Lämplig central/sydamerikafirre i ett 540 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • waros
    Användare
    • februari 2004
    • 172

    Lämplig central/sydamerikafirre i ett 540 liters?

    Halloj, jag funderar på att skaffa ett 540 liters kar. Först hade jag tänkt ha ytterligare ett troffekar men av någon anledning så blev jag lite sugen på centralare/sydamerikaner och dessa har jag noll koll på. Vill gärna ha någon stor maffig fisk och jag har ju inte kunnat undvika att bli inspirerad av alla trimac storys Frågan är om 540 räcker för att husera en sådan? Har inget emot att bara ha en fisk om de är det som krävs. Är även intresserad av andra alternativ som förslå gärna lite kombinationer :>

    Mvh Ralph
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    kom å hämta min T, han behöver större. Jag bor i 38m2 å har inte plats nog att låta honom nå sin fulla potential
    fish r friend

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #3
      En grupp Uaru, 6-8 stycken maffigt värre! Centralamerika så rekommenderar jag att prova med Nicaraguense och eventuellt sällskap en Vieja, maculicauda eller synspila kanske. Beror ju lite på vad du är intresserad av, färger främst eller beteende elller vad som är viktigast.

      Om beteendet gäller så kan ju nog trimac vara nåt,citrinellum, salvini, ska du ha en ur denna kategori så kanske du får räkna med att den hotar dig o din familj .

      De tre konstellationer jag tagit opp kategoriserar jag som helt olika när det gäller beteendet.

      Jag skulle rekommendera synspila ihop med nicaraguense, det har jag själv mycket goda erfarenheter av i den storleken av kar.

      Mvh Jari

      Kommentar

      • johanlidman
        Användare
        • februari 2004
        • 118

        #4
        varför inte Scalarer (vanliga eller Altum) eller diskus?, och så sätter du dit litegranna färggranna tetror...
        Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

        Kommentar

        • waros
          Användare
          • februari 2004
          • 172

          #5
          Tackar för dem förslagen! Jag ska besöka diverse butiker och spana så man får lite uppfattning av dem 'live'. Det är dock lite ont om centralare & sydamerikaner här i västerås. Får bli en vända i stockholm och leta runt. Är det globefish som har bäst utbud eller? På lagret och leasing har jag mest sett afrikaner vad jag minns.

          Kommentar

          • Christer T

            #6
            Jag är inne på att konvertera mitt malawi till SA. Funderar på att ha mitt dvärg Crenicichla-par, mina L-malar, en grupp jordätare samt möjligen några tetror. Hyfsat mkt växter och rötter.

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #7
              waros: simontorp (grossist) har börjat ta in lite centralare igen, tror lagret å leasing kan ta hem fisk från dem. globefish har alltid nånting roligt inne att titta på, men oftast finns det inget av det ovanligare sorten.

              jag skall strax (om en kvart) till lagret, kan rapportera vad jag hittar där i SA/CA-väg
              fish r friend

              Kommentar

              • _DoGGi_
                Användare
                • september 2003
                • 67

                #8
                hejsan

                Odell jag e väldigt intresserad av trimac så jag tänkte fråga dig hur stora blir dom i akvariet jag har ett på 380 o ett på 720 liter som jag skulle kunna ha trimac ihur många kan man ha i respektive o vilka fiskar kan man ha som sälskap?

                MVH Doggi
                MVH _DoGGi_

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #9
                  1 av varje i dessa kar... kanske ett par i 720 om avdelar finns som option
                  Min ensamma 25 cm trimaculatum går just nu i 720 med en salig blandning av stora plectomusar, 1 st Paratilapia polleneri, ett Nicaragua-ciklidpar, 5 st "charming fenix"(jätte tetror 20-30 cm), 5 st långsträckta pansar malar, em stor tangayikamal samt en liten XinguI gäddciklid... och det funkar bra faktiskt! Men jag har mycket rötter, växter och skrymslen.
                  I ett 380? En Trimac med några tåliga malar är nog lagom...
                  Storlek? Räkna med 35 cm!
                  Anders L

                  Kommentar

                  Arbetssätt...