nytt på g

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thommy
    Användare
    • februari 2011
    • 84

    nytt på g

    Hejsan,ska nu i dagarna få hem ett 500 liters akvarie,brorsan har det men han ska uppgradera.Jag tänkte mig skalare helst altum om ja kan få tag på det,sen får ja se vilka firrar jag ska ha till funderar.är det fin sand och rötter ,mycket växter som gäller till dessa skönheter.och hur mycket cirkulation behövs.tänkte köra torv så vattnet blir mjukt,är det något specielt jag behöver tänka på ,belysningen är en ramp med 4 rör vilken sorts rör ska jag ha färg, styrka mvh Thommy.
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #2
    Är det T8 då? Jag hade kört 2 aquarelle (finns fortfarande i T8 hos ett par av de handlare jag frekventerar). Detta rör är bra för växter samt röda o blå färgtoner (vilket du ju inte har hos scalaren iofs). Sen behöver du två andra med mer åt det gulvita...

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Altum vore läckert. Håll oss uppdaterade hur det går med karet. kul om vi kan hänga på från början med mycket bilder från tomt kar och framåt. Tips kan väl komma på vägen!?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Thommy
        Användare
        • februari 2011
        • 84

        #4
        jag tänkte mig altum kanon firrar.det är t8 jag har tackar för tippset där.fixat en kamera i dag så när prylarna börjar rulla in här så kommer jag att fota,tänkte köra med 2 pumpar som står på golvet 1200 liter timme,med torv i ena,sen får man se vart det bär hän.

        Kommentar

        • Thommy
          Användare
          • februari 2011
          • 84

          #5
          Nu har ja äntligen blivit av med mina hästnosar i mitt ena 375,så det karet försvinner i veckan.Så då får ja mitt 500,har läst en hel del om växtakvarer,finns en sida som han beskriver helt hur han gjorde från början 980 liter e det på.så ja ska försöka kopiera lite hehe,snart kommer mer beskriving när ja börjar med det nya.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Ser jag fram emot!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Thommy
              Användare
              • februari 2011
              • 84

              #7
              stor rot.

              Nu har jag införskaffat mej en stor rot,den är ca metern lång.denna väger minst 30 kilo,är det ofarligt å lägga i en sådan tung sak,eller ska jag fördela trycket med en skiva under akvariet,tacksam för svar.

              Kommentar

              • Bjornsson
                Användare
                • januari 2011
                • 89

                #8
                Jag har iaf alltid lagt en tunn frigolitskiva på botten mot glaset och sedan sand på det.
                Har iofs bara haft Malawi som möblerar om hela tiden och risk för stenras är övervägande

                Men känns tryckt och skulle nog köra så även med andra fiskar.
                Bjornsson's Malawikar
                Bjornsson's Diskuskar

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  kul att ser dig Thommy om projekt planera.. så kanske den bäst där så passar grolux lys-rör så den till scalare där men altum är så större den men bra ha vanlig skalare.. men får se där vi bor nära varandra.. får mig nyfika på din karet...lycka till..
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • Thommy
                    Användare
                    • februari 2011
                    • 84

                    #10
                    Ursprungligen postat av classe
                    kul att ser dig Thommy om projekt planera.. så kanske den bäst där så passar grolux lys-rör så den till scalare där men altum är så större den men bra ha vanlig skalare.. men får se där vi bor nära varandra.. får mig nyfika på din karet...lycka till..
                    var i dag å beställde en del växter,vart ju några år sedan man använde sådana,satan va det kommer att svi i plånboken,men det är det ju värt,kommer ju att gå åt en hel del å fylla karet,

                    Kommentar

                    • Thommy
                      Användare
                      • februari 2011
                      • 84

                      #11
                      Nu har akvariet varit i gång runt 3 månader,men jag har väldiga problem med brunalger.jag har bara 12 fiskar i matar väldigt sparsamt,byter runt 50 procent vatten varje vecka,Häromdagen la jag på en armatur till så får jag se vad som händer,Lit tråkigt å slänga växter hela tiden,Någon som har en aning om vad det kan bero på tacksam för svar.

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #12
                        Ursprungligen postat av Thommy
                        Nu har akvariet varit i gång runt 3 månader,men jag har väldiga problem med brunalger.jag har bara 12 fiskar i matar väldigt sparsamt,byter runt 50 procent vatten varje vecka,Häromdagen la jag på en armatur till så får jag se vad som händer,Lit tråkigt å slänga växter hela tiden,Någon som har en aning om vad det kan bero på tacksam för svar.
                        Ancistrus malar älskar brunalger!
                        CA

                        Kommentar

                        • Bjorn
                          Användare
                          • oktober 2009
                          • 939

                          #13
                          Det är vanligt med bruna kiselalger i ett nystartat akvarie. Släng i några ancistrusar och problemet kommer försvinna efter ett tag.


                          ---
                          I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.331408,18.058645
                          Newbie December 2009
                          Malawi: 450 liter
                          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                          Järfälla/Stockholm

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Bra belysning och rejält med snabbväxande växter skulle jag föreslå. CO2 på flaska skadar inte gynnar växter och motverkar enklare växter såsom alger.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...