Blue diamondyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Blue diamondyngel

    Tja, man tager vad man haver! En fiskskål som man egentligen inte får ha!

    Men jag hade inget annat då jag tog vara på ett blad med rom av en blue diamondlek! De käkade upp äggen stup i kvarten och nu så tog jag reda på rommen.
    De hade lagd rommen på två blad och jag tog reda på ett blad och satte det i den berömda guldfiskskålen!
    Dagen efter, så var rommen på det andra bladet som fick vara kvar uppäten!

    Nu simmar det ungefär + 50 yngel i skålen. De blev frisimmande igår och jag utfodrar dem med nyligen kläckta artemia på burk! (Man blir lat på gamla dar! )

    Det ska bli spännande o se vad det blir för något av de små liven.
    Men jag ska göra i ordning ett vanligt akvarium åt dem, så man kan se dem ordentligt och fotografera dem också. Det går ju inte att ta bilder på de små i ett runt akvarium.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hehe, smart lösning. Det måste väl vara ok med en sådan skål tills de vuxit tills sig något?

    Är det bra med den artemia varianten. kläck & torkad?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Den är flytande.
      Och den verkar fungera. Men en dryg hundring för den lilla burken!

      Byter även 1-2 liter vatten 2x per dag.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Men den räcker länge kanske?

        När jag matar med levande Artemia brukar ynglen vara tokiga i det. Hur pass gillar de denna flytande variant?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Svårt att säga, då det är svårt att se in i en sådan skål! Men det ser som om det kvittar om det är levande eller inte. Är bara luftströmmaren på så svischar ju allt omkring som om det levde!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • SuperAquaMan
            Användare
            • september 2010
            • 56

            #6
            Lever dom fortfarande?

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Ja, faktiskt så gör dom det! Inte alla men en hel del. Bytte 1 liter vatten nyss.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                När man har indexsidan framme, så finns ju gamla CB artiklar slumpvis valda. många ggr så vaknar intresset för en artikel som t.ex denna

                Blå skalar. Nu undrar jag om det kan vara början till blue diamond som poppar upp i handeln då och då.
                Artikeln är väldigt intressant och jag har nu 2 st ungdjur på 3-4 centimeter samt en kull nykläckta yngel av en blue diamond hona och en vanlig natur F1 hane.
                ska bli intressant hur många av dessa som klarar sig och blir stora så man kan se om det blev några blåa skalarer!
                blue diamondhonan är en dvärg och blir nog inte större än vad hon är nu cirkus 5cm

                Ynglen är inte frisimmande ännu och förra gången jag hade en kull så överlevde inte ett enda yngel, är nog så som det står i artikeln.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Nu så är de frisimmande och är svårräknade! Kanske 100. De får skalad artemia och de verkar äta dem. Svårt att se då de håller till i bakre delen av akvariet, och de är så små!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Nu har det gått ett antal dagar sen de blev frisimmandes, och det är bara ett fåtal som strukit med.
                    Det är en hel del av ynglen som bara är hälften så stora som de andra, och jag misstänker att det är "blå skalarer" som är dvärgarna. Ska bli intressant hur de utvecklar sig och om det blir så som det står i artikeln ovan. Förhoppningsvis så får jag fram en blue diamond hane som jag kan para ihop med morsan!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #11
                      Haha. Det är först nu jag förstod att det var SCALARER och inte DISKUS.

                      Söta var de!
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      Arbetssätt...