840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #91
    Maica Red?
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      #92
      Ursprungligen postat av Jonny
      E det dom jag såg du var intresserad av på discusforum?
      Tja, jag har ju visat intresse för flera olika ädelstenar där...
      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      Maica Red?
      Maica Red hade varit mumma...!

      //Kaj

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #93
        Ibland blir det inte som planerat. Frugan ringde igår kväll och sa att två (!) diskusar dött, en stor Santarem och en liten Stendkers Alenquer. Santaremen var förklarlig då detta var en av de två som jag inte fått igång att äta, men Alenquern var en obehaglig överraskning då de kändes säkra. Jag har haft dem i två månader och det har varit bra krut i alla redan från början, kanske med undantag från en som hållit sig undan lite men ändå käkat tillräckligt för att bli rund och fin om magen. Vet inte om det är den som dog dock.
        Hursomhelst, detta fick mig att backa angående ädelstenarna som jag bestämt mig för. Det kändes inte seriöst att stoppa i 10 nya diskus i det här läget. Jag får se till att få grepp om det jag har först helt enkelt. Min visst fanken är det surt - speciellt då möjligheten att lägga beslag på sådana här firrar inte dyker upp varje dag, ja inte ens varje år, så är det förbannat surt. Nåväl, man får låta förnuftet gå före känslorna i såna här lägen.
        Istället stannade jag till vid Akvarielagret innan jag styrde kosan söderut och där köpte jag tre dl tubifex (och två paket fryst Lance Fish för mina centralare). Så nu är hela gänget (utom en som fortfarande matvägrar) diskus väldigt mätta och belåtna . Och en massa tubifex kvar i kylskåpet!
        De av er som läste Svenska Mad när det begav sig kommer ihåg en ständigt återkommande figur som hette Don Martin. En gång stod han ute på gatan och flyglar kom nerregnande och så sa han: "Typiskt, när det regnar flyglar har den fattige inga noter!" Lite så känner jag det nu: Typiskt, när det fanns ädelstenar att tillgå så hade jag ingen lämplig plats till dem.
        Men man kan inte deppa ihop för en sån här sak så jag köpte även lite annat i inredningsväg till karet på Akvarielagret som jag tror jag bli riktigt bra . Återkommer med bilder så småningom.
        Har även långtgående planer på att börja med oxydator i det här karet och det ska bli väldigt intressant att se hur det påverkar filter, vattenkvalitet, fisk och växter. Återkommer även med det så småningom.

        //Kaj

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #94
          Har nu tagit några foton och lagt upp en liten videosnutt.











          //Kaj

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #95
            fint som f
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              #96
              Fint som snus!
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #97
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                fint som f
                Ursprungligen postat av HåE
                Fint som snus!
                Tack! Ja, nu ser det lite mer levande och äkta ut, tycker jag. Lianerna och växterna blev riktigt bra om jag får säga det själv. Tyckte det såg lite sterilt ut innan men det blev mycket bättre nu. Ska komplettera med några växter till.

                //Kaj

                Kommentar

                • gullefjun
                  Användare
                  • juni 2012
                  • 101

                  #98
                  Ursprungligen postat av Kajjjan
                  Tack! Ja, nu ser det lite mer levande och äkta ut, tycker jag. Lianerna och växterna blev riktigt bra om jag får säga det själv. Tyckte det såg lite sterilt ut innan men det blev mycket bättre nu. Ska komplettera med några växter till.

                  //Kaj
                  Så fint du har fått till det - ser verkligen rogivande ut.

                  Sen smälter jag förstås, när jag får tittta in i diskusögon så här på morronkulan...så fina
                  Inger

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #99
                    Attans vad snyggt
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell
                      Användare
                      • mars 2012
                      • 231

                      Riktigt härligt kar du har där Kaj, sköna mått! Måste vara hur gôtt som helst att sitta framför den baljan och njuta.

                      Nu ser man inte så jättetydligt på filmen, men har du suderat gälarna på Discusarna? Jag tycker mig skönja en aning gälirritation på den discus som syns mest - att han tuggar till ibland, och att gällocket står ut en aning. Det skulle ju kunna vara någon gälparasit som kanske fått några individer att duka under.
                      Bara en liten tanke - kan ju vara värt att kolla upp!

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Så fint du har fått till det - ser verkligen rogivande ut.

                        Sen smälter jag förstås, när jag får tittta in i diskusögon så här på morronkulan...så fina
                        Tack!

                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Attans vad snyggt
                        Tack igen!

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Riktigt härligt kar du har där Kaj, sköna mått! Måste vara hur gôtt som helst att sitta framför den baljan och njuta.

                        Nu ser man inte så jättetydligt på filmen, men har du suderat gälarna på Discusarna? Jag tycker mig skönja en aning gälirritation på den discus som syns mest - att han tuggar till ibland, och att gällocket står ut en aning. Det skulle ju kunna vara någon gälparasit som kanske fått några individer att duka under.
                        Bara en liten tanke - kan ju vara värt att kolla upp!
                        Tack Mats!
                        Ja, jag har också noterat detta och har börjat leta efter mer info och bästa motmedel.

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell
                          Användare
                          • mars 2012
                          • 231

                          Jag har haft någon Discus med gälparasiter, och lyckats få väck detta fort och snabbt. Det verkar inte vara en alltför "jobbig" grej att bli av med. Jag har för mig att jag använde något som heter "Superkiller" för att råda bot på gälparasiterna. Men, jag tror att även Kaj.p. (och andra) kan ge dig några riktigt bra tips på hur du lätt får bort det - det finns säkert väldigt bra alternativ.

                          Kommentar

                          • Leopoldi
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 1082

                            Gälparasiter blir man inte av med. Man kan möjligen hålla tillbaka dom och få en stark och frisk fisk att leva och trivas ändå .

                            Superkiller är antibakteriellt medel och funkar inte mot parasiter.

                            19 av 20 som tror att dom har gälparasiter har inte det som huvudproblem till deras symtom.

                            Tremazol är en bra medicin mot gälparasiter.

                            Men oftast beror problemen på vattnet.

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              Ursprungligen postat av Leopoldi
                              Gälparasiter blir man inte av med. Man kan möjligen hålla tillbaka dom och få en stark och frisk fisk att leva och trivas ändå .

                              Superkiller är antibakteriellt medel och funkar inte mot parasiter.

                              19 av 20 som tror att dom har gälparasiter har inte det som huvudproblem till deras symtom.

                              Tremazol är en bra medicin mot gälparasiter.

                              Men oftast beror problemen på vattnet.
                              Ok. Hur funkar tremazol då? Om man inte blir av med dem, är tremazol något som man regelbundet måste dosera då?
                              Vilken typ av problem i vattnet kan tänkas orsaka detta? Och vilka åtgärder bör man vidta?
                              Funkar UVC på gälparasiter eller de är inte fritt svävande vid något tillfälle?
                              //Kaj

                              Kommentar

                              • Leopoldi
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 1082

                                Tremazol innehåller praziqatel.

                                Parasiterna får ju grepp på individer som är försvagade av något själ, stress, tex.

                                Man medicinerar om man tycker det är nödvändigt ... Sen om man sköter sina fiskar med bra mat och bra vatten så blir dom starka djur som själv kan hantera parasiterna,

                                Kommentar

                                Arbetssätt...