Texas passar med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Varanus_
    Användare
    • oktober 2004
    • 123

    Texas passar med?

    Halloj jag har en texas och funderar på att köpa en hona till honom, han e runt 15-17cm

    nu äre så här att jag vill ju inte bara ha 1.1 texas
    vilka passar ihopp med texas jag hade tänkt att dom skulle va "härksare" i karet men kan 2-4 scalarer palla trycket?

    ge gärna lite tips på firrar den passar med...
    Mvh Adam
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Det finns egentligen inget som "passar" ihop med texas men beroende på hur långt kar du har så kan det gå med en hel del ciklider, dock är jag skeptisk till att scalare hinner undan om texasen stör sig på den. De flesta av de större CA cikliderna kan funka med texasen, men erfarenheten säger att det går inte att säga vad som passar, man får prova sig fram och ha tålamod så kanske man kan ha nån mer art som klarar o leva sida vid sida med texas, alla CA ciklider skiljer så mycket individuellt i aggression o lynne. Får du ett par av texas som leker då kommer dom vara härskare var så säker och scalare vill man inte vara i det läget .

    Satsa hellre på en robustare ciklid och gärna från CA.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      kanske några av de mindre centralarna, typ sajica å multispinosa, eller nån thorichtys-art eller nicaragua-ciklid kan vara lämpliga om man vill att texaserna ska vara dominanta. de är alla relativt fredliga men klarar nog att hålla undan för texasarna. kanske.
      fish r friend

      Kommentar

      • _Varanus_
        Användare
        • oktober 2004
        • 123

        #4
        Awwww jack depsey då? tror du det funkar

        går texasen på malar och sånt? hade tänkt att slänga i en del rötter och växter så det blir som "revir gränser"

        just nu simmar min texas på 15-17cm ihopp med min guldsöm hane på 20-23cm det är inga fighter där alls men det kanske är för att ingen av dom har en hona?
        Mvh Adam

        Kommentar

        • _Varanus_
          Användare
          • oktober 2004
          • 123

          #5
          Daniel.. Okej jag har kikat lite på eldbuk och nicaragua ciklid dom har ett fullvuxet par av nicaragua ciklid på 3-4år som har fungerat som avelspar hoss en grosist dom kanske skulle funka med texas? fast om sanningen ska fram så fick jag texasen gratis från affärn just för att den spöa skiten ur nicaragua cikliderna så det kanske inte går endå dock var det ett litet kar på bara 70-80liter....
          Mvh Adam

          Kommentar

          • _Varanus_
            Användare
            • oktober 2004
            • 123

            #6
            kanske skulle döpt tråden till vilka "står ut" med texas
            Mvh Adam

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #7
              Texas o Nicaraguense hade jag själv ett tag och då var det faktiskt texasen som kände sig lite besvärad av nicarna, men lite gnissel ska det ju vara, är ju det som är grejen med det hela. Den kombinationen kan nog vara rätt lämplig.

              Om det inte är nödvändigt med ciklider som sällskap, varför inte några skivtetror? De är snabba o kan ta vara på sig själva, tycker dom är coola ochså.

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • januari 2003
                • 638

                #8
                Hej

                Mina nicaraguense bossar över mina Jack Dempsey, som i och för sig är mindre än nicaraguensehanen. Salvini skulle nog också funka.

                MVH Micke
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • _Varanus_
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 123

                  #9
                  jarinen joo jag har funderat på skivtetror men dom käkar ju växter har jag hört :/
                  Mvh Adam

                  Kommentar

                  • _Varanus_
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 123

                    #10
                    ingne mer som har några förslag?
                    Mvh Adam

                    Kommentar

                    • Razer
                      Användare
                      • december 2003
                      • 48

                      #11
                      jag har texas ihop med eldbuk och salvini just nu, det går relativt bra.
                      Grejen är att texas hanen är såpass mycket större än övriga fiskar att det inte sker några bråk.
                      Som tur va är han väldigt lugn och den ende han gruffar med är min gibbiceps på 30+ som då och då får ryck och vill bråka annars är det lungt.
                      salvini skulle jag kunna tänka mig som tankmates åt texas om texasen har lite försprång i storlek, det skulle nog gå.
                      Hej!alla glada människor

                      Kommentar

                      • _Varanus_
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 123

                        #12
                        Razer är det ett par av texas du har lr bara hanen?
                        Mvh Adam

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av _Varanus_

                          jarinen joo jag har funderat på skivtetror men dom käkar ju växter har jag hört :/
                          Jag har 5 st supersnabba stora tetror Semaprochilodus taeniurus (charming phoenix eller fei feng):


                          De funkar lika bra om inte bättre än skivtetrorna och rör inte växterna. Coolare dessutom
                          Glider lätt i från min småilskna Trimaculatum.
                          Enda abern är väl att de verkar vara rätt ovanliga... men stöter du på dom så testa! Lite stora möjligtvis... typ 30 cm. Kanske de har svårare med små snabba ilskna firrar?
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 2262

                            #14
                            Om du vill vara säker på att texasen dominerar i karet bör du ha ciklider som dem Daniel rekommenderar. Jack Dempsey och salvini kan ganska lätt ta över.

                            Anli: kanonsnygga tetror!

                            Kommentar

                            • Razer
                              Användare
                              • december 2003
                              • 48

                              #15
                              jag har ett par, eller ja den store hanen leker växelvis med två honor så det är ju yngel nästan jämt.
                              Hej!alla glada människor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...