F2 Cuipeua

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    F2 Cuipeua

    Hittade dessa nere i tyskland i höstas och nu har de börjat färga ut ordentlige. De solid röda från Cuipeua mellan Curua o Alenquer är bland de snyggaste diskusen över huvudtaget enligt min mening. Tror knappt det finns odlingsvarianter som slår dessa i rödhet. I gänget går en VF hona o en hanne av Leopoldis F1 red maica.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Ujuj, vilka skönheter. Diskus som dessa får mig verkligen att tänka!!!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jag petade in filmen i artregistret.

      Vi har ju pinsamt få bilder på discus överhuvud taget, hur kan det komma sig med så många som håller diskus.

      Vilka platser finns det som är värda att nämnas för Symphysodon discus ?
      Jag har lagt in:
      Rio Negro
      Rio Nhamundha
      och nu Cuipeua
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Skulle tro att det beror på att de flesta håller odlingsvarinater o känner sig mer hemma på diskusforumet. Vad jag kan komma på så är det inte många som är medlemmar i bägge föreningarna kanske 10.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Aha, kanske det, men visst finns det folk med discusar lite var stans?

          Hur som hellst dessa var sjukt vackra!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Janne E
            Användare
            • april 2002
            • 382

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Jag petade in filmen i artregistret.

            Vi har ju pinsamt få bilder på discus överhuvud taget, hur kan det komma sig med så många som håller diskus.

            Vilka platser finns det som är värda att nämnas för Symphysodon discus ?
            Jag har lagt in:
            Rio Negro
            Rio Nhamundha
            och nu Cuipeua
            Tja, du kan ta bort Cuipeua som lokalitet för S. discus, där finns bara Symphysodon aequifasciatus , men en ganska nice variant utav S. discus finns i Rio Unini I rio Negro finns väldigt få S. discus... däremot i flera biflöden finns dom som tex. Rio Airao, du får fixa så man kan lägga in korrekt stavning på fler språk än svenska.

            Janne

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Tack Janne. Så detta är inte diskus då, utan S. aequifasciatus?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...