840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Överkomligt! Hoppas du har bättre tur med dem!
    Ja, det ska nog inte vara några problem. Jag förlorade ju 6 av 8 i början på sommaren, men jag är mycket noggrannare med vattenkvalitet osv nu. Finns ju aldrig några garantier men det där var nog ganska självförvållat, tyvärr. Det ska inte upprepas. De två jag har kvar är väldigt fina - även om en är enögd...

    //Kaj

    Kommentar

    • Jonny
      Användare
      • mars 2010
      • 231

      Ursprungligen postat av Kajjjan
      Julafton kommer tidigt i år...
      I morgon ska jag iväg och hämta 5 st Altum F1 från samma kull som de jag redan har, dvs från kaj.p i Varberg. Himla kul! Jag har inte sett dem live ännu, bara på lite dåliga foton, men säljaren säger att de är fina och de ser fina ut på bilderna. Priset, 1200:- för alla fem kan man inte klaga på.

      Kommer bilder i helgen.

      //Kaj
      I Eslöv eller?? Var själv väldigt sugna på dom, men var borta på blocket då snabbt

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        Ursprungligen postat av Jonny
        I Eslöv eller?? Var själv väldigt sugna på dom, men var borta på blocket då snabbt
        Ja, det var de i Eslöv Jag högg väldigt snabbt när jag fick klart för mig att det var från samma kull som jag redan hade och eftersom priset var som det var kände jag att jag kunde ta dem obesedda.
        Var och hämtade dem igår förmiddag. Generellt kan man väl säga att de var något slitna men att det nog ska kunna bli fason på dem så småningom. Speciellt en var illa åtgången.
        Konstaterar ju också samtidigt att de två jag har sedan tidigare är två stora ståtliga exemplar, bägge större än de här fem jag nu lagt till, och jag ser nu att de två tycks ha bildat par, uppvaktar varandra och så.

        Ska försöka ta lite bilder under julhelgen.

        //Kaj

        Kommentar

        • Olivaw
          Användare
          • juli 2012
          • 115

          Riktigt vackert kar! Då jag själv skall dra igång ett 540L SA såsmåningom så kan man säga att jag fått inspiration av den här tråden. Det blir dock inga diskus för mig, har aldrig varit förtjust i den fiskarten, utan planen är Scalare+jordätare om det nu går.. Ser framemot fler helkarsbilder

          Kommentar

          • Jonny
            Användare
            • mars 2010
            • 231

            Ursprungligen postat av Kajjjan
            Ja, det var de i Eslöv Jag högg väldigt snabbt när jag fick klart för mig att det var från samma kull som jag redan hade och eftersom priset var som det var kände jag att jag kunde ta dem obesedda.
            Var och hämtade dem igår förmiddag. Generellt kan man väl säga att de var något slitna men att det nog ska kunna bli fason på dem så småningom. Speciellt en var illa åtgången.
            Konstaterar ju också samtidigt att de två jag har sedan tidigare är två stora ståtliga exemplar, bägge större än de här fem jag nu lagt till, och jag ser nu att de två tycks ha bildat par, uppvaktar varandra och så.

            Ska försöka ta lite bilder under julhelgen.

            //Kaj
            Sjukt najs pris var det ja
            O skitkul att de två bildat par, får man bara hoppas att du lyckas med det få lyckas med

            Ha en god Jul: Jonny!!

            Kommentar

            • Jonny
              Användare
              • mars 2010
              • 231

              Ursprungligen postat av Olivaw
              Riktigt vackert kar! Då jag själv skall dra igång ett 540L SA såsmåningom så kan man säga att jag fått inspiration av den här tråden. Det blir dock inga diskus för mig, har aldrig varit förtjust i den fiskarten, utan planen är Scalare+jordätare om det nu går.. Ser framemot fler helkarsbilder
              Skalare o jordätare tycker jag e en ypperlig kombination, själv kör jag skalarer, jordätare, diskus och citrontetror i mitt.

