840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell
    Användare
    • mars 2012
    • 231

    Det är bra att vi får detaljerna!
    Jag har inte en aning om vad "superkiller" botar, motar eller tar bort - det skulle hjälpa mot - "gälparasiter", och det gick bra den gången jag hade det (utstående gällock, tungt "tuggande" o.s.v.) på en Discus. Jag har annars inga problem med Discus - som tur är. God skötsel är det bästa knepet!
    Men, som sagt, bra att begreppen reds ut!

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      Ursprungligen postat av Leopoldi
      Tremazol innehåller praziqatel.

      Parasiterna får ju grepp på individer som är försvagade av något själ, stress, tex.

      Man medicinerar om man tycker det är nödvändigt ... Sen om man sköter sina fiskar med bra mat och bra vatten så blir dom starka djur som själv kan hantera parasiterna,
      Jag är ingen big fan av medicinering, varken på människor eller fisk. När det gäller fisk i allmänhet har jag aldrig medicinerat utan haft den synpunkten att bra förhållanden är bästa medicinen. Detta gällde fram till början av sommaren då jag skaffade mina första diskus. Kanske är inte de förhållanden som jag kan erbjuda tillräckligt på topp för att hålla diskus - vilket jag mer och mer har börjat fundera över - och då ska jag inte ha diskus. Jag har bra filtrering, byter 2/3 varje vecka ( med enstaka undantag då det blir varannan vecka istället ) och då använder jag happy life alternativt easy life. Matar med frysta mygglarver, röda o vita, B-50 torrfoder, frystorkad artemia, frystorkad tubifex och aquatic natures diskus pellets (mera sällan). Förra veckan fick de levande tubifex för första gången.
      Tycker ju att jag sköter dem bra men räcker inte det jag gör för att hålla diskus så ska jag inte heller ha diskus. Så enkelt är det ju.
      Men om det är så att jag fått in en parasit som går att medicinera bort utan att man slår ut hela systemet för den sakens skull så är jag beredd att medicinera. Men då vill jag ju vara säker på vad jag gör och veta att det finns väldigt hög sannolikhet för att lyckas. Annars får det vara och så får jag se vad som händer och under tiden ge dem så bra förhållanden som möjligt.
      //Kaj

      Kommentar

      • Mats Bryzell
        Användare
        • mars 2012
        • 231

        Jag är inte heller någon big fan av medicinering - har bara medicinerat ett fåtal gånger under 40 år... så jag skall inte rekommendera dig några mediciner.
        Levande foder - själv har jag en liten damm i trädgården där det finns massor av smågodis att håva upp - är ju alltid bra, och sedan en varierad god kost, typ egna fina räkmixar som är lätta att göra. Jag köpte en "sea-mix" i frysdisken i matvaruaffären - bläckfisk, krabba, musslor m.m. och gjorde en egen mix av detta - kolla hur galna VF-gruppen blev när de fick smaka på lite "seafood"!

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          Hej.
          Bra vatten är enligt mig filtrering över torv och ett Ph mellen 5,0-6.0 i ( ju surare desto bättre) vilket dom flesta parasiter ej och liknande inte trivs i.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jag är inte heller någon big fan av medicinering - har bara medicinerat ett fåtal gånger under 40 år... så jag skall inte rekommendera dig några mediciner.
            Levande foder - själv har jag en liten damm i trädgården där det finns massor av smågodis att håva upp - är ju alltid bra, och sedan en varierad god kost, typ egna fina räkmixar som är lätta att göra. Jag köpte en "sea-mix" i frysdisken i matvaruaffären - bläckfisk, krabba, musslor m.m. och gjorde en egen mix av detta - kolla hur galna VF-gruppen blev när de fick smaka på lite "seafood"!

            Egen räkmix har jag planerat göra. Vad har du i den förutom seafood?
            Ska titta på din video sen. Surfar från tapatalk just nu.
            Kaj

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              Ursprungligen postat av Mats
              Hej.
              Bra vatten är enligt mig filtrering över torv och ett Ph mellen 5,0-6.0 i ( ju surare desto bättre) vilket dom flesta parasiter ej och liknande inte trivs i.
              mvh Mats
              Köpte torv i våras men det blev inte av att använda den av någon outgrundlig anledning...
              Färgar det vattnet mycket?
              Finns det någon nackdel med att sänka ph nu? Något man ska tänka på i samband med det?
              //Kaj

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                Hej.
                En del torv färgar vattnet.Det är aldrig fel att sänka Ph. men ta det lungt så att det inte rasar helt.För mig har det aldrig gått fel och sjukdom har varit nästan noll med torv och lågt Ph.
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Mats Bryzell
                  Användare
                  • mars 2012
                  • 231

                  Ursprungligen postat av Kajjjan
                  Egen räkmix har jag planerat göra. Vad har du i den förutom seafood?
                  Ska titta på din video sen. Surfar från tapatalk just nu.
                  Kaj
                  Jag gör de enklaste tänkbara mixar. Många har gelatin i mixen för att hålla ihop det hela, och för att det inte skall bli "dimmigt i karen". Jag skippar detta numera, det blir inte så "skitigt" ändå upplever jag det som - men det är jag det!
                  Mixarna är flera och olika, men oftast består de av skalade räkor, gärna med rommen också och kokt vitfisk. Här finns nu öppningar i det oändliga för vad man mer vill använda. Har man lite malar i karet kan man dra i lite gröna ärtor också. Jag brukar skala ärtorna - bara att klämma lite lätt på ärtan så får man skalet i nypan och det lättätna innanmätet ploppar i skålen (skalet slängs). Det är ett jävla pillejobb, men ett glas vin och lite skön musik i bakgrunden, så går det som en dans och sedan har man mat förberedd för lång tid framåt!
                  Just det, jag brukar ha i ett par krossade klyftor vitlök också - har fått för mig att detta verkar positivt på fiskarna.

