Parachromis Managuensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vomera
    Användare
    • juni 2004
    • 102

    Parachromis Managuensis

    Hallå !

    Jag har 4 Managuensis i mitt 720 L kar, den största av dem är nästan helt svart och jag börjar undra om det beror på fodret jag gav dom i början men som jag nu slutade med eller om det beror på något helt annat. Någon som har en idé ?
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Managuensis kan ändra färg från mörk till ljus. Det är framför allt vanligt hos yngel/ungfiskar.

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      Oftast är de mörka de mobbade/underlägsna individerna. Det rimmar iofs inte riktigt rätt med att det är den största som ser ut så. I min uppfattning så är den mörka färgen en indikation på något fel.
      fish r friend

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        #4
        Hur beteer sig den större mot de andra? A och o här hur beteer sig fisken?Jag tycker mig märka att min hanne blir mörkare när lek på g.Men om den är apatisk o mörk så stämmer nog daniels fundering att nått är fel...sen definera svart.

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          citat:...sen definera svart.
          Ingen färg.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Vomera
            Användare
            • juni 2004
            • 102

            #6
            Den är varken apatisk eller underlägsen, därimot är den inte boss i bland akvariets alla fiskar.
            Den är mycket aktiv och håller dom andra jaggorna på plats och står helt klart på topp rank ibland dom.
            Den kommer också fram till frontrutan så fort jag eller någon annan rör sig i närheten av akvariet och äter mycket glupskt så jag tror inte att det rör sig om någon form av sjukdom.

            Jag själv tror hårt på att det har att göra med det foder jag gav mina fiskar i början, det innehöll spirulina pulver nämligen.

            Kommentar

            • Vomera
              Användare
              • juni 2004
              • 102

              #7
              Jag läste något i en annan tråd om att dom kan bli missfärgade av stress och det är något jag kan tänka mig att den största jaggen lider av, men vad är källan till stressen ?

              Är det den största citrinellumen som är boss som orsaker detta ?

              Är det för skarp belysning ? (har en heltäckande ramp med fyra rör i, endast ett står dock på så ljuset är inte särskilt skarpt)

              Vad mer kan orsaka stress ?

              Kommentar

              • Vomera
                Användare
                • juni 2004
                • 102

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

                Managuensis kan ändra färg från mörk till ljus. Det är framför allt vanligt hos yngel/ungfiskar.
                Om det nu är så att den bara är tillfälligt mörk, i vilken storlek kan jag förvänta mig att detta släpper ?

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Vet ej. Ser man på en kull, upptäcker man att det finns en variation med allt från ljusa till mörka individer (då talar jag inte om de som är mörka pga av de är underlägsna eller de som är ljusa pga att de är dominanta). Variationen behöver nödvänigtvis inte vara stor, men synbar. Ett exempel är tex FI:s salvinihonor, där den ena har en stor rödfläck och den andra en liten. Du kommer hur som helst att få se färgskiftning hos dina managuensis när de blir könsmogna och förbereder sig för lek.

                  Kommentar

                  • Vomera
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 102

                    #10
                    Lundensis: Ja jag hoppas verkligen det. Lite orolig blir man dock eftersom det är min första erfarenhet av jaguarer och jag har inte superkoll på dom ännu.
                    Men om "problemet" kvarstår så får jag höra av mig då så kanske vi tillsammans kan komma fram till en lösning !

                    Tack för hjälpen !

                    Kommentar

                    Arbetssätt...