Nordins Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanneN
    Användare
    • oktober 2005
    • 82

    Nordins Diskus

    Halloj förmodar att detta blir min första post här på forumet..

    Har haft akvarium till och från sen jag var liten å hade inte jag ett så hade pappa ett, så ny på akvarium är jag inte men där emot är jag helt ny på Diskus.

    Senaste akvariet jag hade var ett 540L akvarium med sump, som var ett saltvatten, men botten sprack och fick vattenskador i lägenheten men jag tror jag ska klara av att ha ett akvarie igen!.


    Info om akvariet och teknik..

    375L

    AM-Top 3337, 6,5 liters filtervolym.
    Doppvärmare, Jäger 250W.



    Kör med Julas blästersand i akvariet och två stycken rötter som jag fick med karet. Fler rötter kommer att inhandlas och växter kommer att tillkomma allt vartefter tiden går.


    Till fiskbeståndet så kommer det självklart att gå diskus i karet som min far har skänkt till mig, sen så kommer det även att gå malar där i.


    Oh, just de ja, Diskusarna hämtas imorgon förmiddag!
  • DanneN
    Användare
    • oktober 2005
    • 82

    #2
    Det är inte så himla mycket att se än så länge då jag varken har växter, nog med rötter eller fisk i akvariet, men Alexander kunde tydligen inte hålla sig!

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      Ser kanon ut!

      Smart att ha ett långsata strilrör som fördelar genomströmningen. Blir det några växter eller kör du "real biotop" med rötter?

      Kör hårt och kom ihåg, bra mat och vattenbyte är nyckeln!
      Mvh Alex

      Kommentar

      • DanneN
        Användare
        • oktober 2005
        • 82

        #4
        Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
        Ser kanon ut!

        Smart att ha ett långsata strilrör som fördelar genomströmningen. Blir det några växter eller kör du "real biotop" med rötter?

        Kör hårt och kom ihåg, bra mat och vattenbyte är nyckeln!

        Växter är trevligt men jag vet inte helt säkert än, regeringen efterfrågar växter så får se vad det blir.(tror ni alla redan vet) Annars är det jäkligt snyggt å ha mycke rötter oxå .

        Japp, kommer att försöka byta vatten varannan dag trots att 4 av de diskusar jag ska hämta imorgon är fullvuxna, men det blir ett par stycken mindre oxå.

        Har köpt på mig Tetrabits och fick även med annat foder, Köpt från Tonysdiskus så jag förmodar att det är bra käk! .

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Härligt med lite diskus! Jag vet inte mycket men se ofta att i odlingskar avänder de koner och jagantar att discus gillar att lägga rom på släta nära lodräta ytor och med dina rötter så uppfyller du i princip det.

          Jula bläster gillar jag, det har jag i alla burkar (nästan)

          Och du, även om du startar tidigt med inlägg så är det ju det som är kul, att få ta del av din resa!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Har hört att tetra discus är riktigt bra dicus foder. Är tetra bits ännu bättre?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DanneN
              Användare
              • oktober 2005
              • 82

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Härligt med lite diskus! Jag vet inte mycket men se ofta att i odlingskar avänder de koner och jagantar att discus gillar att lägga rom på släta nära lodräta ytor och med dina rötter så uppfyller du i princip det.

              Jula bläster gillar jag, det har jag i alla burkar (nästan)

              Och du, även om du startar tidigt med inlägg så är det ju det som är kul, att få ta del av din resa!
              Jo det har jag förstått, farsan min odlar nämligen diskus . Ser så kalt och tråkigt ut i akvariet nu, blir nog bättre imorgon när det blir lite rörelser där inne.

              Ursprungligen postat av DaRe
              Har hört att tetra discus är riktigt bra dicus foder. Är tetra bits ännu bättre?
              Jag vet faktiskt inte vilket som är bäst, finns många märken på marknaden och jag tror faktiskt att de flesta är bra.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Välkommen till forumet!

                Det ser intressant ut och discusar är alltid vackra firrar. Lycka till!

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #9
                  DaRe, Tetra diskus är kanonbra. Använde det själv när jag var i mitt esse Tetra bits är bara ett annat namn för samma foder.
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • DanneN
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 82

                    #10
                    Hämtade fiskarna imorse vid 9 tiden ungefär, koppade in dom i ca 45 minuter innan dom fick komma ner i sitt nya hem.

                    Här kommer de utlovade bilderna .

                    Kommentar

                    • DanneN
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 82

                      #11
                      Några fler bilder

                      Kommentar

                      • Getingen
                        Användare
                        • december 2012
                        • 412

                        #12
                        Fina, kommer det mer inredning?

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Ja riktigt fina. Hur ser helkaret ut nu med befolkning?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • DanneN
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 82

                            #14
                            Ursprungligen postat av Getingen
                            Fina, kommer det mer inredning?
                            Jepp som det står i introduktionen så kommer det mer inredning framöver här .

                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Ja riktigt fina. Hur ser helkaret ut nu med befolkning?
                            7 Diskusar är det just nu, Malar ska inhandlas snart

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Vilka malar hade du tänkt dig, eller skrev du det tidigare?
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...