840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kajjjan
    svarade
    Vill ju göra något med besättningen i det här karet.
    För det första har jag för mycket stimfisk - ca 30 Rödmuntetra och 50 Kardinaltetra. De sistnämnda gick i 840-liters karet men fick snabbt flytta över hit när det karet blev Tanganyika. Så Kardinalerna ska bort. Antingen plockar jag ut dem ur karet och säljer dem eller...ja, på något sätt ska de bort.
    Men sen är frågan:
    1. Ska jag skaffa lite fler diskus? Har sex stycken nu som funkar och äter bra. Jag har inte haft så stor lycka med diskus sedan jag första gången skaffade sådana för ett år sedan. Men av de 5 jag först skaffade har jag fyra kvar. En del andra som jag inte klarat av. Men de sex jag nu har äter bra och växer och ser ut att ha det bra, bortsett från att de har de här stressbanden från och till - är det en anledning att skaffa fler? Känner de sig otrygga i för liten grupp? Det som talar emot är väl att jag mer och mer insett hur känsliga diskusen är och det bästa är att hålla dem i oinredda kar med regelbundna vattenbyten flera gånger i veckan eller varje dag och det är inte vad jag erbjuder.
    2. Ska jag skaffa en grupp jordätare, som dessutom minskar på kardinaler och rödmunstetrorna? Det finns ju några väldigt fina jordätare. Det har ju diskuterats nyligen i den här tråden, för och emot etc.
    3. Något annat spännande och/eller vackert att komplettera diskus och altum med?
    Så går tankarna kring det här karet nu. Vill ha en upplyftning på något sätt i besättningen.
    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av irwin_fletch
    Jag instämmer med de andra. Orange head är väldigt snygg men också väldigt aktiv. Galna i mat och leker i stort sett vid varje vattenbyte, vid leken blir de av naturliga skäl ännu mer stirriga. Jag tror orange head skulle vara snygg i ditt kar men tänk efter både en och två gånger, risken finns att de "tar över" karet. Som jag ser det ska dina andra fiskar vara kungar i karet Mitt förslag på jordätare är Satanoperca leucosticta eller Heckelii.
    Ja, jag får försöka studera deras beteende lite mer innan jag eventuellt ger mig på ett köp av dem. Tack för råden!

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    jaha de hade vf också. På nåt sätt är det mer spännande. Naturlig färgteckning är väl det som lockar och möjligheten att det gäller obeskriven art osv...
    Ja, varför vf? När det erbjuds väljer jag ju det för då vet man att det är äkta natur, det blir inte mer äkta än så. Dessutom slipper man ev inavel. Men jag jagar inte vf annars utan nöjer mig med de s k odlade vildformerna. Duger gott åt mig.

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • irwin_fletch
    svarade
    Jag instämmer med de andra. Orange head är väldigt snygg men också väldigt aktiv. Galna i mat och leker i stort sett vid varje vattenbyte, vid leken blir de av naturliga skäl ännu mer stirriga. Jag tror orange head skulle vara snygg i ditt kar men tänk efter både en och två gånger, risken finns att de "tar över" karet. Som jag ser det ska dina andra fiskar vara kungar i karet Mitt förslag på jordätare är Satanoperca leucosticta eller Heckelii.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    jaha de hade vf också. På nåt sätt är det mer spännande. Naturlig färgteckning är väl det som lockar och möjligheten att det gäller obeskriven art osv...

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Big_Sal
    Tycker att orange head är väldigt dampiga, ger enligt mig ett rörigt intryck. Skulle satsa på någon satanoperca, tex en grupp S. deamon hade gjort sig utomordentligt bra i det karet tror jag.
    Tror mig förstå vad du menar med ett rörigt intryck. Men Satanoperca Deamon är en aggressiv ciklid som dessutom vill ha andra vattenvården så den kvalificerar inte på listan faktiskt. Snygg är den dock.

    Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    orange headsen är extremt snälla för att vara ciklider, men snabba på maten så kanske det blir konkurrens över maten trots deras snällhet. Möjligen finns lite långsammare jordisar som kan passa ännu bättre. Jag tror iofs det finns det som framgångsrikt hållit dessa med diskus så säg aldrig aldrig.
    Jag tror de passar in just för att de är snälla. Tror ingen dock kan konkurrera ut mina altum eller diskus när det gäller maten. Inte utan att ta till våld och det har jag inte intrycket av att denna jordätare gör.
    Finns ett gäng vf i Odense, 20 mil från Malmö....får fundera under veckan.
    Kaj

    Lämna en kommentar:


  • affealien
    svarade
    Ursprungligen postat av Big_Sal
    Tycker att orange head är väldigt dampiga, ger enligt mig ett rörigt intryck. Skulle satsa på någon satanoperca, tex en grupp S. deamon hade gjort sig utomordentligt bra i det karet tror jag.
    Har hört att nästan alla som har hållit Satanoperca deamon fått problem med dem när de blir äldre, över 20cm, de får problem och tappar fjäll och dör. Ska tydligen vara väldigt krävande på lågt PH och mjukt vatten.
    Dock ingen egen erfarenhet av dem.

    Lämna en kommentar:


  • Big_Sal
    svarade
    Tycker att orange head är väldigt dampiga, ger enligt mig ett rörigt intryck. Skulle satsa på någon satanoperca, tex en grupp S. deamon hade gjort sig utomordentligt bra i det karet tror jag.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    orange headsen är extremt snälla för att vara ciklider, men snabba på maten så kanske det blir konkurrens över maten trots deras snällhet. Möjligen finns lite långsammare jordisar som kan passa ännu bättre. Jag tror iofs det finns det som framgångsrikt hållit dessa med diskus så säg aldrig aldrig.

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Funderar på att ta in någon jordätare i det här karet, Geophagus orange head Tapajos. Vad tror ni om det?
    Tetrorna kommer förmodligen att försvinna efterhand, men kan den funka bland mina altum och diskus (vilka alla är väldigt på och orädda, inte minst vid matningen).

    Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Börjesson
    Riktigt snyggt kar! Blir verkligenmsugen på ett själv
    Kul att kunna inspirera!

    Annars händer det inte så mycket i det här karet mer än vattenbyten och normala rutiner - vilket är precis så det ska vara! Jag har sedan några månader slutat med fryst foder eftersom de var helt tokiga i röda mygg och dissade allt annat. Samma sak med levande tubifex - det hände alltför ofta att fiskar matvägrade och drog sig undan i långa perioder efter utfodring av levande tubifex. Levand blackworms och levande vita mygg har inte alls haft den effekten vad jag kunnat se, så det får de ibland. Köpte foder från Feed My Fish på nätet för några veckor sedan och köpte då bl a en burk med torkade insekter, fluglarver, vattenloppor, dafnier etc och detta har blivit väldigt poppis både bland diskus och altumen. T o m de två senaste altumen som jag köpte i början på februari som aldrig tidigare hade gått att få till att ta torrfoder käkar både dessa insekter och Tropical D50.


    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Erik Börjesson
    svarade
    Riktigt snyggt kar! Blir verkligenmsugen på ett själv

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

    Så är det ju naturligtvis.

    Kaj

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Sv: 840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

    Lite för många hungriga fiender kan jag tänka

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...