Guldsömmcilidens vara eller inte vara :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    Guldsömmcilidens vara eller inte vara :-)

    Jag läste en amerikansk artikel om guldsömmciklid.
    Där hävdade dem att den Aquidens Rivulatus som introducerades först till fiskvärlden såg ut mycket som blå cikliden men var Grön .Det var en extremt aggressiv ciklid.Och det är en av dem första fiskarna jag har haft och jag kommer ihåg den hanens aggresivitet den slog b.l.a ihjäl en stor texasciklid som jag hade i samma akvarium.Sedan menar dem att det kom en ny fisk i omlopp som också kallades Guldsömmciklid och ännu värre blev det när den dök upp i 2 färgvarianter på stjärtfenan den ena guld den andra silver.
    Skillnaden mellan den här fisken i 2 varianter och den gamla är att den här nya fisken inte alls har samma aggresivitet och att den blir större.Och jag har själv haft 3 guldsömmciklider i 3 omgångar och det jag börjar tro att det stämmer.Den första jag hade var väldigt aggressiv och inte mer än 15 cm medans dem andra 2 jag har haft nästan är mesiga och mer lika Blå ciklid i sitt temperament.
    Är det nån som vet någonting om det här??och i.s.f finns den första och i mitt tycke roligaste Guldsömmcikliden att få tag på?

    Mvh
    Danne

  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    #2
    Inget som vet eller har nån teori eller tanke om detta?

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Aequidens rivulatus var i flera år en "annan" fisk än sp. goldsaum. Efter ett tag så fördes "goldsaum" till rivulatus. Sedan dök även silversaum upp och nu ser man ofta tre stycken olika: vit, gul och röd söm. Jag trodde hela tiden att silversaum dvs. den vita var den ursprungliga rivulatusen (som även kallas som Green Terror) men ditt inlägg tyder på att det inte är så. Hursomhelst, "goldsaum" och Green Terror fanns paralellt i flera år, så att det dök upp en som "också" kallades guldsömsciklid är fel. Om Green Terror kallas guldsöm nu så är det en senare idé. Jag får kolla i min aqualog ikväll om de skiljer på tre eller fyra (eller ännu fler) typer.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • mrgreed
        Användare
        • juli 2002
        • 494

        #4
        länken till informationen!!



        Mvh
        Danne

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Hej

          Den med röd och gul söm verkar vara samma vilket ger:

          1. Ae. rivulatus som gick under namnet Green terror
          2. Ae. rivulatus "goldsaum"
          3. Ae. rivulatus "silversaum"

          Mvh.

          Ola

          (Ang. länken Festae är en sydamerikan)
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • juli 2002
            • 494

            #6
            Ok och då är ju frågan om dem 2 sistnämnda har kommit till av odlare eller om den finns i sjön så att säga.
            Eller om dem helt enkelt försökt odla fram en större vackrare och lugnare variant.
            Men det viktigaste av allt finns det s.k originalet att fortfarande få tag på?

            Mvh
            Danne

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • juli 2002
              • 494

              #7
              Inte för att verka tjatig men nu hittade jag en väldigt intressant artikel som bekräftar det ovanstående..
              Första firren är den "Äkta" Rivulatusen..



              Mvh
              Danne

              Kommentar

              Arbetssätt...