Lido 200 projekt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola.L
    Användare
    • juli 2007
    • 64

    Lido 200 projekt!

    Hej, nu är det dags igen efter nästan 10års uppehåll.

    Det börja med en tunna i trädgården med 4st guldfiskar i.

    Nu håller jag på att bygga in ett lido200l under trappan.

    Tror ni det går att hålla 1par discus, lite malar på botten samt 4st 10cm guldfiskar tillsammans?
    Guldfiskarna åker ju ut i tunnan såfort det blir plusgrader igen.




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Ola.L
    Användare
    • juli 2007
    • 64

    #2
    Bumb kanske bättre med 4st 7-9cm discus som sen parar ut till ett par?

    Filtrering tänkte jag använda det inbyggda bara. Men funderar på göra en lucka i sidan för förbereda till ett ytterfilter.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Ingen aning hur det funkar med fisken men trevligt bygge!

      Och välkommen tillbaka!

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #4
        Jag hade undvikit att blanda diskus med guldfisk då diskus är en varmvattensfisk, 27-30 grader, och guldfisk vill ha betydligt svalare temperaturer för att må väl. Visst klarar gulsfiskarna uppåt 25-26 grader..men deras ämnesomsättning och tarmflora tar stryk och dom brukar inte bli långvariga. Skulle du vända på det och hålla diskusen något svalare så finns där ännu mer svårigheter som kan uppstå.
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • mikoto
          NCS Medlem
          • mars 2014
          • 314

          #5
          Ja, det är nog en knepig blandning. Min erfarenhet är att Discus som är ensamma kan vara väldigt svårt att få att trivas, men vill du bara ha två Discus kan du skaffa några Scalarer att blanda ut de med. Det brukar fungera. Men jag ska nog vara tråkig och säga att du borde satsa på mindre fiskar :-) Du har en bra volym men ganska liten simyta då karet är så högt. Skaffa en grupp unga discus annars, 8 stycken kanske. Så låter du de växa upp och så löser du ett annat hem till de då de växt till sig. Så fort växer de inte så du kan säkert ha de där i en 2 år minst med normal matning.

          Ser ut att vara ett kul ställe att ställa karet på dock!

          Kommentar

          • Ola.L
            Användare
            • juli 2007
            • 64

            #6
            Hej, tänkte inte på att guldfisk vill ha svalare vatten såklart. Tänkte bara att guldfiskar är snälla och ingen argsint guldsömshane.

            Ang bara 2discus är just för storleken på karet. Har ju helst några till då dom
            Trivs bäst i stim väl?

            Så om jag låter guldfiskarna gå sj ute i förrådet under den
            Kallaste tiden så är det lugnt med discus?

            8st är kanske lite inta i? Men 6st kanske? Kan dom gå där i 2år är jag mer än nöjd

            Sen lite corydoras på botten, 1par grenmalar, några små hypancistrus, blir kanKe tight med ett par dvärgciklider på botten?

            Ett Stim kardinaltetror skulle man också haft. Och blir dom mat så är det inte hela världen så länge diskusarna mår bra.

            Är det någon som vet nån odlare i Skåne? Gärna kring Malmö. Tycker priserna är höga i butikerna och har inte sett några fina ungdjur heller.

            Målat "möbeln" idag. Ska bättra lite med spackel imorgon. Sen målas 2ggr till.

            Kommentar

            • Ola.L
              Användare
              • juli 2007
              • 64

              #7
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8415.JPG
Visningar: 1
Storlek: 198,1 KB
ID: 695712

              Bump. Nyfyllt kar hoppas på svar


              Skickat från min iPhone med Tapatalk

              Kommentar

              • mikoto
                NCS Medlem
                • mars 2014
                • 314

                #8
                Det ser ju lovande ut!

                Du får se vilken temperatur dina Discus trivs i, klarar de sig i 26 grader kanske du kan pytsa i guldfiskarna med. Men jag har mycket liten erfarenhet av guldfisk så jag kan inte ge något faktarotat svar. Men för mig fungerade 28 grader bäst med Discus, det är rätt varmt för en kallvattensfisk.