              God Jul: Jonny

              Kommentar

              • Kimmy-
                Användare
                • juni 2010
                • 458

                Måste ge kred till dig för bilderna. Helt underbara. Man blir lagom sugen på att testa SA. ...
                Mvh / Jimmy

                Lokal

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  Ursprungligen postat av Olivaw
                  Riktigt vackert kar! Då jag själv skall dra igång ett 540L SA såsmåningom så kan man säga att jag fått inspiration av den här tråden. Det blir dock inga diskus för mig, har aldrig varit förtjust i den fiskarten, utan planen är Scalare+jordätare om det nu går.. Ser framemot fler helkarsbilder
                  Tack Olivaw! Så kul att tråden inspirerar! Diskus är jag nybörjare på sedan i somras. Har inte intresserat mig speciellt för dessa tidigare då jag dels tyckt de verkat så knepiga att hålla och dels verkat tråkiga. Men i somras tänkte jag "Ah, vafan, det kan vara dags att prova!" Och så köpte jag ett gäng mindre i Sandby Ciklid-shop. Detta har fått mig att omvärdera diskusen något: Den kan vara knepig att hålla, men inte nödvändigtvis. Jag har haft både + och - i den rutan. Det verkar som att de som kommer igång från början funkar stabilt sedan, medan sedan andra kan vara helt hopplösa. Men framförallt gäller det att ha bra vattenkvailtet. Tyvärr kan det vara svårt att ha helt optimal vattenkvalitet när man som jag har ett inrett kar med sand och skrymslen som kan samla skit. Det är där det skiter sig, kan man säga.
                  Där jag verkligen omvärderat diskusen är det där med att jag tyckte de verkade tråkiga. En diskus som mår bra är en riktigt trevlig och kul filur. De håller ständigt på att jag mat, hålla koll på varandra eller bara glida omkring och se snygga ut.
                  Skalarer är en gamma favorit och jag tycker att ju fler man har desto häftigare blir det. De utmanar varandra, spänner upp sig osv.
                  SA har ju så mycket att erbjuda och så många olika trevliga kombinationer av invånare.
                  Ska bli kul att följa ditt kommande SA-projekt som jag utgår ifrån att du kommer att lägga upp här.

                  //Kaj

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    Ursprungligen postat av Jonny
                    I Eslöv eller?? Var själv väldigt sugna på dom, men var borta på blocket då snabbt
                    Ja, Marieholm utanför Eslöv. Jag hade tur för en gång skull och kontaktade honom omgående.

                    Ursprungligen postat av Jonny
                    Sjukt najs pris var det ja
                    O skitkul att de två bildat par, får man bara hoppas att du lyckas med det få lyckas med

                    Ha en god Jul: Jonny!!
                    Ja, vi får se om det kan leda till något. Jag har sett det då och då. Visst hade det varit kul, men samtidigt har jag inte tid med att dra upp yngel... Och det är ju så unikt att det inte är sannolikt att det skulle hända i mitt kar ändå.


                    Ursprungligen postat av Jonny
                    Skalare o jordätare tycker jag e en ypperlig kombination, själv kör jag skalarer, jordätare, diskus och citrontetror i mitt.

                    God Jul: Jonny
                    Jordätare är riktigt intressanta också. Tyvärr passar de inte ihop med mindre tetror som kardinaler etc. Jag hade ju sådana men gjorde av med dem då jag tänkte att diskusen inte skulle hänga med vid matningen.

                    God Jul själv!

                    //Kaj

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      Ursprungligen postat av Kimmy-
                      Måste ge kred till dig för bilderna. Helt underbara. Man blir lagom sugen på att testa SA. ...
                      Tack! Kul att kunna inspirera!

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        I brist på bra helkarsbild till helkarsbildtråden eller till Stora Inredningstråden SA (som blivit riktigt intressant) så slänger jag upp en bild på mitt 900-liters här:

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3138-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 944,8 KB
ID: 683689

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          Ursprungligen postat av Kajjjan
                          I brist på bra helkarsbild till helkarsbildtråden eller till Stora Inredningstråden SA (som blivit riktigt intressant) så slänger jag upp en bild på mitt 900-liters här:

                          //Kaj
                          Ser jättefint ut Kaj! Du får jobba på helkarsbilden

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            900 liters SA med Pterophyllum Altum

                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Ser jättefint ut Kaj! Du får jobba på helkarsbilden

                            /Jocke
                            Tack! Sonen min har lagt beslag på mitt objektiv så med det objektiv jag har kommer jag inte tillräckligt långt bort från karet för att få en helkarsbild.
                            //Kaj

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              Ny bild på en F2 Red Maica

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3200-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 922,1 KB
ID: 683738

                              //Kaj

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3282-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 939,1 KB
ID: 683802Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3306-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 558,1 KB
ID: 683803Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3297-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 511,7 KB
ID: 683804Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3291-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 690,7 KB
ID: 683805Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3290-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 682,2 KB
ID: 683806

                                //Kaj

                                Kommentar

                                Arbetssätt...