                  Detta är en bas-mix och kan användas i kombination med fryst artemia och andra frysta fiskmatsvarianter. Så fort jag får tillfälle ger jag mina fiskar levande föda också - detta är ju av naturliga skäl lättast på vår-, sommar- och hösthalvåret.
                  Annan mat är ju då den tidigare nämnda sea-mixen (med bläckfisk, musslor och andra skaldjur, som man behandlar på samma sätt - ner med klabbet i en stor skål och kör på med stavmixern. Gör jag stora satser använder jag en lite större matmixer. Sedan är det bara att förpacka den underbart luktande krämen... hmmmm... i plastpåsar - platta till och hysch in i frysen.

                  Det här är liksom bara på det viset jag personligen gör. Det har funkat i många år, men precis som med allt annat finns det massvis av varianter och andra sätt att utfodra fiskarna - men så länge fiskarna glufsar i sig och trivs, är jag nöjd och glad!

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    En Web-artikel som sammanfattar mat till ciklider vore ju kul. Kanske någon kunde bidra med ett kapitel om just räkmix med llite bilder sedan kunde vi ha lite extra länkar till olika recept, det finns ju en del varianter. Om någon ids skriva ihop lite om detta kan de maila mig

                    sorry OT
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • roedkft
                      Användare
                      • juni 2010
                      • 189

                      Riskerar kanske att det blir lite tjatigt eftersom så många redan konstaterat detsamma -men det är iaf ett makalöst vackert kar du har

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        Skitbra input i den här tråden idag! Nu har jag lite att jobba med. Tror att det finns förutsättningar för att fixa till det här.
                        Jag vill ju naturligtvis inget annat än ha ett schysst kar med en grupp fina diskus tillsammans med skalarerna och för att lyckas med det behöver jag lära mig en del mer om diskus - det är uppenbart - och det är ju det fina med det här forumet att man faktiskt kan göra det!
                        "Floby-Mats": Kommer att köra ner PH't med torv - om ingen annan har argument som talat emot det?
                        Mats Bryzell: Det blir till att låna frugans mixer i helgen...

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • Leopoldi
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1082

                          Hålla på och labba med pH är ku bara överkurs... Vad har du för diskus i burken?... Om det inte är Heckel så skulle jag aldrig bry mig om att pilla med pH. Diskus vill ha stabila vattenvärden.
                          Mixtrar man med pHt är det extremt svårt att hålla det stabilt.
                          Har ju inte läst hela tråden men jag skulle testa med Uv, mindre sand på botten, syrestenar... Kanske fler diskus för att dom ska känna sig trygga.

                          Kommentar

                          • Leopoldi
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 1082

                            Men jag håller med, inredningen är skitsnygg.

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              Ursprungligen postat av roedkft
                              Riskerar kanske att det blir lite tjatigt eftersom så många redan konstaterat detsamma -men det är iaf ett makalöst vackert kar du har
                              Verkligen kul att höra! Och det är lika kul varje gång någon säger det!

                              Ursprungligen postat av Leopoldi
                              Hålla på och labba med pH är ku bara överkurs... Vad har du för diskus i burken?... Om det inte är Heckel så skulle jag aldrig bry mig om att pilla med pH. Diskus vill ha stabila vattenvärden.
                              Mixtrar man med pHt är det extremt svårt att hålla det stabilt.
                              Har ju inte läst hela tråden men jag skulle testa med Uv, mindre sand på botten, syrestenar... Kanske fler diskus för att dom ska känna sig trygga.
                              Misstänkte att du hade avvikande synpunkter och det var bl a därför jag ställde frågan om någon hade några andra synpunkter.
                              Mindre sand på botten är uteslutet - då blir det mindre diskus (dvs noll) istället och fler Altum igen. UV kan man ju fixa, absolut. Har även köpt Oxydatorer som jag tänkte köra igång (med tanke på ditt förslag på fler syrestenar, har en syresten redan där bak i mörkret). Fler diskus kan jag absolut tänka mig men...

                              Till saken hör ju också att de här stora diskusarna som jag köpte för några veckor sedan (är alltså ganska nyinförda) gick i ett kar med säkert minst 30 andra i samma storlek och kanske var det dumt att rycka dem ur den gruppen? De är ca 3 år och har gått tillsammans med dessa hela tiden, tills nu...

                              //Kaj

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                Ursprungligen postat av Leopoldi
                                Men jag håller med, inredningen är skitsnygg.
                                Tack! Då har jag ju nått rätt Skämt åsido, inredning är viktig för mig och en stor anledning till att jag tycker det är kul med akvarier. Och det är uppenbarligen en komplicerande faktor som gör det svårare att hålla diskus.

                                //Kaj

                                Kommentar

                                Arbetssätt...