Stim????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulrika

    Stim????

    Hejsan!

    Tänkte starta upp ett akvarium med Skalar och Diskus.
    Över allt där jag läst om dessa arter står det att man skall skaffa ett stim på ca 5-6 individer för att de sedan skall kunna bilda par. Problemet är att vi ej har möjlighet att skaffa ytterliggare ett "gigantiskt" akvarium, vilket gör att 400-450 l inte räcker till 2 stim + några tetror.
    Min fråga är då om storleken på stimmet har med odling och göra eller om det finns andra saker som ligger bakom detta?
    Kan man ha ett "stim" på 2-3 individer?

    Mycket tacksam för svar.
  • Carina

    #2
    Hej!

    Jag skulle istället för att köpa ett stort gäng ungfiskar leta efter ett etablerat par från någon seriös akvarist.
    Leta bland annonser t.e.x. här på köp & sälj. På fiskauktioner brukar det också ofta säljas lekpar.

    Om man väljer ut en hona och en hane själv kan problemet bli att de inte alltid accepeterar varann så bra som man vill. Jag har i och för sig ingen erfarenhet av Discus men vet att så är fallet bland många andra ciklider.

    M.v.h.
    Carina Klingzell



    Ändrat av - carina den 2002/04/15 09:15:34

    Ändrat av - carina den 2002/04/15 09:19:47

    Kommentar

    • black_parkas

      #3
      Discus ska man helst ha 6-8 st av.
      Detta för att undvika det annars oundvikliga "hack-kycklingssyndromet".....

      Klart att det kommer att vara en av dem som växer långsammare ändå kanske, men har man 2 eller 3, då är det garanterat (troligtvis) så att en kommer att åka på däng, sedan är det två kvar, då åker den svagare av dem på däng.

      8 st diskus kan du absolut ha i ditt 400 Liters, anser iaf jag.

      Däremot så tycker jag att du absolut INTE ska ha scalarer med diskus.

      Det finns en bok också... där författaren upprepar sig väldigt många gånger... men i slutet säger han nå´t i stil med:

      "Never ever keep discus with angelfish, never..."


      Well...

      Nåja...
      Jag tycker helt enkelt inte att man ska ha diskus och scalare tillsammans, de passar inte ihop, de är aningens för lika och diskus gör sig helt klart bäst som dominerande art i burken, med lite små tetror, dvärgciklider och malar på sin höjd.

      Johan B


      Kommentar

      • Ulrika

        #4
        Mycket tacksam för era svar!!!

        Det som jag har upptäckt när det gäller Diskus är att sökningar på nätet samt litteratur ofta säger helt olika saker.

        På några ställen har jag läst att man ej skall ha Skalar och Diskus ihop och på andra ställen har jag läst att det är alldeles utmärkt.
        Detta upprepar sig även när det gäller foder, pH, värme mm.


        Kommentar

        • Marcus
          Användare
          • april 2002
          • 78

          #5
          Det du säger stämmer ganska väl, jag känner också att många uppgifter är motsägelsefulla.
          Dock får man tänka på att innan vi hade alla dessa mediciner och vattentester klarade men att få vildfångade diskus att leka med "bara" grovsalt och vattenbyten.

          Varför krångla till det, skaffa 6-8 st mindra diskus, byt vatten en ggr i veckan, laga maten till dem själv samt se till dem varje dag så att de mår bra.

          Mer komplicerat behöver det inte vara.

          Jag kan dock rekommendra en cd skiva om diskus som Martin Lindell och Johan Nilsson har gjort, den är ett mycket bra hjälp medel, dessutom är den gratis.
          (kommer dock inte ihåg deras adress just nu)

          Förresten, jag såg att du bor i Gbg, här skall det finnas en del bra akvarieföreningar, har själv funderat på att gå med i någon.
          Där tror jag man lär sig allra mest.

          Ps, om du vill kan jag kopiera cd´n till dig, man skall juh hjälpa varandra

          Marcus Asplund


          Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt
          "Övning ger träning"

          Kommentar

          • black_parkas

            #6
            Min personliga anledning till att inte ha Scalare med Diskus är att det ser fult ut helt enkelt...

            Jag tycker inte de passar att ha i samma burk..

            Helt enkelt fult... i mina ögon...

            Men det är kanske en smaksak, och det skulle säkert fungera... men varför?

            Sedan att det finns så mycket olika "sanningar"...
            Det är lite jobbigt vill jag medge..
            Men den enda sanningen som finns egentligen, det är ju den vi själva upplevt/upplever.
            Många matar sina diskusar enbart med röda mygg t.ex, och utan problem.
            Medan andra, inkl mig själv, totalt ratar detta foder p.g.a. riskerna som finns med fodret.
            Skitigt, bakterier osv.
            Discusquick, räkmix och egenhändigt gjord oxhjärtemix fungerar ju lika bra så jag tycker inte det finns någon anledning att riskera fiskarnas hälsa med röda mygg.

            Johan B

            Kommentar

            • Therese
              Användare
              • april 2002
              • 196

              #7
              Scalare är aningen mer agresiv än discus och tar för sig av maten. I och med att discusen äter så pass långsamt som den gör kan följderna bli att odm blir undernärda. Men alla fiskar är olika och kan bete sig på yterst olika sätt oavset om det är samma sort. SÅ det kan funka med scalare och det kan gå rätt utåt.
              Tykcer inte att vanliga skaclarer är så fina (finns undantag) men altum, dom är vackra.
              mvh Therese

              Kommentar

              • black_parkas

                #8
                Och jag tycker nästan tvärtom, vanliga scalarer är finare än altum..

                Så trevligt!



                Kommentar

                Arbetssätt...