fånga grod yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • markus

    fånga grod yngel

    hade tänkt att sticka ut och fånga lite grod-yngel till firrarna undrar bara när de dyker upp och om det finns några bi effekter att mata med dem hade också tänkt att frysa något kilo någon som har någon erfarenhet av det här.
    peace
    Markus Berlin Angered

  • Marcus
    Användare
    • april 2002
    • 78

    #2
    Tyvärr Markus är jag rädd för att du inte får göra detta (om jag kommer ihåg rätt) då de flesta grodorna idag är fridlysta.

    Inte ens skolorna får ta in grodyngel längre som de alltid gjort förr.

    Jag är inte säker, men mitt råd är ändå att fånga andra smådjur istället, finns gott om sådan nu i vattnet.

    Marcus Asplund

    Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt

    Ändrat av - marcus den 2002/04/16 14:19:44
    "Övning ger träning"

    Kommentar

    • Anette
      Användare
      • april 2002
      • 178

      #3
      Hej Markus!

      Marcus har helt rätt - grodor och grodyngel men även övriga groddjur är fridlysta i Sverige så jag tycker inte att du "ska frysa in ett par kilo".

      Anette

      Kommentar

      • ale
        Användare
        • april 2002
        • 24

        #4
        Det du planerar att göra är straffbart. Bara så du vet.

        MVH/
        Alejandro

        Kommentar

        • AnteB
          Användare
          • april 2002
          • 12

          #5
          Grodyngel får endast fångas i utbildningssyfte och då endast ett fåtal som sedan skall återbördas till fångstplatsen när de är färdigutvecklade. Tyvärr så har vi ont om grodor i Sverige och att använda tusentals yngel som foder är givetvis förkastligt med den kunskapen. Lagändringen kom om jag minns rätt år 2000, då jag ställde samma fråga i forumet. Fånga mygglarver istället, dom finns det för många av samtidigt som du vet att de är ett fint komplement till räkmixen.

          mvh/AnteB

          Kommentar

          Arbetssätt...