840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Trafter
    svarade
    Har för mig att det beror på att bilder som länkas externt försvinner när bilderna försvinner från orginalkällan. Många gamla trådar har därför det problemet

    Lämna en kommentar:


  • tropheusforever
    svarade
    admin ! varför kan jag inte se en enda bild ?

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Cronan
    Köpte även mina av Lasse. En finare ciklid än Festae tycker jag är svår att hitta skulle vara en kanon fin guldsöms hane isåfall. Inte lätt men jag röstar för ett kar till fast du sa nej. (kan vara det tänkandet som gjort att jag nu sitter med 20 talet akvarier här hema)
    Ja, det är nog lätt att hamna där. Men jag hinner inte sköta fler kar och jag har inte plats till fler. Så är det helt enkelt. Så ska det bli Festae/Guldsöm så får det ju bli i det här karet.

    Hur är det med kvaliteten på Guldsömmarna som finns på marknaden då? Är inte dessa ganska sönderavlade, eller går det fortfarande att hitta fina exemplar?
    //Kaj
    Senast redigerad av Kajjjan; 29 juni 2013, 00:29.

    Lämna en kommentar:


  • Cronan
    svarade
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Ja, det är en gammal drömkombo. Det är ju jädra trist när det inte blir några bra exemplar eller ens ett vuxet par av ungdjuren. Jag hade ju också Festae för något år sedan, fyra små som jag köpte hos Lasse i Sandby. Men när jag sålde mina påfåglar gick de iväg också...inte så smart.

    Nu har en kille hört av sig och vill köpa mina Altum...så...

    //Kaj
    Köpte även mina av Lasse. En finare ciklid än Festae tycker jag är svår att hitta skulle vara en kanon fin guldsöms hane isåfall. Inte lätt men jag röstar för ett kar till fast du sa nej. (kan vara det tänkandet som gjort att jag nu sitter med 20 talet akvarier här hema)

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Cronan
    Förstår att du är sugen på guldsömmar ihop med Festae en tanke som slagit mig själv flera gånger. Hade Festae här hema men kvalitén på dom var ingen höjdare flera av dom fick/hade munsvamp och växte väldigt dåligt. Så om jag inte minns helt fel så dog samtliga jag hade. Men det är en fisk jag gärna hade testat igen.
    Ja, det är en gammal drömkombo. Det är ju jädra trist när det inte blir några bra exemplar eller ens ett vuxet par av ungdjuren. Jag hade ju också Festae för något år sedan, fyra små som jag köpte hos Lasse i Sandby. Men när jag sålde mina påfåglar gick de iväg också...inte så smart.

    Nu har en kille hört av sig och vill köpa mina Altum...så...

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Cronan
    svarade
    Förstår att du är sugen på guldsömmar ihop med Festae en tanke som slagit mig själv flera gånger. Hade Festae här hema men kvalitén på dom var ingen höjdare flera av dom fick/hade munsvamp och växte väldigt dåligt. Så om jag inte minns helt fel så dog samtliga jag hade. Men det är en fisk jag gärna hade testat igen.

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Banderad
    Jo, jag köpte ju mitt gäng vid det tillfället om jag inte minns helt tokigt. Om du kikar lite åt Geophagushållet, välj någon lite mer försiktig. Altifrons är inte lämpliga som sagt; men det finns ju några arter i det släktet

    /Jocke
    Ja, jag ska fortsätta spana. Kan väldigt lite om jordätare och har nästan ingen erfarenhet alls av dem så där har jag mycket att gräva i. Men jag har inte bråttom. Vad jag ska göra med det här karet kan ta vilka vändningar och vägar som helst känns det som.

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Banderad
    svarade
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Du har rekommenderat de tidigare Jocke, när vi träffades i Stoby Akvarieaffär. Jag har inte sett dem live fullvuxna, men jag ska kolla runt lite på nätet och se om jag hittar lite video av dem. Tack för tipset!

    //Kaj
    Jo, jag köpte ju mitt gäng vid det tillfället om jag inte minns helt tokigt. Om du kikar lite åt Geophagushållet, välj någon lite mer försiktig. Altifrons är inte lämpliga som sagt; men det finns ju några arter i det släktet

    /Jocke

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Banderad
    Satanoperca leucosticta kan jag också rekommendera. De gillar lite högre temperatur och är försiktiga i sitt ätbeteende. Så de passar bra som sällskap till just diskus. Många av Geophagusarna (altifronstypen) är ganska hetsiga i sitt ätbeteende, och kan nog stressa plattfiskarna endel skulle jag tro. Dessutom håller jag dem som de snyggaste fiskarna jag någonsin har ägt. S. leucostictan har dessutom ett riktigt intressant lekbeteende om man lyckas med det (vilket verkar kräva en hel del tålamod med tanke på att de inte är särskilt lättlekta och blir könsmogna sent).

