Skilja fiskarna åt (nicaraguense)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofia

    Skilja fiskarna åt (nicaraguense)?

    Hej på er allihop!

    De nicaraguaciklider jag köpte för ett par månader sedan växer så det knakar, och jag börjar tro att jag har två honor och två hanar. Helt perfekt! Det enda som oroar mig lite är att den minsta hanen inte alls hänger med de andra när det gäller tillväxt, medan de tre andra i stort sett är jämnstora. Den mindre hanen blir jagad av de andra en hel del, men han får äta lika mycket som de gör (jag kollar alltid när de äter). Jag antar att det är delvis stress som gör att han växer dåligt. Tror ni det vore bra att sätta honom i ett 100-liters kar i ett par veckor för att ge honom en chans att växa ikapp? Är det i så fall något annat jag kan göra för att ge honom så bra förutsättningar som möjligt?

    Fiskarna får i nuläget Aquatic Nature Excel + lite räkmix ibland, samt grönsaker och Hikari Algea Wafers som de knycker av malarna. Och akvariet är på 375 liter. /Sofia.
  • imported_n/a
    Användare
    • augusti 2002
    • 330

    #2
    Är du säker på kön?Nic hanar har fläckar i fenorna honor inte,däremot så är honor mer färgade på kroppen,riktigt tjusiga faktiskt!:-),ordna mycket gömslen till dom/alt "avdelare" i form av rötter stenar.

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Här är några bilder på mina nicaraguense:

      Hanen


      Honan


      Honan har blåare huvud och ryggfena än hanen.

      Vad det gäller att flytta den mindre hanen, så tror jag den kan få stora problem när du flyttar tillbaka den igen, och den har förlorat sin rangordning i gruppen. Nu fattar jag det som att den ändå är hyfsat accepterad?

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #4
        Vilka otroligt vackra fiskar!
        Det är inte ofta jag blir faccinerad av andra fiskar(obotlig sjuk i discus), men här regerade båda två hjärnencellerna posetivt.
        Har aldrig sett denna fisk.
        Ända lediga balja jag har är ett hundra liters, för litet?
        Någon bra länk om denna fisk (gärna på svenska)?

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Håller med om att de är riktigt snygga!! Såna ska ja ha när jag blir stor.
          Ett par länkar....

          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Jaris hona e grymt fin!

            Har ett par själv som oförskräckt cruisar runt en vrång timaculatum-hanne. Vackra och rörliga, möjligen lite opersonliga... fast de kan bero på att de är så små än.
            Anders L

            Kommentar

            • Sofia

              #7
              Hej allihop!
              Äntligen tid att kolla datorn, det har varit mycket ett tag... Jo, jag är säker på könen, möjligen kan den mindra hanen vara ett frågetecken, men jag tror nog att de är 2 + 2. Jag ska lägga in bilder så snart jag får tillfälle (läs: när min sambo kommit hem från älgskogen), så får ni också titta. Jag tycker att de jag har är rätt snygga, men det tycker man väl alltid! Tror ni at den mindre hanen far alltför illa av att gå kvar med de andra tre? Han har inga värre blessyrer än någon tufsig fena, men han växer ju inte så bra. Gott om plats har de ju, men de bråkar iallafall. Gräver gör de som bara den, gruset yr åt alla håll, och det blir nya berg och dalar varenda kväll. Och vilka matvrak!/Sofia.

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • augusti 2002
                • 330

                #8
                frågan är om en 375 räcker till åt två par...tror icke det av egna erfarenheter,satsa på ett par med något annat.Sen det här med kön går liksom inte att ta fel,,,busenkelt,men det har du ju koll på så det är ju inget problem.

                Kommentar

                • Sofia

                  #9
                  Nej, det har jag tagit med i beräkningen... att ett par måste bort. Men det blir ju både roligare och enklare att bli av med de övertaliga om de är i fin form och har vuxit bra. Stora "konstiga" akvariefiskar är inte så lättsålda där jag bor./Sofia.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...