Vetenskaplig diskussion om diskus, foder och genetik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DavidL
    Användare
    • januari 2012
    • 18

    Jag har kollat runt och inte hittat nått vettigt än angående fetterna. Dock kollade jag fettsammansättningen i olika djur, fiskar och kor, och det är nästan samma mängd av de olika fettsyrorna i ko och fisk. Så frågan är om detta är det som är problemet, måste leta lite till... En liten utsvävning som jag kom o fundera på på hemvägen och egentligen utan nått stöd i litteraturen: kanske övermatning är det som orsakar problemen, då fiskar lagrar fett i levern så skulle övermatning leda till mycket fettansamlingar i levern <--- endast en tanke utan stöd.
    http://biologdavid.blogspot.com/

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Låter rimligt
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • bjornik
        Användare
        • december 2011
        • 96

        Ursprungligen postat av DavidL
        Jag har kollat runt och inte hittat nått vettigt än angående fetterna. Dock kollade jag fettsammansättningen i olika djur, fiskar och kor, och det är nästan samma mängd av de olika fettsyrorna i ko och fisk. Så frågan är om detta är det som är problemet, måste leta lite till... En liten utsvävning som jag kom o fundera på på hemvägen och egentligen utan nått stöd i litteraturen: kanske övermatning är det som orsakar problemen, då fiskar lagrar fett i levern så skulle övermatning leda till mycket fettansamlingar i levern <--- endast en tanke utan stöd.
        Fett fra fisk har jeg liten tro på kan direkte sammeliknes med fett i varmblodsdyr. Fett stoffer fra fisk utvinnes til flere helsefremmende produkter hvor flere har basis i Omega3 som er spesielt fordelaktig for hjerte hos mennesker.
        http://bjornik.page.tl/Home.htm

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          Har också fått lära mig att fett från fisk resp. däggdjur skiljer sig åt, men aldrig kollat upp det på allvar. Har alltså inga belägg för min tro. Vore intressant att se något mer om det, borde ju finnas massor med tanke på rekommendationerna kring livsmedel för människor. Eller är det en sk "spenatgrej" (var något räknefel någonstans kring det med att spenat skulle innehålla mer järn än andra grönsaker)?
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Det hänger väl mest på förhållandet mellan mättade, enkelomättade och fleromättade fettsyror.

            Lite kan man läsa här


            http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4...(organisk_kemi)
            http://sv.wikipedia.org/wiki/Enkelom%C3%A4ttat_fett (Omega-9)
            http://sv.wikipedia.org/wiki/Flerom%C3%A4ttat_fett (omega-3, Omega-6, Avocado, Fisk))

            Ett litet citat (http://www.halsosidorna.se/Fett.htm):
            Det har länge ansetts skadligt att inta för mycket mättade fetter, men det har de senaste åren kommit flera studier som visar på att mättat fett troligen inte har den skadliga inverkan som man tidigare trott, dvs. att vi nog kan inta mer mättade fetter än vad vi tidigare trott men att vi fortfarande inte ska inta för mycket mättat fett!
            Det sker ju enormt med forskning inom kost för människor och där har det varit extremt svårt att komma till slutsats efter 10 tals år med forskning, jag tror därmed det kan vara svårt att lekmannamässigt (denna tråd och av oss) kunna dra fullständiga slutsatser som är allmängiltiga. Det räcker inte med några studier för att säkra ett hypotes, det går åt väldigt många studier som alla säger samma sak.

            det hindrar inte spekulationer från att vara intressanta.
            Senast redigerad av DaRe; 07 februari 2012, 09:07.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              Kolla den länken som jag la upp Pelletologi.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • DavidL
                Användare
                • januari 2012
                • 18

                Ungefär samma fettsyratyper förekommer i fisk och i andra ryggradsdjur, det handlar bara om i vilka förhållanden mot varandra de förekommer (med vissa undantag såsom omega3 och omega6, antagligen några till, men dessa kan inte fiskar producera själva om jag minns rätt?!? utan de får de från kosten (plankton och när de äter andra fiskar), precis som vi när vi äter fisk). Tror jag hittat något mer trovärdigt än wikipedia nu. Ska se om jag hinner läsa de artiklarna till ikväll.

