840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kajjjan
    svarade
    840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

    Ursprungligen postat av DaRe
    Fasen vad kul att höra. Hoppas det blir något av det hela, det förtjänar du.
    Tack DaRe, bara att de visar upp det här spelet är glädje nog för mig. Skulle det bli rom, yngel osv...ja det vore ju en dröm förstås, men knappast sannolik i det här karet.

    Kaj

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Sv: 840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

    Fasen vad kul att höra. Hoppas det blir något av det hela, det förtjänar du.

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Jag har sex stycken F1 Ptherophyllum altum, varav 4 kommer från J. Tan's lyckade odling och de andra 2 kommer från en tysk odlare som alltså också lyckats odla på vf Altum.
    Sedan några månader har de fyra från Tan delat upp sig i två par och de har också mer och mer börjat putsa på olika ställen. Här är en video som visar det ena paret in action. Det andra paret har putsat lite på stenen i bakgrunden mitt i karet.

    Det är för övrigt lite mycket fisk i det här karet nu, funderar på att göra av med det största Diskus-paret, de 50 kardinaltetrorna och de fyra "Peru-Altumen" (de små skalarerna).

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av kaj.p
    Kajjan Dina kar ser alltid kanon ut
    Jag bugar och tackar! Verkligen kul att få beröm från en av tungviktarna i akvarie-Sverige!

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • kaj.p
    svarade
    Kajjan Dina kar ser alltid kanon ut

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    IKEA-skåpen finns 70 cm om det gör någon skillnad. Du kan ju använda bänkskåpen som är 60 cm djupa också. Inte praktiskt att förvara sånt man tar upp och ner dagligen kanske men det brukar finnas annat hemma
    Vill ha 60 djupa och helst 60 höga. Eftersom akvarierummet också ibland används som gästrum behöver vi förvaringsutrymme till täcken och kuddar och sådant.

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Allright, då drar jag iväg ett mail till dom då

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    De där lianerna är coola. är det riktiga lianer?
    Ja, faktiskt - köpta på Akvarielagret i Stockholm.

    /Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Tack Ninnie!


    Jag har sagt det förut men har inget emot att upprepa det: Lika gött varje gång man får beröm!
    Och, ja inbyggnad är på gång inom en inte alltför avlägsen framtid. Har kollat lite IKEA-köksskåp för att fixa lite förvaringsutrymme över karen, som du har gjort. Men de är lite för höga, 86 cm, så det blir kanske inget med förvaringsidén...men något ska det bli i alla fall.

    //Kaj
    IKEA-skåpen finns 70 cm om det gör någon skillnad. Du kan ju använda bänkskåpen som är 60 cm djupa också. Inte praktiskt att förvara sånt man tar upp och ner dagligen kanske men det brukar finnas annat hemma

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    De där lianerna är coola. är det riktiga lianer?

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Ninnie
    Ser himla bra ut.
    Tack Ninnie!

    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Kul att se rörliga bilder på dina burkar Kaj! Har sagt det förut men har inget emot att upprepa det, GRYMT fina burkar!!

    Jag hoppas att du gör slag i saken och bygger in dom på något sätt, det kommer bli brutalt snyggt!
    Jag har sagt det förut men har inget emot att upprepa det: Lika gött varje gång man får beröm!
    Och, ja inbyggnad är på gång inom en inte alltför avlägsen framtid. Har kollat lite IKEA-köksskåp för att fixa lite förvaringsutrymme över karen, som du har gjort. Men de är lite för höga, 86 cm, så det blir kanske inget med förvaringsidén...men något ska det bli i alla fall.

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Kul att se rörliga bilder på dina burkar Kaj! Har sagt det förut men har inget emot att upprepa det, GRYMT fina burkar!!

