840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faltaren
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 341

    Tycker bara form osv ser ut mer som vanlig scalare. Ser inte jacket heller. Men kan ju vara bilden

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      Ursprungligen postat av faltaren
      Tycker bara form osv ser ut mer som vanlig scalare. Ser inte jacket heller. Men kan ju vara bilden
      Är nog bilden. Tillhör samma kull - födda 2011 - som flera på forumet har köpt av. Köpte mina av kaj.p, här på forumet. Alltså Diskus-Varberg.
      Det råder ingen som helst tvekan om att det är en Pterophyllum altum . Jag har sex st s k Peru-Altum också varav några blir riktigt fina, men de är inte hälften så stora ännu och skiljer sig klart i utseende.
      Kaj

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        Hittade en annan bild som även om den är suddig visar den karakteristiska huvudprofilen bättre:

        //Kaj

        Kommentar

        • faltaren
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 341

          Såg bättre ut. Sånna med jordätare vill jag ha. Men blir inget akvarium på länge tyvärr. Kliar som fan i fingrarna.

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            Idag, efter 54 dagar, käkade min största discus för första gången sedan han anlände till mitt kar 12 augusti. Han har hela tiden varit fin i färgerna och med fenorna helt utfällda men visat noll intresse för mat och varit väldigt stillsam av sig. Igår märkte jag hur han började röra sig runt mer, tillsammans med de andra, och nu ikväll käkade han levande vita mygg. Och då har han frestats med både levande tubifex och levande artemia i olika omgångar. Glädjande verkligen!

            //Kaj

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              Oj, imponerande att de kan matvägra så länge men fortfarande må bra.
              Måste kännas skönt att den börjat äta?
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • Kryckan
                Användare
                • juli 2012
                • 91

                Shit va hungrig man skulle vara om man matvägrade i 54 dagar.

                Härligt att den börjar käka. Hoppas den fortsätter med det.

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  Ja, det är naturligtvis himla gött att den ha börjat käka.
                  De fick lite levande tubifex ikväll som han också smakade på. Han är inte lika glupsk som de andra men det var inte de heller när de började äta efter någon vecka.


                  //Kaj

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    Nu blev jag lite sugen ett mer renodlat SA kar (ovh inte bara ciklider) efter dessa bilder.
                    coolt.
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      Nu har jag ingen som matvägrar längre! Varit på semester en vecka så det har bara matats en gång varannan dag. Men allt har gått bra i båda karen.
                      Bilderna tagna precis efter vattenbytet idag så det finns lite bubblor på rutorna - men å andra sidan är inte rutorna putsade heller...


                      Temperaturen ligger på 30 grader och tyvärr klarar inte en del växter det. Men då får det vara så. Svärdplantan ser ut att ryka i alla fall.


                      Pterophyllum altum , har två stycken och jag tror tyvärr att de är av samma kön för de utmanar varandra hela tiden.




                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        Det kommer annars inte att ske så mycket i det här karet på en tid nu. Till jul ska jag ge mig själv några riktigt fina diskusar i julklapp och hittar jag några fina Pterophyllum altum till rätt pris skaffar jag några sådana till. Sen blir det inköpsstopp i det här karet.






                        Den här killen hade fram till för en dryg vecka sedan matvägrat i 54 dagar! Det ser man inte på honom direkt.


                        //Kaj

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          Och till sist några strävsamma rackare: Corydoras Duplicareus
                          Tre stycken som borde bli lite fler - ok, så förutom Altum o Diskus kan det bli några sådana här också då...





                          //Kaj

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            Kaj vad har du för sand? Är det bläster?

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Kaj vad har du för sand? Är det bläster?
                              Kommer inte ihåg faktiskt, men vill minnas att jag köpte den hos Ciklid-Hobby i Södra Sanby här i Skåne. Sen om det är akvariesand eller blästersand har jag tyvärr inte en susning om...

                              //Kaj

                              Kommentar

                              • anli
                                Användare
                                • mars 2003
                                • 3740

                                De ser ju ut att ha skäggtömmarna kvar så sanden verkar snäll (till skillnad mot kross eller råda). Ett stort stim corydoras förgyller ett kar. Jag har 20 just nu, skulle kunna ha några till.
                                Anders L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...