840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    IKEA-skåpen finns 70 cm om det gör någon skillnad. Du kan ju använda bänkskåpen som är 60 cm djupa också. Inte praktiskt att förvara sånt man tar upp och ner dagligen kanske men det brukar finnas annat hemma
    Vill ha 60 djupa och helst 60 höga. Eftersom akvarierummet också ibland används som gästrum behöver vi förvaringsutrymme till täcken och kuddar och sådant.

    //Kaj

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      Kajjan Dina kar ser alltid kanon ut
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        Ursprungligen postat av kaj.p
        Kajjan Dina kar ser alltid kanon ut
        Jag bugar och tackar! Verkligen kul att få beröm från en av tungviktarna i akvarie-Sverige!

        //Kaj

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          Jag har sex stycken F1 Ptherophyllum altum, varav 4 kommer från J. Tan's lyckade odling och de andra 2 kommer från en tysk odlare som alltså också lyckats odla på vf Altum.
          Sedan några månader har de fyra från Tan delat upp sig i två par och de har också mer och mer börjat putsa på olika ställen. Här är en video som visar det ena paret in action. Det andra paret har putsat lite på stenen i bakgrunden mitt i karet.

          Det är för övrigt lite mycket fisk i det här karet nu, funderar på att göra av med det största Diskus-paret, de 50 kardinaltetrorna och de fyra "Peru-Altumen" (de små skalarerna).

          //Kaj

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Sv: 840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

            Fasen vad kul att höra. Hoppas det blir något av det hela, det förtjänar du.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

              Ursprungligen postat av DaRe
              Fasen vad kul att höra. Hoppas det blir något av det hela, det förtjänar du.
              Tack DaRe, bara att de visar upp det här spelet är glädje nog för mig. Skulle det bli rom, yngel osv...ja det vore ju en dröm förstås, men knappast sannolik i det här karet.

              Kaj

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Sv: 840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

                Lite för många hungriga fiender kan jag tänka
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

                  Så är det ju naturligtvis.

                  Kaj

                  Kommentar

                  • Erik Börjesson
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 20

                    Riktigt snyggt kar! Blir verkligenmsugen på ett själv

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      Ursprungligen postat av Erik Börjesson
                      Riktigt snyggt kar! Blir verkligenmsugen på ett själv
                      Kul att kunna inspirera!

                      Annars händer det inte så mycket i det här karet mer än vattenbyten och normala rutiner - vilket är precis så det ska vara! Jag har sedan några månader slutat med fryst foder eftersom de var helt tokiga i röda mygg och dissade allt annat. Samma sak med levande tubifex - det hände alltför ofta att fiskar matvägrade och drog sig undan i långa perioder efter utfodring av levande tubifex. Levand blackworms och levande vita mygg har inte alls haft den effekten vad jag kunnat se, så det får de ibland. Köpte foder från Feed My Fish på nätet för några veckor sedan och köpte då bl a en burk med torkade insekter, fluglarver, vattenloppor, dafnier etc och detta har blivit väldigt poppis både bland diskus och altumen. T o m de två senaste altumen som jag köpte i början på februari som aldrig tidigare hade gått att få till att ta torrfoder käkar både dessa insekter och Tropical D50.


                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        Funderar på att ta in någon jordätare i det här karet, Geophagus orange head Tapajos. Vad tror ni om det?
                        Tetrorna kommer förmodligen att försvinna efterhand, men kan den funka bland mina altum och diskus (vilka alla är väldigt på och orädda, inte minst vid matningen).

                        Kaj

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          orange headsen är extremt snälla för att vara ciklider, men snabba på maten så kanske det blir konkurrens över maten trots deras snällhet. Möjligen finns lite långsammare jordisar som kan passa ännu bättre. Jag tror iofs det finns det som framgångsrikt hållit dessa med diskus så säg aldrig aldrig.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Big_Sal
                            Användare
                            • maj 2010
                            • 315

                            Tycker att orange head är väldigt dampiga, ger enligt mig ett rörigt intryck. Skulle satsa på någon satanoperca, tex en grupp S. deamon hade gjort sig utomordentligt bra i det karet tror jag.

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              Ursprungligen postat av Big_Sal
                              Tycker att orange head är väldigt dampiga, ger enligt mig ett rörigt intryck. Skulle satsa på någon satanoperca, tex en grupp S. deamon hade gjort sig utomordentligt bra i det karet tror jag.
                              Har hört att nästan alla som har hållit Satanoperca deamon fått problem med dem när de blir äldre, över 20cm, de får problem och tappar fjäll och dör. Ska tydligen vara väldigt krävande på lågt PH och mjukt vatten.
                              Dock ingen egen erfarenhet av dem.
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                Ursprungligen postat av DaRe
                                orange headsen är extremt snälla för att vara ciklider, men snabba på maten så kanske det blir konkurrens över maten trots deras snällhet. Möjligen finns lite långsammare jordisar som kan passa ännu bättre. Jag tror iofs det finns det som framgångsrikt hållit dessa med diskus så säg aldrig aldrig.
                                Jag tror de passar in just för att de är snälla. Tror ingen dock kan konkurrera ut mina altum eller diskus när det gäller maten. Inte utan att ta till våld och det har jag inte intrycket av att denna jordätare gör.
                                Finns ett gäng vf i Odense, 20 mil från Malmö....får fundera under veckan.
                                Kaj

                                Kommentar

                                Arbetssätt...