Diskus behandling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grangfelt
    Användare
    • april 2017
    • 14

    Diskus behandling

    Hej alla diskus älskare! Är ny på forumet och hoppas jag gör rätt och får några kloka tips. Det är nämligen så att mina diskusar inte mår så bra, under cirka två veckors period nu. Vet inte vad det kan vara för fel.
    Jag har ett 840 liters akvarium med 16 diskusar. Har haft diskusarna ungefär i ett år och har kommit till några nya för cirka en och halv månad sen. Diskusen kommer från Tony. Mina värden är: NO3 10-15, NO2 0, GH ca 10, KH ca 8, PH 7, Cl2 0. Jag gör ständiga vatten byten.
    Svårt att förklara hur fisken beter sig men första symtomen jag upp märksamma var att det ”klia” på dem. Sedan över gick det i att några av fiskar fick okontrollerade/allvarliga ryck, där dem simma in i allt möjligt! Dem som blev drabbade mest har mörknat och står och trycker i ett hörn. Måste tillägga att det inte alla fiskar som beter sig såhär underligt.
    Fick ett tips om att det kunde vara nitrit förgiftning och gjorde då större typer av vatten byten med vattenberedning. Jag tyckte att dem blev bättre av det ett tag men en fisk mådde fortfarande väldigt dåligt och skulle testa saltkur med honom men dagen efter när jag hade köpt alla grejer hade den dött. Tycker att fiskarna fortfarande inte mår bra och undrar vad kan jag göra?!
    Har läst lite om olika behandlingar och symtomer och tror dessa symtomer skulle kunna vara något. Vad tror ni?
    Gälparasiter, syntom De orsakar andfåddhet och får fisken att simma konstigt och ryckigt. En angripen fisk kan också drabbas av spasmer eller bli helt förlamad och sjunka ned till bottnen. Gälparasiter kan dödas med hjälp av formalin.
    Bakterieinfektioner, Bakterieinfektioner är vanliga i akvarium som inte sköts ordentligt, men de kan hända även i ”perfekta” akvarium om man har otur. Det är naturligtvis omöjligt att identifiera exakt vilken bakterie det rör sig om utan tillgång till ett laboratorium, men det finns medicin som kan användas mot en lång rad olika bakterier. Du kan till exempel använda Chloromycetin.
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Jag la ner min Discus karriär då jag inte hade så stora framgångar med de. Men får försöka bolla lite ändå.

    Vad är det för temperatur i akvariet? Är det över 28 borde det vara ok, det var en magisk gräns för mig. De trivdes aldrig riktigt här när det låg under det.

    Är Ph verkligen bara 7? Känns som det borde vara högre med ditt KH på 8. 7 är bra iofs, vi har 8 hos mig. Fast vi hade lek på fiskarna så i längden så är nog stabila värden bättre än korrekta.

    Hur mycket ljus är det i akvariet? De verkar kunna gå bra i vilket som men överlag verkar de föredra mörka akvarier med dunkel. Man ser de inte lika bra där dock förståss.

    Jag antar att fiskarna som beter sig konstigt inte heller äter?

    Vad har du för filtrering på akvariet?

    Sjukdomarna kan jag inte ge några råd på. Sjukdomar och Discus verkar vara ett mytfullt minfält, jag blev aldrig klok på det. Jag tycker dock att många av de odlade fiskarterna verkar vara otroligt känsliga och tror att det är en svår fisk pga att de är så starkt avlade. Aveln är även superfokuserad på tillväxt, storlek och färg. Vilket tillsammans med hållningen av de verkar skapat vackra men genetiskt svaga fiskar.

    Kommentar

    Arbetssätt...