                6 st fungerar kanske också, men med ordentliga vattenbyten så borde 8 med gå. De trivs verkligen mycket bättre desto fler det är av de. När vi köpt små har vi en butik här i Skövde som tar hem från Ruinemans i Holland, då beställde vi små Discus på det sättet. De var billiga, mellan 130-170 kr st för fiskarna. Men man kan räkna kallt med att det är utmanande att få upp så små Discus(2-4 cm) till att bli stora fina vuxna fiskar, det är därför de är så billiga. Det är hårt jobb att få de att växa de kommande 8 cm i storlek. När de är så små trivs de återigen verkligen mycket bättre i grupp, det svåraste för mig(jag har gett upp Discus helt för övrigt, jag har inga kvar, de var mer än jag klara) var att få de att känna sig trygga och äta. Men jag hade de i en akvarielokal med där jag inte kunde vara varje dag. I ett hem är de nog mycket lättare att ta hand om.

                Men det är ett kul äventyr och väldigt givande om man lyckas! Men att kombinera det med guldfiskförvaring är nog lite svårt... Jag hade nog valt, antingen guldfiskarna och fiskar som går ha svalt. Eller satsa på det varmare och Discus fiskarna.

                Kommentar

                • Ola.L
                  Användare
                  • juli 2007
                  • 64

                  #9
                  Lite fler växter i nu samt lite nykokta eklöv som vimlar omkring.
                  Hur som
                  Helst så kommer jag börja med 4-6st corydoras, 1par grenmal, nån finare variant av ancistrus eller hypancistrus, kanske kör 4st ottisar som algätare.

                  Tänkte också ett pris på under 200spänn stycket. Men vill ju helst ha dom som en snusdosa ungefär. Ingen som vet nån odlare i Skåne?
                  Var ute på zoogiganten i Lomma igår och där var inte mkt discus heller. Inga snygga iaf

                  Är en äkta altum lika krävande som en discus är att hålla? Vet att det finns Peru altum osv. Men det är en skalar för mig.

                  Kommentar

                  • Ola.L
                    Användare
                    • juli 2007
                    • 64

                    #10
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8418.JPG
Visningar: 1
Storlek: 245,4 KB
ID: 695714
                    Rykande färsk bild till morgonkaffet


                    Skickat från min iPhone med Tapatalk

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #11
                      Snyggt! Och placeringen under trappen ser självklar ut. Är karet typ 50x50x80?

                      Kommentar

                      • Ola.L
                        Användare
                        • juli 2007
                        • 64

                        #12
                        Tack!

                        Igår flytta 5st körsbärsräkor,3st Crystal red räkor, 10st kardinaltetror och 3st ottisar in
                        Karet är 70cm långt, 50djupt och drygt 60cm högt

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Blev riktigt snyggt!

                          Kommentar

                          • Ola.L
                            Användare
                            • juli 2007
                            • 64

                            #14
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8446.JPG
Visningar: 1
Storlek: 223,9 KB
ID: 697355Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8447.JPG
Visningar: 1
Storlek: 179,2 KB
ID: 697356

                            Nu är luckan på också

                            Blev 5st corydoras trillineatus igår.
                            2st otocinclus har dött. Pigga ena dagen sen nästa stendöda.

                            Men alla räkorna och kardinaltetrorna mår fint.

                            Klarar pansarmalarna sig utan problem till fredag (dom är vf) så borde det vara ok att köpa diskus i helgen

                            Tog bort eklöven för läste att dom kunde utsöndra taniner så fiskarna fick svårt med andningen. Vattnet blir lite klarare utan döm
                            Också.



                            Skickat från min iPhone med Tapatalk

                            Kommentar

                            • jronnblom
                              Användare
                              • februari 2017
                              • 1

                              #15
                              Hej,

                              Vad är det för bakgrund du har i Lidot?

                              -J

                              Kommentar

                              Arbetssätt...