    Biotodomor är också försiktiga och lugna, men där är väl det gränsfall om inte diskusen blir för tuff. De fungerar nog i större grupp dock.

    /Jocke
    Du har rekommenderat de tidigare Jocke, när vi träffades i Stoby Akvarieaffär. Jag har inte sett dem live fullvuxna, men jag ska kolla runt lite på nätet och se om jag hittar lite video av dem. Tack för tipset!

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Banderad
    svarade
    Satanoperca leucosticta kan jag också rekommendera. De gillar lite högre temperatur och är försiktiga i sitt ätbeteende. Så de passar bra som sällskap till just diskus. Många av Geophagusarna (altifronstypen) är ganska hetsiga i sitt ätbeteende, och kan nog stressa plattfiskarna endel skulle jag tro. Dessutom håller jag dem som de snyggaste fiskarna jag någonsin har ägt. S. leucostictan har dessutom ett riktigt intressant lekbeteende om man lyckas med det (vilket verkar kräva en hel del tålamod med tanke på att de inte är särskilt lättlekta och blir könsmogna sent).

    Biotodomor är också försiktiga och lugna, men där är väl det gränsfall om inte diskusen blir för tuff. De fungerar nog i större grupp dock.

    /Jocke

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Har du kollat på geophagusöversikten vilka som är lite mindre och inte tillhör brasiliensisgruppen?
    Jodå, det har jag ju gjort. Vi får se vad som händer i sommar eller till hösten...

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Har du kollat på geophagusöversikten vilka som är lite mindre och inte tillhör brasiliensisgruppen?

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Jag tror någon jordätare borde fungera. Men akvariet är stort och kanske fler diskus oxå(eller) vore bra.
    Om det inte vore för att de är så känsliga skulle fler diskus ligga nära till hands. Men...

    Kaj

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Jag tror någon jordätare borde fungera. Men akvariet är stort och kanske fler diskus oxå(eller) vore bra.

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Vill ju göra något med besättningen i det här karet.
    För det första har jag för mycket stimfisk - ca 30 Rödmuntetra och 50 Kardinaltetra. De sistnämnda gick i 840-liters karet men fick snabbt flytta över hit när det karet blev Tanganyika. Så Kardinalerna ska bort. Antingen plockar jag ut dem ur karet och säljer dem eller...ja, på något sätt ska de bort.
    Men sen är frågan:
    1. Ska jag skaffa lite fler diskus? Har sex stycken nu som funkar och äter bra. Jag har inte haft så stor lycka med diskus sedan jag första gången skaffade sådana för ett år sedan. Men av de 5 jag först skaffade har jag fyra kvar. En del andra som jag inte klarat av. Men de sex jag nu har äter bra och växer och ser ut att ha det bra, bortsett från att de har de här stressbanden från och till - är det en anledning att skaffa fler? Känner de sig otrygga i för liten grupp? Det som talar emot är väl att jag mer och mer insett hur känsliga diskusen är och det bästa är att hålla dem i oinredda kar med regelbundna vattenbyten flera gånger i veckan eller varje dag och det är inte vad jag erbjuder.
    2. Ska jag skaffa en grupp jordätare, som dessutom minskar på kardinaler och rödmunstetrorna? Det finns ju några väldigt fina jordätare. Det har ju diskuterats nyligen i den här tråden, för och emot etc.
    3. Något annat spännande och/eller vackert att komplettera diskus och altum med?
    Så går tankarna kring det här karet nu. Vill ha en upplyftning på något sätt i besättningen.
    //Kaj
    I brist på respons så kommenterar jag mitt eget inlägg
    Det finns ett fjärde alternativ: sälja av altum, diskus och tetror för att bereda plats för några Festae och kanske några Guldsöm om den kombon funkar. Lockande tanke, verkligen. Det som bär emot är ju att jag verkligen också gillar mina altum o diskus.
    Och nej, det blir inte ett tredje kar.
    Kaj

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...