frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindan

    frågor!

    hej jag har en liten fråga till er med lite mer erfarenhet!
    hur mäter jag mina fiskar, var i från räknar längden och höjden? ska jag ta ur dom ur akvariet eller mäta dom vid glaset?

    tacksam för svar!
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    När jag anger fisklängd då räknar jag med fenor och allt. En altum är ju inte så hög om man inte räknar med fenor lixom

    Klart att du kan ta upp fiskarna och mäta, om du nu vill ha exakta mått, men varför? Jag rekoemmenderar inte att du gör det varje vecka, det kan bli stressigt för dem. Ungefärliga mått räcker oftast.. Sen kan du ju springa med tumstock när de simmar längs frontglaset också...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      hur du mäter beror på om du vill mäta SL (standard length) eller TL (total length) skillnaden ligger i om man mäter stjärtfenan eller inte. SL mäts från nostipp tills där fenstrålarna i bakfenan börjar.

      enda sättet att få en 100% korrekt mätning är att ta upp fisken och lägga den på en våt handuk och mäta med linjal eller liknande när fisken ligger stilla. Eller försiktigt med handen hålla fisken mot rutan på akvariet och mäta utanför med linjal/tumstock.
      fish r friend

      Kommentar

      • lindan

        #4
        herregud dom blev som stolliga när dom fick se en måttstock! men jag tror at jag nöjer mig med att mäta dom utanför glaset! hanen verkar vara ca 13 cm undrar om det är normalt?eller e det en liten kille?ynglerna är nog ca 1½ cm äggen har jag inte mätt ; )

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Den standardiserade metoden för att mäta fisk görs med mätbrädor. Fiskens huvud hålls försiktigt emot mätbrädans ena kortända. Därefter fäller man ihop stjärtfenan så att den blir spetsig och läser av värdet på mätbrädans linjal. Eventuellt går de att köpa i sportfiskeaffärer.

          Kommentar

          Arbetssätt...