Blå skalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Blå skalarer

    Egentligen gillar jag bara naturformen av skalarer, och jag har en blå hona sen ett bra tag och som även har fått ungar.
    2 veckor sedan så upptäckte jag en blå hane på lagret och den fick följa med hem.
    De blå fattade tycke och honan som redan hade äggläggningsröret ute satte igång med romläggning dagen efter den blå hanen befruktade rommen liksom de tre andra hanarna av den vanliga vildformen.
    Den blå blev ganska arg på de vanliga hanarna och drev bort dem och försvarade sin "hustrus" rom.
    Detblev inget av det hela, då en hane som inte fick befrukta käkade upp så mycket av rommen han kunde.
    Ancistrusarna gjorde sitt på natten.
    Så nu kommer de blå att få ett eget lekakvarium, så får jag se om det kanske kan bli något.
    Förhoppningen är väl inte så stor om man läser denna artikel.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Den artikeln skrevs ju inte igår direkt.... Jag är dålig på genetik, men det kan ju ha med den stammen som tillförde de blå anlagen på 70-talet att göra med. Det kanske fungerar annorlunda med den stam som finns i Sverige idag? Fast när man tänker efter är det ju inte jättevanligt med blå scalarer, så det kan onekligen ligga något i resonemnaget trots allt. Bilder på lekparet hade varit kul Wilhelm...

    /Jocke

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Det vore ju verkligen grymt om det gick att scanna in dessa gamla CB så vi kunde lägg aut dem för alla att läsa. Kanske nästa projekt att ta tag i

      Tyvärr har jag inga nummer alls bakåt i tiden.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      Arbetssätt...