Cichlasoma pearsei och C. bocourti..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    Användare
    • februari 2004
    • 390

    Cichlasoma pearsei och C. bocourti..?

    Är det någon som har erfarenhet av de här firrarna..? Å kanske ännu viktigare... Var kan man få tag på några exemplar..?

    Båda två klassades tidigare in under Herichtys-släktet men enligt FishBase så ska det tydligen vara Cichlasoma som gäller i dagsläget...

    Hur som helst så behöver jag info... Så mycket som möjligt...
    Tack på förhand...
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    H. pearsi finns i Sverige. Torslanda zoo har 2 st och Majornas zoo har 6 st. Båda affärerna ligger i Göteborg. Torslanda vill ha 500 kr/par och Majornas 700 kr/par. Inte precis billigt. Har själv 2 hanar som jag vill ha honor till. Denna art blir stor (30+), äter allt från alger till räkor men är ingen rovfisk. De är förhållandevis ganska fredliga.

    H. bocourti finns inte i Sverige vad jag vet, men kommer den hit ska jag ha den. Jag tror att den är väldigt lik H. pearsi i beteende och behov.

    Kommentar

    • Pangaea
      Användare
      • februari 2004
      • 390

      #3
      Hmm... Göteborg alltså... å jag som bor i stockholm...
      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

      Min zoon

      /Magnus

      Kommentar

      • Leopoldi
        Användare
        • februari 2004
        • 1082

        #4
        Hur stora är dom i affärerna? Letar oxå i sthlm. Vet att dom fanns på leasing i våras men inte längre.

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          I Göteborg är de mellan 12-20 cm. Skicket var väl si och så, men acceptabelt. Priserna på akvariefisk är överlag billigare i Göteborg än i Stockholm, trots de dyra pearsina.

          Kommentar

          • sanna

            #6
            Hej där, har två stora Pearseihonor, 25 cm, 3 år, de är dock olika i utseende och beteende så lite osäker är jag men den som jag trodde var hanne uppvaktas ständigt av Maculicaudahannen så nåt skumt är det. Hur stora är dina hanar och hur vet du att det är två hanar? Om du vet det vill du då sälja en/byta en? undrar Sanna.
            citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

            H. pearsi finns i Sverige. Torslanda zoo har 2 st och Majornas zoo har 6 st. Båda affärerna ligger i Göteborg. Torslanda vill ha 500 kr/par och Majornas 700 kr/par. Inte precis billigt. Har själv 2 hanar som jag vill ha honor till. Denna art blir stor (30+), äter allt från alger till räkor men är ingen rovfisk. De är förhållandevis ganska fredliga.

            H. bocourti finns inte i Sverige vad jag vet, men kommer den hit ska jag ha den. Jag tror att den är väldigt lik H. pearsi i beteende och behov.

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              Sanna: Mina hanar är mellan 28-30 cm och att de är hanar kan jag bl.a. se på genitalierna som sticker ut lite grann invid analöppningen. Mina hanar är dessvärre inte till försäljning. Jag har andra honor på gång och blir det mer än ett par här hemma är det ena redan tingat.

              Kolla in genitalierna på dina pearsi. Om den enes är minst dubbelt så tjock och trubbig som den andres har du ganska säkert en av varje kön. Honornas är tjocka och trubbiga och hanarnas smala och spetsiga. Prova med att skilja dem från maculicauda-hanen. Om en av dina pearsi är en hane kanske den blommar ut om de får gå ifred. Det kan ju vara så att maculicauda-hanen hämmar dem.

              Jag har ett liknande problem med mina salvini. Jag har en utmärkt hane på 17-18 cm, men honan är mer intresserad av den dominanta pearsi-hanen som salvini-hanen är rädd för.

              Kommentar

              Arbetssätt...