840+900 liter SA med Pterophyllum Altum och Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • HåE
    svarade
    Fint som snus!

    Lämna en kommentar:


  • Wilhelm
    svarade
    fint som f

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Har nu tagit några foton och lagt upp en liten videosnutt.











    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ibland blir det inte som planerat. Frugan ringde igår kväll och sa att två (!) diskusar dött, en stor Santarem och en liten Stendkers Alenquer. Santaremen var förklarlig då detta var en av de två som jag inte fått igång att äta, men Alenquern var en obehaglig överraskning då de kändes säkra. Jag har haft dem i två månader och det har varit bra krut i alla redan från början, kanske med undantag från en som hållit sig undan lite men ändå käkat tillräckligt för att bli rund och fin om magen. Vet inte om det är den som dog dock.
    Hursomhelst, detta fick mig att backa angående ädelstenarna som jag bestämt mig för. Det kändes inte seriöst att stoppa i 10 nya diskus i det här läget. Jag får se till att få grepp om det jag har först helt enkelt. Min visst fanken är det surt - speciellt då möjligheten att lägga beslag på sådana här firrar inte dyker upp varje dag, ja inte ens varje år, så är det förbannat surt. Nåväl, man får låta förnuftet gå före känslorna i såna här lägen.
    Istället stannade jag till vid Akvarielagret innan jag styrde kosan söderut och där köpte jag tre dl tubifex (och två paket fryst Lance Fish för mina centralare). Så nu är hela gänget (utom en som fortfarande matvägrar) diskus väldigt mätta och belåtna . Och en massa tubifex kvar i kylskåpet!
    De av er som läste Svenska Mad när det begav sig kommer ihåg en ständigt återkommande figur som hette Don Martin. En gång stod han ute på gatan och flyglar kom nerregnande och så sa han: "Typiskt, när det regnar flyglar har den fattige inga noter!" Lite så känner jag det nu: Typiskt, när det fanns ädelstenar att tillgå så hade jag ingen lämplig plats till dem.
    Men man kan inte deppa ihop för en sån här sak så jag köpte även lite annat i inredningsväg till karet på Akvarielagret som jag tror jag bli riktigt bra . Återkommer med bilder så småningom.
    Har även långtgående planer på att börja med oxydator i det här karet och det ska bli väldigt intressant att se hur det påverkar filter, vattenkvalitet, fisk och växter. Återkommer även med det så småningom.

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av Jonny
    E det dom jag såg du var intresserad av på discusforum?
    Tja, jag har ju visat intresse för flera olika ädelstenar där...
    Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
    Maica Red?
    Maica Red hade varit mumma...!

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Alexander Ylipää
    svarade
    Maica Red?

    Lämna en kommentar:


  • Jonny
    svarade
    E det dom jag såg du var intresserad av på discusforum?

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Grym kombo i alla fall. Har du någon uppdaterad helkarsbild? Det vore kul att se!
    Till helgen ska jag försöka fixa lite bilder.

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Grym kombo i alla fall. Har du någon uppdaterad helkarsbild? Det vore kul att se!

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Nu får man kanske ändra rubrik på den här tråden... Förvisso finns det två Pterophyllum altum och 6 sk Peru-altum, men diskus dominerar med 5 Stendkers Alenquer och 5 Santarem (typ) och nu har jag lagt beslag på 10 verkliga rariteter som, om allt går bra, släpps i torsdag kväll. Bilder till helgen!

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av peter1904
    Skönt om situationen har stabiliserats så att du känner dig komfortabel att komplettera beståndet! Lycka till framöver!
    Så känns det absolut! Tack!

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • peter1904
    svarade
    Skönt om situationen har stabiliserats så att du känner dig komfortabel att komplettera beståndet! Lycka till framöver!

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Var ett tag sedan det kom något i den här tråden. Här är en bild i alla fall.
    Kommer sannolikt att komplettera med några Altum till, några Corydoras och kanske 10 rödmunstetror till.

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Låter bra att du inte ger upp efter dessa oturliga missöden.
    Det var ett bakslag så klart, och jag har funderat på att ge upp med Altum och Diskus och skaffa lite tåligare sydamerikaner, ja t o m hämta tillbaka mina gamla påffar, o s v. Men det finns ju ett helt gäng överlevare i burken vilka lever och mår bra! Så istället för att fokusera på de sex som dog...så känns det helrätt att fortsätta på det inslagna spåret. Och hade de inte kostat så förbenat mycket hade jag köpt 6 nya Altum. Men så blir det inte, inte nu i alla fall.

    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Håller tummarna!

    ja, det skulle nog sitta som en smäck! De är fina!
    Ja, det tror jag också

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • Wilhelm
    svarade
    Håller tummarna!
    Men när jag tittar framåt är det en svärm Satanoperca leucosticta jag ser...
    ja, det skulle nog sitta som en smäck! De är fina!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...