Thorichtys/Hypsophrys Nic.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Thorichtys/Hypsophrys Nic.

    Har fluktat in mig lite grand på dessa Centralare,Thorichtys.Verkar vara en skojig och vacker fisk.Har dock ingen vetskap om hur att hålla den på bästa vis,förutom de grundläggande saker som man kan läsa sig till på nätet...Kanske tips på nån bra hemsida?

    -Undrar om det är möjligt att hålla dem parvis ,gärna upp till 3 varianter.Eller är det att föredra att hålla dem i mindre grupper och då kanske bara 2 varianter? (Akvariet de ev. hamnar i blir nog 150 el. 200 meter)
    -Finns det nån större Central-ciklid som går bra ihop med dessa? Nån som inte är så jävla aggro!?
    -Går de ihop med mindre malar,typ Baryancistrus? Och mindre fiskar (ickeciklider)?
    -Lämpliga växter, som pallar för lite dunkel belysning?
    -Vore skoj om man kunde ha T.Meeki,T.Aureus & T.Maculipinnis tillsammans.Risk för korsningar där?? Och finns de att få tag på som VF?
    -Tips på filtrering & kapacitet?
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Arterna du föreslår är inte de aggressivaste, men eftersom de är så lika varandra är risken stor för sammandrabbningar. Jag tycker ändå att du ska prova dem, men köp iallafall minst 5-6 st/art, så att de själva får välja partner. Efterhand som de växer och bildar par får du gallra och du ser då vilka hanar och honor som håller ihop. Om de individer du sen har kvar är jämnstarka, kan det gå bra att hålla alla i samma akvarium. Sånt märker du med tiden, annars är det bara att gallra. Jag rekommenderar ett akvarium på åtminstone 2 m.

    Det optimala tror jag är att hålla fiskar av samma storlek tillsammans, de brukar vara mer jämlika då.

    Eldbukar går bra med de flesta malar så länge de inte kan svälja dem.

    Som växter kan du ha jätte-valisineria (tror jag de heter). Glöm bara inte att stoppa ner näringstabletter i sanden/gruset vid deras rötter.

    T. meeki och T. aureus brukar vara ganska vanliga i handeln (åtminstone i Skåne). T. maculipinnis vet ej.

    Skulle tro att man bör ha stor filterkapacitet och bra cirkulation till dessa ciklider.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Du kan hålla stora ungfödare som svärdbärare och mollies (vilket är "biotopriktigt", liksom blind grottetra (den seende är tyvärr svår att få tag på)). Annat vettigt sällskap är snällare Archocentrus som septemfasciatus/myrnae och centrarchus. Den senare blir ju lite större. altispinosus funkar säkert. H. nicaraguensis kan säkert gå bra med dina fiskar. Det finns nog korsningsriks men du kan säkert hålla koll på att de inte parar ut fel. Jag kommer inte ihåg vilka, men det finns två grupper av Thorichthys, möjligen meeki + pasionis i ena och resten i andra, men pasionis och meeki ser ju olika ut i färgen och finns på samma ställe.

      Maculipinis ska vara den snällare men hos mig var de mördare. Helt otroliga. 11 stycken slutade med en enda som då började döda annan fisk (och de var den tredje "mördaren", två hade redan slitit ut sig på "mördande".).

      Jag har nog stavat lite namn fel. Gå in på www.fishbase.se och skriv Thorichtys resp. Archocentrus för artlistor. Sebra går inte bra med eldbuk.

      Växter: den föreslagna Valisnerian, men även javaormbunke, Anubias och Cryptocoryne lär funka.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Tackar f. hjälpen!

        Kikade lite på Archocentrus Centrarchus & Hypsophrys Nicaraguensis som en ev. medinvånare och fick lite funderingar kring dessa...

