Diskus i juwel 170 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • IrieMan

    Diskus i juwel 170 l

    Jag har ett juwel panorama 170 liter och jag undrar hur många Diskusar jag kan ha i det? 3 är för några om 2 blir ett par och om jag har fyra får de inte 50 liter vatten var som jag har hört att de måste ha. Jag har en fluval 204 i. lite tips skadar inte om ni kan skriva. Jag skall flytta till haninge och undrar lite om vattnet där, passar det discus eller ej?

    Joakim
  • black_parkas

    #2
    Personligen så skulle jag inte stoppa ner så många fullvuxna diskusar i ditt 170 liters.

    Ungfisk går ju bra att ha ett gäng, kanske 6 st skulle jag tro, men när de börjar smyga över 12 cm så är det dags att ha det större.
    Tycker jag då...

    Om ett 170 liters är det enda du har att tillgå skulle jag hellre vänta med diskus tills du har plats/råd med ett något större kar.

    Många har ju lekkar som är runt 120 liter, och det fungerar ju bra, men med växande diskusar så skulle jag råda till att få tag i en större burk, och att du köper 6-8 st diskusar så det finns lite att välja mellan sedan för fisken.


    Johan B

    Kommentar

    • patrik_k
      Användare
      • april 2002
      • 125

      #3
      Hej!
      Att man behöver 50 Liter per discus kanske är en regel som mest gäller villdfångade discus. Själv har jag sju st odlade discusar i ett Juwel Panorama 200. Jag skulle stoppat ner fyra till fem discusar i ditt akvarium.
      Men en sak har jag måste man tänka på...
      Destu mer discusar du lägger ner i akvariet destu mer skötsel och vattenbyte böhöver dom.
      Om du ska köpa odlad fisk ska du INTE stoppa ner dom i ph 6.5, som det står i böcker. Det som står i böcker gäller främt villdfångad fisk. Eftersom odlad discus är uppodlad i ph 7.5 trivs dom bäst i ph 7.5. Jag gjorde felet att jag inte trodde han på zooaffären och stoppade ner discusarna i ph 6.5 och dom blev sjuka...
      Nu har jag ph 7.5 och dom mår perfekt.
      Ps.Ta reda på villket ph discusarna är uppodlade på i zooaffären. Ds.

      Hoppas att jag har hjälpt med något...
      Mvh Patrik K

      P.K

      Ändrat av - patrik_k den 2002/04/17 16:55:53
      MVH Patrik K

      Kommentar

      Arbetssätt...