Pellets till påfågelciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thobias

    Pellets till påfågelciklid

    Hej!
    Behöver ciklider pellets som huvudfoder eller mår de bra av att äta torsk, räkor, insekter osv?
    Vilket näringsinneåll/vitaminer har pellets som fiskarna annars skulle sakna?

    Mvh Thobias

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Menyn som du funderar på är säkert bättre än peletts. I naturen består en stor del av påfågelmenyn av pansarmalar (!). I FishBase står det "Feeds on small fish, crayfish, worms and insect larvae".

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Tomas

      #3
      Hej

      Jag har haft Påfåglar i många år och vad jag erfarit är att pellets är ett bra basfoder men dom uppskattar även lite annat som torsk och räkor ibland jag har till och med gett dom vanlig daggmask vid vissa tillfällen vilket dom uppskattar otroligt. när det gäller daggmask så vet jag inte om det är bra men det kanske någon annan kan svara på
      mvh Tomas

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Daggmask är väldigt bra för carnivora ciklider men lite för proteinrikt som huvudfoder. Jag ger mina Oscars pellets (viktigt med kvalité) som huvudfoder och rå torsk ca var tredje dag.

        Har man en vass tandad kniv så är det lätt att skära direkt från det djupfrysta fiskblocket. Sen gräver jag daggmask på sommaren.

        Det där med att Oscars smutsar ner så väldigt genom att blåsa ut delar av pellets genom gälarna tycker jag är grovt överdrivet. Däremot så är det viktigt att inte överutfodra unga Oscars med pellets då dessa lätt i sin glupskhet kan sätta i sig alldeles för mycket. Pellets sväller ganska rejält i magen.

        mvh,

        Fredrik H.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Hej

          Många kommentarer i böcker är gamla. Pellets på 80-talet var man tvungen att blötlägga först och då sprutade en hel del ut ur gälarna. Med nya högkvalitetspellets slipper man det problemet. I böcker/artiklar står det ofta att påfåglar får magproblem av pellets. Samma där. Uppgiften är gammal. Hur påfåglar klarar sig på en diet enbart bestående av dagen pellets vet jag inte med utifrån övriga inlägg så verkar det fungera utmärkt. En annan stor fördel är att vattnet inte smutsas ner så mycket. Jag har ändå svårt att tro att det fungerar bättre än en "naturlig" kost under förutsättning att man sköter vattenbytena.

          Mvh.


          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...