Rödturkos/Red rose Discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rövarprinsen
    Användare
    • augusti 2010
    • 42

    Rödturkos/Red rose Discus

    Hallå jag lägger upp lite bilder på mina discusar nu när jag har listat ut hur man gör. Ursäkta bildkvaliteten dom är tagna med min iphone. Enjoy/Stevie
    sigpic
  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    #2
    Wow! Nice! Du måste lägga upp en helkarsbild också! Verkar vara mäktigt! Vad är det för kar och vad har du för nåt förutom diskus i karet?

    Kommentar

    • Rövarprinsen
      Användare
      • augusti 2010
      • 42

      #3
      Burken är på 790liter mått 190x70x60. förutom discus går just nu Acarichtys heckeli, Hoplarchus psiticatus, Corydoras sterbai, Sturiosoma festivum, L-15, L-136 och ett lekpar manacapuru red shoulder scalare som ska flytta till en annan burk nästa vecka...
      sigpic

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        HElnicea firrar!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #5
          Ursprungligen postat av Rövarprinsen
          Burken är på 790liter mått 190x70x60. förutom discus går just nu Acarichtys heckeli, Hoplarchus psiticatus, Corydoras sterbai, Sturiosoma festivum, L-15, L-136 och ett lekpar manacapuru red shoulder scalare som ska flytta till en annan burk nästa vecka...
          Fina firrar. Roligt att du har H.psittacus oxå, funkar fint med diskus.

          En liten film på mitt duskuskar.

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Ursprungligen postat av Rövarprinsen
            Hallå jag lägger upp lite bilder på mina discusar nu när jag har listat ut hur man gör. Ursäkta bildkvaliteten dom är tagna med min iphone. Enjoy/Stevie
            Wow! Verkligen vackra bilder - vacker akvariemiljö med vackra fiskar!

            Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Fina firrar. Roligt att du har H.psittacus oxå, funkar fint med diskus.
            Också tjusigt, men valet av sällskap till discusarna överraskar mig fullständigt. Ja, jag utgår av någon anledning ifrån att discusarna är huvudattraktionen i karet, men det kanske är helt fel sätt att betrakta det på? Oavsett, så trodde jag inte man kunde hålla discus ihop med så stora rovfiskar som skednosmalar eller så stora ciklider som Ptenian. Tankeställare för mig, verkligen.

            //Kaj

            Kommentar

            • Rooster
              NCS Medlem
              • november 2009
              • 473

              #7
              Stort fint kar med väldigt fina fiskar Ove! Alltid kul när folk håller lite ovanligare sorter oxå (H. psittacus).

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                #8
                Ursprungligen postat av Kajjjan


                Också tjusigt, men valet av sällskap till discusarna överraskar mig fullständigt. Ja, jag utgår av någon anledning ifrån att discusarna är huvudattraktionen i karet, men det kanske är helt fel sätt att betrakta det på? Oavsett, så trodde jag inte man kunde hålla discus ihop med så stora rovfiskar som skednosmalar eller så stora ciklider som Ptenian. Tankeställare för mig, verkligen.

                //Kaj
                Både skednosarna och Petenian är mycket fredlig, tar inget revir, och stressar därmed inte diskusen. Så det är faktiskt ett riktigt bra sällskap. Sedan så är diskusens form ett skydd mot glupska rovfiskar, svåra att svälja, så är dem bara tillräckligt stora så ser varken Petenian eller skednosarna dem som mat och låter dem vara ifred.

                Kommentar

                • Rövarprinsen
                  Användare
                  • augusti 2010
                  • 42

                  #9
                  Wow Ove vilken ball burk du har vi verkar ha samma tänk. Som jag har fattat det så är Psitticatusen ofta en bifångst till BrunDiscus. Dom är väldigt softa för att vara en stor ciklid. Dina är ju superfina. Mina är fortfarande snåttingar men jag har haft fullvuxna för ett par är sen och då hade jag dom tillsammans med Surobim Lima. Jag tror att om Diskusen leker kommer Plattnosarna käka upp deras yngel. Hur många Psitticatusar har du?
                  sigpic

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rövarprinsen
                    Wow Ove vilken ball burk du har vi verkar ha samma tänk. Som jag har fattat det så är Psitticatusen ofta en bifångst till BrunDiscus. Dom är väldigt softa för att vara en stor ciklid. Dina är ju superfina. Mina är fortfarande snåttingar men jag har haft fullvuxna för ett par är sen och då hade jag dom tillsammans med Surobim Lima. Jag tror att om Diskusen leker kommer Plattnosarna käka upp deras yngel. Hur många Psitticatusar har du?
                    Tackar.
                    Jag har 4 st H.psittacus varav ett säkert par, som lekt ett par gånger.
                    Filmen är inte direkt nytagen. Jag har inte längre Petenia och limorna kvar, de blev tillslut för stora så jag bytte ut dem mot ett gäng Geophagus pellegrini samt ett stim H.pyrrhonotus

                    Kommentar

                    • Rövarprinsen
                      Användare
                      • augusti 2010
                      • 42

                      #11
                      Nu har dom lekt för 3je gången men dom käkar upp ynglena. Jag ska nog flytta över paret till en egen burk. Rom kornen är blodröda.
                      sigpic

                      Kommentar

                      • Jonny
                        Användare
                        • mars 2010
                        • 231

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rövarprinsen
                        Nu har dom lekt för 3je gången men dom käkar upp ynglena. Jag ska nog flytta över paret till en egen burk. Rom kornen är blodröda.
                        Mina alequer gör likadant, men det e bara nu under övningstiden tror jag. Mina har lek 6-7ggr o får också blodröda romkorn.

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Mina red rose ihop med ett gäng blue honey
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            #14
                            Fina!
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2294

                              #15
                              Det där är inga Rose Red. Sorry Wilhelm med det ser ut som bleka rödturkos.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...