Förbannad firre....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leopoldi
    Användare
    • februari 2004
    • 1082

    Förbannad firre....

    Snacka om förbannad firre!!!!!! []Har aldrig sett nåt liknande....

  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Leopoldi

    Snacka om förbannad firre!!!!!! []Har aldrig sett nåt liknande....

    Stora fiskar som lätt blir förbannade och bits, sånt e livet för oss stackars CA-ägare cool film...
    Anders L

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Det där var väl inget? Det vore väl inte en ciklid om den inte anföll en håv som kommer ner mitt i dess yngelsvärm...

      Det värsta jag sett i aggression var annars en ensam, jättestor, ciklidhane (jag har för mig det var en H. venustus, men jag kan minnas fel) som gick i ett 540(?) liters på Göteborgs universitet. Där hade han gått i många år helt solo, och stora ciklidhanar som går solo blir gärna extremt dominanta och extremt aggressiva. Akvariet stod i en korridor, och varenda gång nån kom för nära så försökte han anfalla genom glaset. Tjong rätt i glaset för att komma åt dem. Och stänkte vatten. Studenterna klagade på att de var rädda för att gå förbi, och jag får väl erkänna att tillochmed jag tyckte det var obehagligt. True story.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det var mäkta aggro!

        Venustus hanen måste ju haft sin revirgräns utanför akvariet...inte undra på att han var förbannad då det fanns glas emellan så han inte kunde försvara sitt revir fullt ut. Klart häftig historia Mike!

        För övrigt så håller jag med...en ciklidhona attackerar allt som kommer nära sin kull...så det är inte direkt förvånande när man för ned en håv och kör runt vid ynglen.

        Kommentar

        • Mikael
          Användare
          • april 2002
          • 347

          #5
          I fråga om aggressiva ciklider brukar jag framhålla den guldsömciklid som gick i det stora offentliga akvariet i Täby centrum, en riktig tjurskalle var det (han kanske är kvar?). Annars så kan jag rekommendera små snäcklekare från Tanganyika för den som vill se på små elaka gynnare. Bara tanken på mina gamla kungweensis får det att svida i handleden. En hona i det gänget var alldeles särdeles tjurig och varje gång det var dags för vattenbyte så såg hon som sin uppgift att försöka slita av en bit skin från min hand [:0]. Jag kan bara konstatera en viss tacksamhet för att hon inte mätte 4 centimeter mellan ögonen istället för som var fallet 4 centimeter från mun till stjärtfena [:p] Annars är nog Lepidiolamprologus boulengeri ett bra exempel på en fisk som kan visa sällsynt dålig fostran och väl nå upp till epitetet "värsting".

          /Mikael
          Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

          - Lars Falk

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Vad är det för roligt med sånna här filmer??..

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • oktober 2004
              • 1133

              #7
              hehe... det roliga med såna har filmer är moders kännslan som vissa ciklid honom känner!! nästan som nemos papa i hitta nemo
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Vad behövs för att se filmen?
                citat:Vad är det för roligt med sånna här filmer??..
                Utan att ha sett filmen så avfärdar jag den här kommentaren som meningslös. Eller är du seriöst ute efter att få veta vad som är intressant med en ciklidhona som vaktar yngel? Det börjar dyka upp förslag på att det är dags för moderatorer att gnälla över trista inlägg och att gå in och klaga på andras fiskar hör definitivt dit.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Norpan
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 103

                  #9
                  Jag får heller inte igång filmen..
                  //Jenny

                  Kommentar

                  • oxgringo
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 14

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                    Vad behövs för att se filmen?
                    Winamp, Windows media player mm

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • december 2003
                      • 54

                      #11
                      Den där filmen påmindre mig om min (nu avlidna) elfenbensciklidhane som vaktade yngel. Han for som en tok fram och tillbaka längs rutan för att skydda ynglena från mig. Stoppade jag ner handen så bet han den och det stack till rejält! Iaf vad jag tänkte säga var att de stackars ynglena for runt runt i vattenvirveln som bildades när han for fram i full fart... såg så roligt ut... massa små miniynglen som snurrade runt som i snöflingor i en snöstorm. Fem stycken överlevde och blev vuxna.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Jag var tvungen att ladda ner den på datorn först, då fixade både WinAmp och Bill Gates det hela. Så extremt var det inte tycker jag. Bara vanligt trevligt försvar. Till och med sandstubb beter sig sådär.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 1913

                          #13
                          Ola nej jag undrar bara vad som är kul med en film där man håller på å stör med en håv hela tiden?..Jag klagar absolut inte på fisken utan undra bara vad som är kul med att hålla på å stressa upp en fisk som vaktar sin yngel..

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ok. Jag ber om ursäkt. Jag uppfattade det som att han försökte fånga yngel.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • oxgringo
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 14

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                              Jag uppfattade det som att han försökte fånga yngel.
                              Du har så rätt Ola, det står ju i början av filmen "All I want is your children"
                              Så han stressar ju inte upp firren med flit direkt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...