Liten CA ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan eriksson
    Användare
    • maj 2004
    • 159

    Liten CA ciklid?

    Sitter med ett 102 liters akvarium som det för tillfället endast simmar ett lekpar ancistrus i och nu känner jag att det är dags att hitta nån intressant liten ciklid att slänga i.

    Finns det nån CA som klarar av ett så pass litet kar? Kollade lite snabbt på zoopet men det verkade krävas något större... ;(
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Archocentrus spilurus skulle nog kunna gå.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #3
      Det måste nog bero på hur bra lekparet fungerar ! Om det fungerar,så
      skulle jag aldrig släppa in något "högre" än någon tetra. Detta för att mellan/yt -fiskar gör att malarna blir mindre blyga. Jag har själv ett mycket väl fungerande ancistrus akvarium och där går
      det (hör och häpna ) E.Paradoxus! Men jag har ,nästan, aldrig fått lek, då det finns ciklider i karet !(Ok! har inte mobiliserat då heller!)

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Sajicaciklider fungerar finemang i ett sånt kar, de är lättlekta och är inte så farligt aggressiva för att vara centralare, det tar även länge innan de är fullvuxna.

        Små sebraciklider går också bra, även de växer sakta så det tar många år innan karet skulle börja kännas litet, de är dock aggressiva men hittar du ett bra lekpar så fungerar det kanon. Men sebror är ruskigt bra föräldrar så var beredd på att få ett rejält överskott av yngel.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • johan eriksson
          Användare
          • maj 2004
          • 159

          #5
          yngel skulle inte skada, då får min lungfisk och mina fengäddor fin mat

          att de skulle störa ancistrusarna känns inte så farligt eftersom jag inte vill "offra" hela karet på de utan hellre har i några CA där jag kan studera yngelvård och liknande vilket jag saknar lite i malawi burken.

          Kommentar

          • johan eriksson
            Användare
            • maj 2004
            • 159

            #6
            Nu är jag också CA ägare i form att ett zebra-par

            Kommentar

            Arbetssätt...