Hur stort till diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luppe
    Användare
    • februari 2006
    • 154

    Hur stort till diskus?

    Hej har aldrig huserat diskus tidigare men har bestämt att det ska ske någon gång. Gillar kubakvarium och undrar hur stor en burk bör vara till ett par (vuxna) diskus?

    Mvh/Bosse
  • Thommy
    Användare
    • februari 2011
    • 84

    #2
    OM dom ska vara vuxna så är la det bra å ha ett hyffsat stort 200 l kanske,ju större desto bättre e det ju.

    Kommentar

    • luppe
      Användare
      • februari 2006
      • 154

      #3
      Att ju större e bättre var väl inget svar jag önskade...då jag redan har flera burkar på över 1000 liter. Målet nu var väl att inte offra de burkar jag har utan komplettera och behöver då veta vart man ska kunna placera den utan alltför mycket gnäll hos frun. Man har ju inte obegränsat med plats.
      /Bosse

      Kommentar

      • SuperAquaMan
        Användare
        • september 2010
        • 56

        #4
        Till ett par? Menar du 2 st? Isf kan du ju köra med juwels kub som är på 120L.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Det bör vara 50 lit vatten per fullvuxen diskus // Ann-Mari

          Kommentar

          • luppe
            Användare
            • februari 2006
            • 154

            #6
            Ursprungligen postat av SuperAquaMan
            Till ett par? Menar du 2 st? Isf kan du ju köra med juwels kub som är på 120L.
            Meningen är att jag ska ha ett vuxet par....har också läst 50 liter per vuxen men tycker att det låter vara i minsta laget. men klart det är ju ingen livlig fisk. Vill ha lite utbyte av erfarenheter av er som har stor erfarenhet av att ha diskus...
            /Bosse

            Kommentar

            • Getingen
              Användare
              • december 2012
              • 412

              #7
              Sen är det ju heller inte bara mängden vatten som spelar roll utan även måttet på akvariet iom att den diskus blir ganska hög.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej!

                Hej!
                Jag har både odlat och hållit diskus för länge sen och då hade jag som princip 50 lit per vuxen diskus och det fungerade för mig i ala fall // Ann-Mari

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #9
                  Ursprungligen postat av luppe
                  Meningen är att jag ska ha ett vuxet par....har också läst 50 liter per vuxen men tycker att det låter vara i minsta laget. men klart det är ju ingen livlig fisk. Vill ha lite utbyte av erfarenheter av er som har stor erfarenhet av att ha diskus...
                  /Bosse
                  Hej!

                  Diskuspar (lekpar) kan gå i riktigt små baljor runt 100 l.
                  Men det ställer oxå krav på i princip dagliga vattenbyten.

                  Frågan är vad du vill med ditt par och hur mycket tid du vill lägga.

                  Har du tänkt hygienisktkar eller inrett, VF eller odlat, medinvånare eller just två diskus.

                  Utifrån ditt svar finns det sen flera alternativ.
                  Senast redigerad av Anders i Askim; 03 oktober 2011, 16:30.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • luppe
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 154

                    #10
                    Ok...har väl ambitioner att köpa ett lekpar i en ren burk, när man hittar nått man gillar, utan andra invånare. Senare kanske en grupp i en annan burk, men det är en senare fråga. Måste lära mej fiskens beteende först. har mest kört Malawi o sydamerikanskt. Ok vad är det för skillnad på odlat resp VF när det gäller beteende i ett kar?
                    /Bosse

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      Ursprungligen postat av luppe
                      Ok...har väl ambitioner att köpa ett lekpar i en ren burk, när man hittar nått man gillar, utan andra invånare. Senare kanske en grupp i en annan burk, men det är en senare fråga. Måste lära mej fiskens beteende först. har mest kört Malawi o sydamerikanskt. Ok vad är det för skillnad på odlat resp VF när det gäller beteende i ett kar?
                      /Bosse
                      VF upplever jag som svårare, känsligare och mer lättstressade.
                      Jag skulle själv aldrig köpa "ett par VF" och placera i ett litet kar.

                      Skall du börja med diskus och lära dig fisken tycker jag att du skall börja med en grupp diskus. (Dessa är ju trots allt flockdjur)
                      6-8 st halvstora 10-12cm i ett 540 l, halvhygieniskt balja (växter i kruka, några rötter, 3-5 mm grus på botten)
                      Då kan du dessutom ha några tetror och ett gäng malar.
                      Då kommer diskusen till sin rätt och visar upp sig från sin bästa sida.
                      Skulle det sen bli lek så kan detta par ta den resa som tidigare inlägg handlat om.
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anders i Askim
                        VF upplever jag som svårare, känsligare och mer lättstressade.
                        Jag skulle själv aldrig köpa "ett par VF" och placera i ett litet kar.

                        Skall du börja med diskus och lära dig fisken tycker jag att du skall börja med en grupp diskus. (Dessa är ju trots allt flockdjur)
                        6-8 st halvstora 10-12cm i ett 540 l, halvhygieniskt balja (växter i kruka, några rötter, 3-5 mm grus på botten)
                        Då kan du dessutom ha några tetror och ett gäng malar.
                        Då kommer diskusen till sin rätt och visar upp sig från sin bästa sida.
                        Skulle det sen bli lek så kan detta par ta den resa som tidigare inlägg handlat om.

                        Håller med dig till fullo Anders
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...