840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Ursprungligen postat av Big_Sal
    Tycker att orange head är väldigt dampiga, ger enligt mig ett rörigt intryck. Skulle satsa på någon satanoperca, tex en grupp S. deamon hade gjort sig utomordentligt bra i det karet tror jag.
    Tror mig förstå vad du menar med ett rörigt intryck. Men Satanoperca Deamon är en aggressiv ciklid som dessutom vill ha andra vattenvården så den kvalificerar inte på listan faktiskt. Snygg är den dock.

    Kaj

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      jaha de hade vf också. På nåt sätt är det mer spännande. Naturlig färgteckning är väl det som lockar och möjligheten att det gäller obeskriven art osv...
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • irwin_fletch
        Användare
        • april 2010
        • 306

        Jag instämmer med de andra. Orange head är väldigt snygg men också väldigt aktiv. Galna i mat och leker i stort sett vid varje vattenbyte, vid leken blir de av naturliga skäl ännu mer stirriga. Jag tror orange head skulle vara snygg i ditt kar men tänk efter både en och två gånger, risken finns att de "tar över" karet. Som jag ser det ska dina andra fiskar vara kungar i karet Mitt förslag på jordätare är Satanoperca leucosticta eller Heckelii.

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          Ursprungligen postat av DaRe
          jaha de hade vf också. På nåt sätt är det mer spännande. Naturlig färgteckning är väl det som lockar och möjligheten att det gäller obeskriven art osv...
          Ja, varför vf? När det erbjuds väljer jag ju det för då vet man att det är äkta natur, det blir inte mer äkta än så. Dessutom slipper man ev inavel. Men jag jagar inte vf annars utan nöjer mig med de s k odlade vildformerna. Duger gott åt mig.

          //Kaj

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            Ursprungligen postat av irwin_fletch
            Jag instämmer med de andra. Orange head är väldigt snygg men också väldigt aktiv. Galna i mat och leker i stort sett vid varje vattenbyte, vid leken blir de av naturliga skäl ännu mer stirriga. Jag tror orange head skulle vara snygg i ditt kar men tänk efter både en och två gånger, risken finns att de "tar över" karet. Som jag ser det ska dina andra fiskar vara kungar i karet Mitt förslag på jordätare är Satanoperca leucosticta eller Heckelii.
            Ja, jag får försöka studera deras beteende lite mer innan jag eventuellt ger mig på ett köp av dem. Tack för råden!

            //Kaj

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              Vill ju göra något med besättningen i det här karet.
              För det första har jag för mycket stimfisk - ca 30 Rödmuntetra och 50 Kardinaltetra. De sistnämnda gick i 840-liters karet men fick snabbt flytta över hit när det karet blev Tanganyika. Så Kardinalerna ska bort. Antingen plockar jag ut dem ur karet och säljer dem eller...ja, på något sätt ska de bort.
              Men sen är frågan:
              1. Ska jag skaffa lite fler diskus? Har sex stycken nu som funkar och äter bra. Jag har inte haft så stor lycka med diskus sedan jag första gången skaffade sådana för ett år sedan. Men av de 5 jag först skaffade har jag fyra kvar. En del andra som jag inte klarat av. Men de sex jag nu har äter bra och växer och ser ut att ha det bra, bortsett från att de har de här stressbanden från och till - är det en anledning att skaffa fler? Känner de sig otrygga i för liten grupp? Det som talar emot är väl att jag mer och mer insett hur känsliga diskusen är och det bästa är att hålla dem i oinredda kar med regelbundna vattenbyten flera gånger i veckan eller varje dag och det är inte vad jag erbjuder.
              2. Ska jag skaffa en grupp jordätare, som dessutom minskar på kardinaler och rödmunstetrorna? Det finns ju några väldigt fina jordätare. Det har ju diskuterats nyligen i den här tråden, för och emot etc.
              3. Något annat spännande och/eller vackert att komplettera diskus och altum med?
              Så går tankarna kring det här karet nu. Vill ha en upplyftning på något sätt i besättningen.
              //Kaj

