det kan ju funka ändå.

        G "orangehead Tapajos" brukar anses som lite lättare och mindre än tex G. altifrons.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • gladhertha
          Användare
          • mars 2005
          • 49

          #5
          Den ända tråkiga med orange heads å liknande är att dom är känsliga för hål-i-huvudet-sjukan. :/
          /Hanna
          540l
          112l
          63l
          21l
          12l

          Kommentar

          • Rokker
            Användare
            • april 2005
            • 18

            #6
            Gladherthas inlägg påminde mig om en annan fråga som jag klurat på.
            Är det några mediciner som man bör ha hemma? Ett litet hemma-apotek för fiskarna...

            Kommentar

            Arbetssätt...