840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #76
    Som framgått av en annan tråd innehåller inte det här karet några Pterophyllum altum längre...sorgligt men sant.
    Nu står jag lite i ett vägskäl (igen) med det här karet. Att sätta dit en ny grupp Pterophyllum altum känns inte vettigt. Men kanske fler diskus och några jordätare...? Nej, jag vet inte. Får fundera ett tag på det.

    //Kaj

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #77
      Några altum skulle inte jag heller våga skaffa. Kanske några fler Peru skalarer, eller redback!
      Eller fler diskus, men då från samma leverantör som de förra! Några jordätare och apistos skulle jag satsa på!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #78
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Några altum skulle inte jag heller våga skaffa. Kanske några fler Peru skalarer, eller redback!
        Eller fler diskus, men då från samma leverantör som de förra! Några jordätare och apistos skulle jag satsa på!
        Dags att summera: 2 Altum ser ut att överleva. Dock saknar den ena ett öga. Ironiskt nog är det de enda två som jag lät vara kvar i karet och som därmed undgick min "medicinska behandling" . Men de har inte några synliga symtom längre och betydligt piggare nu, spänner ut fenorna, skarpare svarta band och äter friskt. Den enögde får väl inte i sig lika mycket som den andre men tror nog att den får tillräckligt i alla fall.
        I samband med det här kaoset så la den största peru-altumen helt plötsligt av och äta. Detsamma gäller för en av diskusarna som jag inte har sett äta sedan den introducerades i karet för drygt två veckor sedan.

        Så det är dags att se framåt. Tror inte jag utökar med fler diskus eller altum, men jag såg några väldigt fina Satanoperca leucosticta i både Stoby och Sandby häromdagen.

        //Kaj

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #79
          Så det är dags att se framåt. Tror inte jag utökar med fler diskus eller altum, men jag såg några väldigt fina Satanoperca leucosticta i både Stoby och Sandby häromdagen.
          Men vänta med att introducera nya fiskar tills du ser att allt är bra och alla äter och mår bra! Har du kollat om diskusen bajsar normalt? Svart/brunt bajs o inte vitt genomskinligt?
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #80
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Men vänta med att introducera nya fiskar tills du ser att allt är bra och alla äter och mår bra! Har du kollat om diskusen bajsar normalt? Svart/brunt bajs o inte vitt genomskinligt?
            Ja, jag har tagit akvariesemester nu så det kommer att ta några veckor i vilket fall som helst.
            Diskusen som jag inte har sett äta är blygare än de andra, men är inte mager. Det är tyvärr omöjligt att studera honom närmare eftersom han gärna drar sig inåt i de mörkare räjongerna av karet. Peru-Skalaren visar inget som helst intresse för mat. Det tog stopp samtidigt som övrigt elände drog igång. (Kanske när jag saltade karet?) Däremot är den där diskusen väldigt intresserad men jag har inte sett honom hugga in, han är inte lika framfusig som de andra. Det får vara hur det vill med den saken nu. Antingen fixar de det eller så gör de det inte. Det blir i alla fall inget mer medicinerande i mina kar på ett tag.
            Men när jag tittar framåt är det en svärm Satanoperca leucosticta jag ser...

            //Kaj

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #81
              Låter bra att du inte ger upp efter dessa oturliga missöden.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #82
                Håller tummarna!
                Men när jag tittar framåt är det en svärm Satanoperca leucosticta jag ser...
                ja, det skulle nog sitta som en smäck! De är fina!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #83
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Låter bra att du inte ger upp efter dessa oturliga missöden.
                  Det var ett bakslag så klart, och jag har funderat på att ge upp med Altum och Diskus och skaffa lite tåligare sydamerikaner, ja t o m hämta tillbaka mina gamla påffar, o s v. Men det finns ju ett helt gäng överlevare i burken vilka lever och mår bra! Så istället för att fokusera på de sex som dog...så känns det helrätt att fortsätta på det inslagna spåret. Och hade de inte kostat så förbenat mycket hade jag köpt 6 nya Altum. Men så blir det inte, inte nu i alla fall.

                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Håller tummarna!

                  ja, det skulle nog sitta som en smäck! De är fina!
                  Ja, det tror jag också

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #84
                    Var ett tag sedan det kom något i den här tråden. Här är en bild i alla fall.
                    Kommer sannolikt att komplettera med några Altum till, några Corydoras och kanske 10 rödmunstetror till.

                    //Kaj

                    Kommentar

                    • peter1904
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 34

                      #85
                      Skönt om situationen har stabiliserats så att du känner dig komfortabel att komplettera beståndet! Lycka till framöver!

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #86
                        Ursprungligen postat av peter1904
                        Skönt om situationen har stabiliserats så att du känner dig komfortabel att komplettera beståndet! Lycka till framöver!
                        Så känns det absolut! Tack!

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • juni 2008
                          • 1882

                          #87
                          Nu får man kanske ändra rubrik på den här tråden... Förvisso finns det två Pterophyllum altum och 6 sk Peru-altum, men diskus dominerar med 5 Stendkers Alenquer och 5 Santarem (typ) och nu har jag lagt beslag på 10 verkliga rariteter som, om allt går bra, släpps i torsdag kväll. Bilder till helgen!

                          //Kaj

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #88
                            Grym kombo i alla fall. Har du någon uppdaterad helkarsbild? Det vore kul att se!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #89
                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Grym kombo i alla fall. Har du någon uppdaterad helkarsbild? Det vore kul att se!
                              Till helgen ska jag försöka fixa lite bilder.

                              //Kaj

                              Kommentar

                              • Jonny
                                Användare
                                • mars 2010
                                • 231

                                #90
                                E det dom jag såg du var intresserad av på discusforum?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...