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                Ursprungligen postat av Kajjjan
                Vill ju göra något med besättningen i det här karet.
                För det första har jag för mycket stimfisk - ca 30 Rödmuntetra och 50 Kardinaltetra. De sistnämnda gick i 840-liters karet men fick snabbt flytta över hit när det karet blev Tanganyika. Så Kardinalerna ska bort. Antingen plockar jag ut dem ur karet och säljer dem eller...ja, på något sätt ska de bort.
                Men sen är frågan:
                1. Ska jag skaffa lite fler diskus? Har sex stycken nu som funkar och äter bra. Jag har inte haft så stor lycka med diskus sedan jag första gången skaffade sådana för ett år sedan. Men av de 5 jag först skaffade har jag fyra kvar. En del andra som jag inte klarat av. Men de sex jag nu har äter bra och växer och ser ut att ha det bra, bortsett från att de har de här stressbanden från och till - är det en anledning att skaffa fler? Känner de sig otrygga i för liten grupp? Det som talar emot är väl att jag mer och mer insett hur känsliga diskusen är och det bästa är att hålla dem i oinredda kar med regelbundna vattenbyten flera gånger i veckan eller varje dag och det är inte vad jag erbjuder.
                2. Ska jag skaffa en grupp jordätare, som dessutom minskar på kardinaler och rödmunstetrorna? Det finns ju några väldigt fina jordätare. Det har ju diskuterats nyligen i den här tråden, för och emot etc.
                3. Något annat spännande och/eller vackert att komplettera diskus och altum med?
                Så går tankarna kring det här karet nu. Vill ha en upplyftning på något sätt i besättningen.
                //Kaj
                I brist på respons så kommenterar jag mitt eget inlägg
                Det finns ett fjärde alternativ: sälja av altum, diskus och tetror för att bereda plats för några Festae och kanske några Guldsöm om den kombon funkar. Lockande tanke, verkligen. Det som bär emot är ju att jag verkligen också gillar mina altum o diskus.
                Och nej, det blir inte ett tredje kar.
                Kaj

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Jag tror någon jordätare borde fungera. Men akvariet är stort och kanske fler diskus oxå(eller) vore bra.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Jag tror någon jordätare borde fungera. Men akvariet är stort och kanske fler diskus oxå(eller) vore bra.
                    Om det inte vore för att de är så känsliga skulle fler diskus ligga nära till hands. Men...

                    Kaj

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Har du kollat på geophagusöversikten vilka som är lite mindre och inte tillhör brasiliensisgruppen?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Har du kollat på geophagusöversikten vilka som är lite mindre och inte tillhör brasiliensisgruppen?
                        Jodå, det har jag ju gjort. Vi får se vad som händer i sommar eller till hösten...

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          Satanoperca leucosticta kan jag också rekommendera. De gillar lite högre temperatur och är försiktiga i sitt ätbeteende. Så de passar bra som sällskap till just diskus. Många av Geophagusarna (altifronstypen) är ganska hetsiga i sitt ätbeteende, och kan nog stressa plattfiskarna endel skulle jag tro. Dessutom håller jag dem som de snyggaste fiskarna jag någonsin har ägt. S. leucostictan har dessutom ett riktigt intressant lekbeteende om man lyckas med det (vilket verkar kräva en hel del tålamod med tanke på att de inte är särskilt lättlekta och blir könsmogna sent).

                          Biotodomor är också försiktiga och lugna, men där är väl det gränsfall om inte diskusen blir för tuff. De fungerar nog i större grupp dock.

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Satanoperca leucosticta kan jag också rekommendera. De gillar lite högre temperatur och är försiktiga i sitt ätbeteende. Så de passar bra som sällskap till just diskus. Många av Geophagusarna (altifronstypen) är ganska hetsiga i sitt ätbeteende, och kan nog stressa plattfiskarna endel skulle jag tro. Dessutom håller jag dem som de snyggaste fiskarna jag någonsin har ägt. S. leucostictan har dessutom ett riktigt intressant lekbeteende om man lyckas med det (vilket verkar kräva en hel del tålamod med tanke på att de inte är särskilt lättlekta och blir könsmogna sent).

                            Biotodomor är också försiktiga och lugna, men där är väl det gränsfall om inte diskusen blir för tuff. De fungerar nog i större grupp dock.

                            /Jocke
                            Du har rekommenderat de tidigare Jocke, när vi träffades i Stoby Akvarieaffär. Jag har inte sett dem live fullvuxna, men jag ska kolla runt lite på nätet och se om jag hittar lite video av dem. Tack för tipset!

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              Ursprungligen postat av Kajjjan
                              Du har rekommenderat de tidigare Jocke, när vi träffades i Stoby Akvarieaffär. Jag har inte sett dem live fullvuxna, men jag ska kolla runt lite på nätet och se om jag hittar lite video av dem. Tack för tipset!

                              //Kaj
                              Jo, jag köpte ju mitt gäng vid det tillfället om jag inte minns helt tokigt. Om du kikar lite åt Geophagushållet, välj någon lite mer försiktig. Altifrons är inte lämpliga som sagt; men det finns ju några arter i det släktet

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                Ursprungligen postat av Banderad
                                Jo, jag köpte ju mitt gäng vid det tillfället om jag inte minns helt tokigt. Om du kikar lite åt Geophagushållet, välj någon lite mer försiktig. Altifrons är inte lämpliga som sagt; men det finns ju några arter i det släktet

                                /Jocke
                                Ja, jag ska fortsätta spana. Kan väldigt lite om jordätare och har nästan ingen erfarenhet alls av dem så där har jag mycket att gräva i. Men jag har inte bråttom. Vad jag ska göra med det här karet kan ta vilka vändningar och vägar som helst känns det som.

                                //Kaj

                                Kommentar

                                Arbetssätt...