Räkmix till diskusar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wow
    Användare
    • oktober 2009
    • 66

    Räkmix till diskusar.

    Köpte hem fyra stycken Diskusar från Ludvika Zoo idag, riktigt fina djur. De käkade nästan direkt efter jag stoppade ner dem i karet, det var vanligt flingfoder (tropical supervit).

    Men har nu planer på att göra egen räkmix, det finns massor utav olika varianter av räkmix och jag vet inte riktigt vilken som är bäst för diskusar. Antar att den ska innehålla mycket räkor eftersom de är köttätare, men tror nog att ärtor osv och är bra för dem.

    Hittade denna när jag sökte runt lite, verkar enkel och bra:
    1 kg hela räkor med skal
    1 kg gröna ärtor
    10 ml spirulinapulver
    10 droppar koncentrerad multivitamin
    100 ml gelatinpulver

    Tycker att den lät ganska vettig, eller ska det vara ännu mer fisk/räkor för att diskusarna ska växa och må så bra som möjligt?

    Dela gärna med er av era recept, eller om ni har några andra bra tips till en nybörjare med diskus.
  • hollowman
    Användare
    • februari 2006
    • 199

    #2
    Tjenare!!
    När jag gör räkmix till mina diskusar brukar ja ha ca 70 procent räkor och 30 procent ärtor 1 vitlöksklyfta krossad. Och krossad pellets ( så får man dit lite mer protein för 4-5 de av mina tar inte pellets) sen antar jag med artemia, vita mygglarver, lite röda mygglarver ibland. Och pellets. Även oxhjärtamix som jag gjort själv . Försök få dom så snabbt sim möjligt att äta speciellt pellets som innehåller mycket protein. Men även annat dom ska ha varierand mat. Mvh peter
    Senast redigerad av hollowman; 23 oktober 2012, 19:46.

    Kommentar

    • hollowman
      Användare
      • februari 2006
      • 199

      #3
      Hmm dubbel post admin kan ta bort det ena inlägget vet inte varför det vart så skriver från mobil

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Jag hade nog komletterat mitt recept med musslor och torsk.
        Allt för att få ett bredare foder näringsmässigt.
        Alla kör idag ärtor idag men då det begav sig var vi många som använde spenat.
        Så här hade jag gjort:
        1 kg räkor
        0,2 kg torsk
        0,1 kg mussla
        0,3 kg ärtor
        0,3 kg spenat
        Multivitamin
        Vitlök
        Gelatin
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • wow
          Användare
          • oktober 2009
          • 66

          #5
          Tack för svaren!

          Det här är verkligen en djungel som nybörjare, jag ska försöka göra en enkel räkmix med så få ingredienser som möjligt nu i början. Bara för att se hur det blir och sen så tillsätter jag kanske något till nästa gång.

          Har förstått att vitfisk är bra, så ska köra på torsk. men kommer nog strunta i mussla. Har även läst att räkor och ärtor ska vara basen, så jag kör nog på det, för enkelhetens skull.

          1 kg räkor
          0,3 kg torsk
          0,6 kg ärtor
          Multivitamin
          Vitlök
          Gelatin

          Den känns ganska enkel och jag behöver inte köpa hem allt för mycket ingredienser, hur tycker ni att det ser ut? Får jag med det viktigaste?

          Lite andra frågor:
          Ska man ha spirulinapulver i?
          Vilket gelatin märke är bäst/använder ni?
          Vilken multivitamin är bäst/använder ni?


          Vill få det rätt, så uppskattar svaren från er som har gjort det förut.

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #6
            Hej.
            Själv så använder jag ärtor 200gr. 200gr.mussla, 500 gr.räka och räkskal ca.500gr (huvudet efter att jag själv har kalasat på räkor) samt fiskvitamin,geleantin 40ml.Mussla framför fisk då mixen kan lukta fisk i frysen.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • wow
              Användare
              • oktober 2009
              • 66

              #7
              Mats du stoppar i huvuden också? har läst på vissa ställen att de inte tar med huvuden, men har aldrig förstått varför de tar bort dem.



              Någon som kan svara på de frågorna som jag skrev i min förra kommentar? det hade uppskattas

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                Har med hela huvudet och inget annat av renset för där sitter allt det fina.Men är det mycket rom i det övriga så åker det med också.Har en fråga till dig. Är det alla diskus du har dom 4 du köpte ? I så fall skulle jag rekomendera att du köper minst två till,varför jo av egen erfarenhet så är den minsta grupp med diskus är 6 st.Dom kommer att mobba ut varandra så det bara blir en kvar.
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • wow
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 66

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mats
                  Hej.
                  Har med hela huvudet och inget annat av renset för där sitter allt det fina.Men är det mycket rom i det övriga så åker det med också.Har en fråga till dig. Är det alla diskus du har dom 4 du köpte ? I så fall skulle jag rekomendera att du köper minst två till,varför jo av egen erfarenhet så är den minsta grupp med diskus är 6 st.Dom kommer att mobba ut varandra så det bara blir en kvar.
                  mvh Mats
                  Okej, tack för svaret. Har bara 4 nu ialf, har planer på att skaffa två till, men de stimmar även med mina två scalarer och jag har inte sett några tecken på aggressivitet än så länge.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...