Diskusbilder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gullefjun
    Användare
    • juni 2012
    • 101

    ...några till!
    Inger

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Ahh, rom också.

      Citronvarianten var cool, har jag inte sett så ofta.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • gullefjun
        Användare
        • juni 2012
        • 101

        ...citronvarianten = "albino yellow"
        Inger

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Jag blir nostalgisk, när jag ser bilder på vackra diskusar - dessa var mina för drygt ett år sedan...saknar dom väldigt!
          Även om jag gillar naturliga färgvarianter så kan jag inte annat än beundra deras skönhet. Juveler!
          //Kaj

          Kommentar

          • gullefjun
            Användare
            • juni 2012
            • 101

            Ursprungligen postat av Kajjjan
            Även om jag gillar naturliga färgvarianter så kan jag inte annat än beundra deras skönhet. Juveler!
            //Kaj
            Jag gillar också den naturliga färgvarianten, men tyvärr för dyra för min plånbok. Fast jag kan säga, att jag sparade ett bra tag innan jag kunde köpa dessa juveler.
            Inger

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              Ursprungligen postat av gullefjun
              Jag gillar också den naturliga färgvarianten, men tyvärr för dyra för min plånbok. Fast jag kan säga, att jag sparade ett bra tag innan jag kunde köpa dessa juveler.
              Men vad hände? För du har inte kvar dem om jag förstod det korrekt.
              //Kaj

              Kommentar

              • gullefjun
                Användare
                • juni 2012
                • 101

                Ursprungligen postat av Kajjjan
                Men vad hände? För du har inte kvar dem om jag förstod det korrekt.
                //Kaj
                Jag hade haft diskus förrut - faktiskt nästan i början av min "akvariekarriär", fast då av sämre kvalitet - då menar jag att deras former inte var dom snyggaste, fast jag gillade dom ändå.

                Konstigt nog klarade dom sig utan sjukdomar - var nog nybörjartur.

                Dessa på bilderna var av väldigt bra kvalitet - jag hade dom i karantän efter konstens alla regler, innan dom släpptes i huvudkaret. Sen efter en tid började några matstrejka med magproblem o.s.v.

                Jag hade två karantänkar igång under lång tid - med medicinering och oändliga vattenbyten, samtidigt som jag fick mycket hjälp. Alla som har/haft sjuka fiskar vet vad det innebär - man pendlar mellan hopp och förtvivlan.

                Dom blev friska, men fick gå kvar i karantän tills jag tyckte att dom var helt ok...med eländet började om hela tiden.
                Till slut blev det inte roligt längre med akvariet - det tog för mycket energi.
                Jag sålde dom friska och avvecklade mitt diskuskar...fast någon gång i framtiden kanske.
                Oj, vad långt det blev
                Inger

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Jag hade haft diskus förrut - faktiskt nästan i början av min "akvariekarriär", fast då av sämre kvalitet - då menar jag att deras former inte var dom snyggaste, fast jag gillade dom ändå.

                  Konstigt nog klarade dom sig utan sjukdomar - var nog nybörjartur.

                  Dessa på bilderna var av väldigt bra kvalitet - jag hade dom i karantän efter konstens alla regler, innan dom släpptes i huvudkaret. Sen efter en tid började några matstrejka med magproblem o.s.v.

                  Jag hade två karantänkar igång under lång tid - med medicinering och oändliga vattenbyten, samtidigt som jag fick mycket hjälp. Alla som har/haft sjuka fiskar vet vad det innebär - man pendlar mellan hopp och förtvivlan.

                  Dom blev friska, men fick gå kvar i karantän tills jag tyckte att dom var helt ok...med eländet började om hela tiden.
                  Till slut blev det inte roligt längre med akvariet - det tog för mycket energi.
                  Jag sålde dom friska och avvecklade mitt diskuskar...fast någon gång i framtiden kanske.
                  Oj, vad långt det blev
                  Ajdå, ja det är aldrig kul när man drabbas av sådant. Men du får "upp på hästen" igen!

                  Kaj

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Tråkig erfarenhet! Hade du otur eller är de så svåra.

                    Om vi bygger upp ett temasida på ciklid.org riktat till nybörjare skulle jag vilja se en kondenserad checklista för framgångrik discushållning. Om man följer den är det otur om det inte fungerar.

                    Någon som har lust att skriva ihop något sådant det kan vara ett samarbete och mångas bilder kabel mixas in. Jag kan lägga upp den som artikel på hemsidan när det är klart
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • gullefjun
                      Användare
                      • juni 2012
                      • 101

                      Jag tror inte dom är så svåra, "bara", att dom får rätta förutsättningar från början - vissa har det liksom bara i fingrarna.

                      Det finns nog många här...som har dom fingrarna
                      Inger

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Verkar så underligt bara att vissa kan ha dem helt utan besvär till synes medan andra tvärtom. Känns som mest fråga om otur...
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • maltandis
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 1567

                          Har skummat igenom diskustråden och blivit lite sugen, var ju sex år sen sist.

                          De här var nog de jag gillade mest.
                          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            Ursprungligen postat av maltandis
                            Har skummat igenom diskustråden och blivit lite sugen, var ju sex år sen sist.

                            De här var nog de jag gillade mest.
                            Vad var det du hade där? Santa Rem?

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • maltandis
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 1567

                              Ursprungligen postat av Kajjjan
                              Vad var det du hade där? Santa Rem?

                              //Kaj
                              Det kommer jag inte ihåg, någon brun variant och någon blå/röd från Stendker.
                              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                Ursprungligen postat av maltandis
                                Det kommer jag inte ihåg, någon brun variant och någon blå/röd från Stendker.
                                Ok, fina i är de i alla fall. Det finns sååå många fina varianter bland naturformerna. Själv är blir jag bara mer och mer hooked ju mer jag tittar runt på diskussidor.

                                //Kaj

                                Kommentar

                                Arbetssätt...