Diskusartikel i CB

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Diskusartikel i CB

    Hej på er

    För några nummer sedan gjordes en bildartikel om Troffar i CB (massor av olika varianter). Jag har lite funderingar på att sammanställa en liknande med olika diskusvarianter (både VF och odlat). I så fall behövs dock er hjälp. Finns det folk på forumet som sitter på bilder som kan ingå i en sådan artikel? Själv har jag bara bilder på mina blåturkosa fiskar, och av dem blir det inte mycket till kollage....

    Skriv gärna i tråden vilka färgvarianter ni har bilder på. Jag har skrivit en liknande tråd på diskusforum.se. Kan Ola eller någon annan som har koll kolla upp vilka varianter som det finns bilder på i arkivet och får användas till en sådan artikel (om det nu finns intresse för en sådan i CB)?

    /Jocke
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Nu har jag förvisso städat rejält i datorn min men har nog lite bilder på Pigeon Blood, Blue Diamond, Striped, Turkos osv. Annars borde du höra med Kaj och drd, otroligt duktiga fotografer med stark anknytning till diskus.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
      Nu har jag förvisso städat rejält i datorn min men har nog lite bilder på Pigeon Blood, Blue Diamond, Striped, Turkos osv. Annars borde du höra med Kaj och drd, otroligt duktiga fotografer med stark anknytning till diskus.
      De ser nog den här tråden hoppas jag...

      /Jocke

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Då börjar jag lista vilka varianter vi verkar ha tillgång till:

        Odlat:
        Blåturkosa (Banderad, Alexander Ylipää)
        Pigeon blood (Alexander Ylipää)
        Blue diamond (Alexander Ylipää)
        Striped (Alexander Ylipää)

        VF:
        Senast redigerad av Banderad; 13 april 2010, 12:57.

        Kommentar

        • Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 7334

          #5
          Gå in på sidan för fototävlingen och under sökning (vänstermeny) ange 'Symphysodon', så får du upp ett antal bilder i hög upplösning som kan användas i Ciklidbladet.

          Bilderna visar olika former, men klumpas ihop till samma namnsättning. Finns säkerligen en hel del varianter du kan sortera ut där.

          Använd sökfunktionen i Artregister och sök också där på 'Symphysodon' så får du upp några få bilder, dock i lägre upplösning.

          Får du till insamling av bilder och skapande av denna artikel så vore det jättebra om vi återanvänder det arbetet till artregistret också.

          Jag och Kaj, hade för något/några år sedan en del samtal om hur de olika grupperna för odlingsformer såg ut, och att ett nytt internationellt förslag på indelning var på gång. Vi fick dock aldrig slutfört den diskussionen, därav de begränsade antalet bilder i artregister för diskus.
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se
          ____________________________________________

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Ursprungligen postat av Banderad
            Hej på er

            För några nummer sedan gjordes en bildartikel om Troffar i CB (massor av olika varianter). Jag har lite funderingar på att sammanställa en liknande med olika diskusvarianter (både VF och odlat). I så fall behövs dock er hjälp. Finns det folk på forumet som sitter på bilder som kan ingå i en sådan artikel? Själv har jag bara bilder på mina blåturkosa fiskar, och av dem blir det inte mycket till kollage....

            Skriv gärna i tråden vilka färgvarianter ni har bilder på. Jag har skrivit en liknande tråd på diskusforum.se. Kan Ola eller någon annan som har koll kolla upp vilka varianter som det finns bilder på i arkivet och får användas till en sådan artikel (om det nu finns intresse för en sådan i CB)?

            /Jocke
            CB kan gärna använda någon i Zoopets artbeskrivningar om du vill - även om du inte är goldis kan du kolla på resp. foton i liten storlek
            Gå in på Zoopets artbeskrivningar http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
            Klicka på - Välj grupp > Ciklider Sydamerika Diskus > Visa resultatet som bilder

            Dessutom har jag gott om bilder från Diskuschampionaten (med vinnarna, men även på andra)
            2008 http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=113
            2006 http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=127
            2004 http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=142

            Det finns fler diskusfoton från dessa evenemang i Zoopets stora fotoarkiv - men det kan bara ses av goldisar och jag vet inte om du är goldmedlem.

            Finns även foton på Grand Champion-vinnarna på Aquarama i Singapore
            2009 - http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=286
            2007 - http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=120
            2005 - http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=136

            Totalt finns det ca. 600 diskusfoton på Zoopet så problemet är nog inte att få ihop foton utan snarare hur "arterna" skall uppdelas och namnsättas - fast det kan säkert Kaj hjälpa till med
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 april 2010, 13:37.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Jag har bild på diskusen som vann på championatet. Bilden var med i en tysk diskustidning.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Vad bra! Jag ska kolla upp bilderna på zoopet och i fototävlingen ikväll när barnen har gått och lagt sig. Ni som vill skicka bilder till mig kan PM:a mig så får ni min e-mailadress. Jag samlar alla bilder här på min dator i en mapp så länge. Skriv gärna i mailet vilka varianter det rör sig om samt vad fotografen (det vill säga ni, om ni inte har fått tillstånd av fotografen) heter.

                /Jocke

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  nog för att jag är mer eller mindre totalt ointresserad av diskus men jag har sett en riktigt snygg variant på bild, helgul med lite rött, om du hittar en snygg bild på en sådan så kanske tom jag börjar fundera på plattfisk....

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    nog för att jag är mer eller mindre totalt ointresserad av diskus men jag har sett en riktigt snygg variant på bild, helgul med lite rött, om du hittar en snygg bild på en sådan så kanske tom jag börjar fundera på plattfisk....
                    Ska försöka hitta bilder på så många varianter som möjligt. Jag tror jag har sett den varianten med. Finns en hel del riktigt snygga gula sorter.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • maltandis
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 1567

                      #11
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Ska försöka hitta bilder på så många varianter som möjligt. Jag tror jag har sett den varianten med. Finns en hel del riktigt snygga gula sorter.

                      /Jocke
                      Ska bli spännande, har ju inga plattisar längre.
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...