Berätta om vad ni kör med för foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    Berätta om vad ni kör med för foder

    Jag vill gärna ha många tips å råd om bra foder till centralare!

    Har: Flowerhorn, salvini, cintrinellus/labiatus

    Kör räkmix med: räkor, torskfilé, banan och proteinpulver.
    Kanske inte den bästa blandningen.. men men

    + Hikari cichlid Gold - colour anhancer added - Pellets!
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    #2
    Prova med vibragro granulat, men ge detta max 1-2 ggr i veckan..

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Laesk
      + Hikari cichlid Gold - colour anhancer added - Pellets!
      Hiakari Pellets funkar bra...
      Anders L

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4




        sen nåt som är till för (står iaf så på burken) påfåglar (oscar).

        tex min guldsöm ratar de små bitarna medans nicuragurensa samt hantlar tar bara de små.

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Kombinera med laxfoder, antingen som det är eller som delingrediens i räkmix. Finns i olika storlekar från pulver till kulor stora ungefär som kaninskit. Om du använder det som det är, tänk på att inte ge för mycket/måltid, dvs. det behöver inte synas på fiskarnas magar att de ätit. 600 g genererar 1 kg fisk. Förvara alltid laxfoder i frysen eftersom det är en färskvara. Hör med din akvariehandlare om de kan fixa det eller hör med en laxodling.

          Kommentar

          • Hoffa
            Användare
            • november 2002
            • 406

            #6
            Jag matar alla mina fiskar med laxpellets från 1 - 3 mm dom älskar det,1 gång om dagen men sen har jag en dags uppehåll i veckan,sen varierar jag med flingfoder med.
            Jimmy

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • juli 2004
              • 428

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Hoffa

              Jag matar alla mina fiskar med laxpellets från 1 - 3 mm dom älskar det,1 gång om dagen men sen har jag en dags uppehåll i veckan,sen varierar jag med flingfoder med.
              Vad är Lax pellets? Är det för laxodling?
              /Lasse

              Kommentar

              • lindan

                #8
                jag matar mina med hikari pellets och lite grönsaker och små kryp...det är populärt!

                Kommentar

                • Mattias Andersson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 788

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Schull

                  citat:Ursprungligen skickat av Hoffa

                  Jag matar alla mina fiskar med laxpellets från 1 - 3 mm dom älskar det,1 gång om dagen men sen har jag en dags uppehåll i veckan,sen varierar jag med flingfoder med.
                  Vad är Lax pellets? Är det för laxodling?
                  /Lasse
                  Jupp skapat för laxodling (kallvattensfisk), och hur bra tror du (Hoffa) att detta är i det långa loppet för våra tropiska arter??

                  Kommentar

                  • daniel60
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 527

                    #10
                    Jag blandade ihop en egen räkmix förra veckan och det verkar ha tagit skruv. I helgen lekte hantelciklider, Corydoras barbatus och Retroculus lapidifer.
                    Räxmixen var övervägande (80-85 %) animalisk: Räkor, fisk, ärter, svarta mygglarver, banan, cyclop-eeze, vitaminer, spirulina och gelatin. Och så det där röda pulvret på A som jag inte kan stava till. Mixen skitar ner som f-n, så jag matar försiktigt.
                    mvh Daniel
                    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                    Mina fiskar & burkar

                    Kommentar

                    • Hoffa
                      Användare
                      • november 2002
                      • 406

                      #11
                      Har provat en del olika foder men laxpellets gillar dom klart bäst,kompisen som har haft akvarier i nästan 10 år har andvänt det och aldrig haft problem.Men sen får dom röda mygg med och det älskar dom ,men jag har hört att det också inte ska va bra.
                      Jimmy

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Jag kör peletts, räkmix, flingor + nykläckt Artemia och Golden Pearl till mina ciklider nu.

                        Laxyngelfoder har jag kört med i åratal (max varannan dag till vuxen fisk, varje till växande) och bortsett från att ytan kan bli lite oljig så har jag bara goda saker att säga. Ciklider som jag vet inte blev missbildade eller liknande (drog upp relativt mycket i nära fullvuxen storlek) är Neolamp. leleupi, Lamp. multifasciatus, N. pulcher, Jul. marlieri, Archocentrus myrnae (centralare), Chromidotilapia guentheri, Pelvichachromis subocellatus. Förr i värden innehöll laxfoder enormt med skit och var usel mat. Nu ligger det pengar i välvuxen lax och det är i princip NASA forskning som ligger bakom maten. Yngelfodret ska vara bättre än det för vuxna (dåligt käk ger missbildningar = sämre betalt). OBS, jag säger inte att laxyngelfoder är BÄTTRE än det man köper i akvarieaffärerna, bara att mina erfarenheter inte säger att det är sämre, men jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning eller ens en jämförelse (jag var student och hade inte råd med annan mat än laxyngelfoder och räkmix).
                        citat:Men sen får dom röda mygg med och det älskar dom ,men jag har hört att det också inte ska va bra.
                        Näringsvärdet påstås inte vara kanon men jag är skeptisk. Förr tog man dem i extremt förorenade vatten men det lär inte stämma längre. Huvudorsaken att inte använda röda mygg är att det ÄR extremt allergiframkallande (dss hemoglobin, har inte med föroreningar att göra).
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Hoffa
                          Användare
                          • november 2002
                          • 406

                          #13
                          Kan bara instämma med OLA,har paratat med kompisen som va anställd på en laxodling och fick då veta att lax foder är väldigt noga framställt och påkostad mat.Men som ola säger att ytan blir lite oljig,men det botar man ju med att låta pumpen blåsa ut luftbubblor och på så vis få en ren yta igen.Sen så har jag ju tillgång till lax maten och som jag och en kompis då har 1st 1125l,4st 720l,1st 660l,1st 540l,1st 300l + några småkar så kostar det lite att köpa maten i akvariebutik.
                          Jimmy

                          Kommentar

                          Arbetssätt...