                EDIT: vi kan i viss mån producera det själva utifrån en essentiell fettsyra (alpha-linolensyra) som finns i växter. Fiskarna får omega3 syror från växplankton.
                Senast redigerad av DavidL; 07 februari 2012, 11:25.
                http://biologdavid.blogspot.com/

                Kommentar

                • bjornik
                  Användare
                  • december 2011
                  • 96

                  Det er spesielt hoppekrepsslekt i ordenen calanoider og krill som gir blant annet omega3 til fisk. Det finnes mange forskjellige preparater basset på omega3 som tilskudd til mennesker i Norge.
                  Calanus blir populært kaldt rauåte og er et for som bl.a Dr. Axelrode markesførte over hele verden. Rauåta ble fanget og lagt ned i boks og eksportert til USA hvor Axelrode hadde selskaper som solgte foret videre.
                  Dette varte i fra 60 årene og til et stykke opp i 80 årene. Jeg fikk kjøpe dette gjennom faren til en skolevenn av meg. Dette skylte jeg under rennende vann og ga til mine fisk, spesielt mine malawiciklider i periode 1973 -76 elsket dette foret. De var kraftige med flotte farger.
                  Produksjonen av calanus til akvariefisk er tatt opp igjen, men slik det foredles i dag passer det best for salvannsfisk pga. det høye saltinnholdet i dyret.


                  Dette skrev jeg på et annet forum i 2010;

                  Copepoden Acartia tonsa som yngelfor, link til GEMINI
                  Til dere saltvannsfolk, les denne artikkel i Gemini om copocoder, SINTEF og Thomas Engels oppdrett av meget skjeldne saltvannsarter. Meget imponerende og Thomas sine oppdrett vekker internasjonal berømmelse. Han får til bare noen få andre har klart. Thomas Engel bor et stykke utenfor Trondheim.
                  Senast redigerad av bjornik; 07 februari 2012, 14:54.
                  http://bjornik.page.tl/Home.htm

                  Kommentar

                  • DavidL
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 18

                    Ursprungligen postat av bjornik
                    Det er spesielt hoppekrepsslekt i ordenen calanoider og krill som gir blant annet omega3 til fisk. Det finnes mange forskjellige preparater basset på omega3 som tilskudd til mennesker i Norge.
                    Calanus blir populært kaldt rauåte og er et for som bl.a Dr. Axelrode markesførte over hele verden. Rauåta ble fanget og lagt ned i boks og eksportert til USA hvor Axelrode hadde selskaper som solgte foret videre.
                    Dette varte i fra 60 årene og til et stykke opp i 80 årene. Jeg fikk kjøpe dette gjennom faren til en skolevenn av meg. Dette skylte jeg under rennende vann og ga til mine fisk, spesielt mine malawiciklider i periode 1973 -76 elsket dette foret. De var kraftige med flotte farger.
                    Produksjonen av calanus til akvariefisk er tatt opp igjen, men slik det foredles i dag passer det best for salvannsfisk pga. det høye saltinnholdet i dyret.


                    Dette skrev jeg på et annet forum i 2010;

                    Copepoden Acartia tonsa som yngelfor, link til GEMINI
                    Til dere saltvannsfolk, les denne artikkel i Gemini om copocoder, SINTEF og Thomas Engels oppdrett av meget skjeldne saltvannsarter. Meget imponerende og Thomas sine oppdrett vekker internasjonal berømmelse. Han får til bare noen få andre har klart. Thomas Engel bor et stykke utenfor Trondheim.
                    Precis och dessa organismer får majoriteten av dessa fettsyror från deras föda som består av växtplankton, det var det jag menade, som fiskarna får när de äter dem. Ursäkta om jag var otydlig var lite stressad just då
                    http://biologdavid.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      En bra foderartikel i CB 08 från 1985
                      Läs och begrunda!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...