Hur många scalarer i ett 250-literskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saralito
    Användare
    • april 2012
    • 4

    Hur många scalarer i ett 250-literskar?

    Hej!
    Jag har ett akvarium på 250 liter där det för tillfället går två palettciklider, sju scalarer, två thorocator och två små malar av något slag. Är hemsk sugen på fler scalarer, men blir det för trångt för dem? Har ett lekpar, men än så länge har äggen inte klarat sig utan blivit uppätna. Jag vet att minst tre av dem är hanar, sedan är två av dem så pass små att jag inte har listat ut vilket kön de har ännu.
  • Thommy
    Användare
    • februari 2011
    • 84

    #2
    Dom växer efter hur stort karet är,så några till går väl bra,men om du vill att dom ska yngla mm så ska la dom ha sina revir ock då är la det möjligt att du har lite många på ett sådant kar,men det mesta e ju möjligt,

    Kommentar

    • saralito
      Användare
      • april 2012
      • 4

      #3
      Tack för svaret!
      Det vore kul om de ynglade av sig, men jag vet inte ens om jag har mer än en hona, så jag avvaktar lite med att skaffa fler innan de jag har är lite större.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Hej och välkommen hit!!

        Jag tycker det låter ganska lagom med 7 scalarer. Hur länge har du haft dom? Har du någon bil dpå akvariet så kanske någon kan ge tips om hur du kan inreda för at öka chanserna till lek.

        Scalarer gillar att lägga rom på breda långa blad till växter eller på rötter/grenar som sträcker upp mot ytan.Jag tror inte de väljer sten på botten om de kan välja, men andra kan detta bättre.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • saralito
          Användare
          • april 2012
          • 4

          #5
          Hej!
          Jag har ingen ny bild, men vet att det ska finnas en gammal någonstans bara jag orkar leta runt lite. Den rommen jag fick senast lades på pumpen av alla underliga ställen. Nu tycks det dock som att jag kanske har ett 400-literskar på väg

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Det låter spännande med ett större akvarium! Det vill vi se mer av.

            Jo scalarer vill gärna lägga rommen lite högre upp därför brukar det vara bra med något sdom sticker upp. Rot eller växter.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • saralito
              Användare
              • april 2012
              • 4

              #7


              Vet inte om den länken fungerar, men ungefär så ser det ut nu. Har en växt längst fram till vänster med långa, smala väldigt vassa blad. Guppygräs heter den eventuellt+ en hel del bacopa.

              Kommentar

              Arbetssätt...