Mine S. discus fra Rio Negro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    #91
    Ursprungligen postat av Johan1
    Det är tråkigt att ingen knäcker nöten med dessa svartvatten fiskar fullt ut så vi alla kan odla dem lättare.
    Men samtidigt är det väl det som är tjusningen?
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #92
      Ursprungligen postat av Johan1
      Jag har många gånger funderat på vad det vad som gjorde att de ville leka just den gången. Och inte vid andra försök. Jag har inte fått något vettigt svar. Jag har även varit i kontakt med andra som haft rena heckel lekar inte de heller verkar ha något standard recept.

      Hade det varit enkelt skulle ju en yrkesoldare i asien och tyskland ha linjer på denna fisk flera år tillbaka. Vi hade fått se alla möjlig sjuka varianter av färger som vanligt när de är i farten. De om någon borde ju ha resurserna.

      Det är tråkigt att ingen knäcker nöten med dessa svartvatten fiskar fullt ut så vi alla kan odla dem lättare.
      Denna våren har varit extra frikostlig med heckel lekar Jag känner till minst 5 som har lyckats. Varvid Andrej i Polen har flera par på både Vf o F1.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • bjornik
        Användare
        • december 2011
        • 96

        #93
        Ursprungligen postat av Johan1
        Det vad några år sedan jag vad aktiv och odla vildfångad diskus. Men jag kan garantera att heckel som leker har en annan färg en till vardags. i alla fall mina och det vad definitivt inte dasslock som lekte hos mig utan små fiskar som fått växa upp. Se bifogade bilder.
        Som nevnt har jeg sett at fargene endret seg mye hos disse heckel discusene når de var inne i de mest intense hilse periodene i begynnelsen av april som vist på bildet. Den til høyre som jeg tror er hannen begynte også å pusse på røttene, og jeg så at det dannet seg sekret på fiskene. Det stoppet med dette, men jeg skal som nevnt prøve på nytt når akvariebua igjen er i drift.
        http://bjornik.page.tl/Home.htm

        Kommentar

        • bjornik
          Användare
          • december 2011
          • 96

          #94
          Nye forsøk

          Jeg har fordelt min 8VF på 3x540 liter. Heckel "paret" som er vist i denne tråden. Tre S. haraldi i en 530 liter og tre Heckel i en annen 530 liter. Jeg driver nå å senker ledningsevnen med RO vann. Om tre uker må alt være i orden fordi jeg skal om tre uker på ferie i nesten fire uker Discusene vil da få maks fred å ro og jeg håper det har skjedd noe når jeg er tilbake. Jeg ser klarfe tendenser på at det kan skje noe i alle akvarier. Det er tydelig et samspill mellom to av de blå Discusene som lover godt. Det viser seg i karet med de tre Hekel Discusene at det er et samspill mellom to av de og den tredje jages hele tiden.
          Hos det første Heckel "paret" har hannen vært noe nebbet mot hunnen med nå har jeg senket ledningsevnen til 30 mikroSimens og pH 5,1 og nå virker de harmonisk i adferd seg i mellom.
          http://bjornik.page.tl/Home.htm

          Kommentar

          • Deckard
            Användare
            • juni 2012
            • 51

            #95
            Väldigt vackra discus!

            Heckel discus har alltid varit min favorit. Posta gärna fler bilder.

            Kommentar

            Arbetssätt...