    Jag hoppas att du gör slag i saken och bygger in dom på något sätt, det kommer bli brutalt snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Cichlid-Power
    Hei Kajjjan, Peru altum blir kallt så for de ligner på altumscalarene, men altum scalarer finnes BARE i Colombia, men salget gikk kanskje bedre når man kallte fisken Peru altum og var rimligere. Vi, bl. Sven "Discus" Fornbäck og vi andre kjøpte altum scalarer av Indianere i Remanzo leieren til 2 kr .stk. Det var ikke voksne fisk men fin størrelse for transport. Som et annet svar du har fått; kanskjke en kåt hunn Perualtum krysser seg med en altum hanne?? La oss håpe at det ikke skjer, man behøver ingen bastarder, ren naturlig fisk er det som gjelder. Det er ille nok med alle de fule, genmakulerte hisk som Flowerhorn, Red Parrot og andre fy fa...

    Cichlid -Power
    Jo, jag känner till vad Peru Altum är och inte är, och det är inte en fisk jag skulle köpa idag, men ett par av de här är riktigt riktigt fina. Om de skulle korsa sig...ja, det skulle inte bli ett problem - varken för mig eller någon annan - eftersom jag inte skulle dra upp några yngel. Jag har inte den ambitionen alls. Skulle två riktiga altum leka och få yngel, ja då skulle jag kanske tänka om och ändå försöka dra upp några. Men, den dagen den sorgen. Eller glädjen, får man väl säga.

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Cichlid-Power
    svarade
    Hei Kajjjan, Peru altum blir kallt så for de ligner på altumscalarene, men altum scalarer finnes BARE i Colombia, men salget gikk kanskje bedre når man kallte fisken Peru altum og var rimligere. Vi, bl. Sven "Discus" Fornbäck og vi andre kjøpte altum scalarer av Indianere i Remanzo leieren til 2 kr .stk. Det var ikke voksne fisk men fin størrelse for transport. Som et annet svar du har fått; kanskjke en kåt hunn Perualtum krysser seg med en altum hanne?? La oss håpe at det ikke skjer, man behøver ingen bastarder, ren naturlig fisk er det som gjelder. Det er ille nok med alle de fule, genmakulerte hisk som Flowerhorn, Red Parrot og andre fy fa...

    Cichlid -Power


    Hei Kajjjan, Peru altum blir kallt så for de ligner på altumscalarene, men altum scalarer finnes BARE i Colombia, men salget gikk kanskje bedre når man kallte fisken Peru altum og var rimligere. Vi, bl. Sven "Discus" Fornbäck og vi andre kjøpte altum scalarer av Indianere i Remanzo leieren til 2 kr .stk. Det var ikke voksne fisk men fin størrelse for transport. Som et annet svar du har fått; kanskjke en kåt hunn Perualtum krysser seg med en altum hanne?? La oss håpe at det ikke skjer, man behøver ingen bastarder, ren naturlig fisk er det som gjelder. Det er ille nok med alle de fule, genmakulerte hisk som Flowerhorn, Red Parrot og andre fy fa...

    Cichlid -Power

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Här är en ny film som börjar med ett gammalt klipp från cirka maj 2012 följt av en del nya. Det är klipp från bägge karen nu. Eftersom jag kör samma inriktning Altum-Diskus med tillbehör i bägge så tänkte jag att det är lika bra att ha bägge karen i samma tråd.
    I 900-literskaret går det alltså
    5 Pterophyllum altum F1 (från Jeffery Tans odling)
    5 Peru altum
    4 Diskus Stendkers Alenquer
    2 Diskus Maica Red F2
    30 Rödmunstetra
    12 Corydoras Duplicareus
    3 Ancistrus
    2 L-134

    I 840-literskaret går det
    2 Pterophyllum altum F1 (från Günter Wagenbrenners odling)
    2 Diskus Santa Rem?
    50 Kardinaltetror
    2 Ancistrus

    Det ser dessutom ut som att det inom kort kommer att ankomma ytterligare 7 Pterophyllum altum vilka kommer sannolikt att hamna i 840-karet.

    Här är filmen:


    //Kaj

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...