        -De verkar vara ganska lugna förutom vid lekförberedelser då de kan härja runt rejält,läste jag.I alla fall en av dom,vilken det nu var.Pallar då Thorichtys med detta?? Hypsophrys`en blir ju nästan 10cm större.
        -Och hur skulle dessa fungera med mindre icke-ciklider?? (Inte nödvädigtvis Svärdbärare (känns som man är "klar" med såna..))Andra "biotopriktiga" fiskar,alltså?
        -Skulle ett 540 räcka(1,5m)?
        -Nån som kan tipsa om bra affärer alt. odlare kring ,typ östra svealand?
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Ola,hur stort kar hade du till T.Maculipinnis`en?
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            150 x 60 x 60. Jag fattar fortfarande inte vad som gick snett. De dödades underifrån som en annan troffe. Jag tog bort de svagare och satte tillbaka dem när de repat sig, och då kom de in högre i hackhierarkin (tom högst en gång). En enda gång såg jag tendenser till att de parade ut, men plötsligt dog "hanen" och honan började slakta fisk. Läs vad Daniel skriver under bilden förresten http://www.stockholmsciklidklubb.com...230_maculpinis Maculipinis är enligt Juan Miguel Artigas Azas den snällaste T. Pytsan! Det finns viss risk att jag bara hade hanar, men har svårt att tro det. Vissa hade fläck i ryggen (inte tokmarkerad), andra inte.

            "Vildformen" eller en vildform av svärdbärare ska jag ha nästa gång jag kör centraler + ett par andra ungfödare, vilka lite beroende på risken att de blir uppätna.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Å ändå gick det så tokigt...? Vad kan det berott på,tror du?

              Har nu funnit en halvvuxen grupp på ca 5st T.Meeki & 1 par (?)Hypsophrys Nicaraguensic ca 7-8cm.Torde det funka i ett kar med samma mått? OM det nu skulle fungera,hur lätt/svårt blir det om man senare vill slänga i ytterligare en variant?

              Känner mig lite villrådig...men "villha-känslan" växer sig allt starkare!
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Hej

                Jag tror att meeki + nicaruguense funkar. Nicaraguense är en riktig "flängare" medan meeki är extremt stationär i sitt revir (som de förstås lämnar). Nicflängigheten gör att de kan vara rätt kassa på att ta revir enligt mig (det här är något possitivt för en stor fisk!).

                Om du inreder med rötter och sten så att det bildas naturliga revir för meeki som nicaraguense "flänger över" så blir det nog bra. I naturen är ett Thorichthysrevir 45 x 45 cm. Jag snorklade i mexico en gång och såg att det var sant! Som jämförelse så har många stora 10 x 10 meters revir! (såg också att det var sant för Chuco).

                Nic.leker i hålor. Har för mig att hanar fixar sig en håla och sedan uppvaktar en hona som leker där och de tar sedan hand om avkomman tillsammans. På Danmarks Akvarium hade de kanske 50 st när jag var där (akvariet är 3-4 m långt) och hanarna hade hålor, medan honorna gick i ett stort stim. Hanarna simmade ut i stimmet och uppvaktade. Mäktigt värre!

                Jag hade slagit till om det var fin fisk, men tycker att nic. låter små för att man ska kunna säga att det är ett "par". Akvariet är kanske i minsta laget för att nic. ska komma till rätta.

                Jag har inte haft kombinationen själv, men haft dem varförsig.

                Problemet med nyintroduktion beror på storleksskilnaden på fisken. Man kan alltid riva ut inredningen och börja om om man ska introducera jämnstor fisk.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Kan man använda sig utav fin korallsand som bottenmaterial?? Färgar de lika bra med det?
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Sofia

                    #10
                    Hej på er, nu ska jag tjata nicaragua här också! Jag har en fråga till Ola: Du nämnde att karet kunde vara i minsta laget för dem, menar du då ett 150 x 60 x 60, eller var ozrics kar mindre? Jag hängde inte med riktigt... Mitt kar är 150 x 50 x 50, tror du det kommer att fungera i längden med nic. där? Jag kommer endast att ha ett par (om det nu blir ett par av mina troll), samt några ancistrus. Inga andra ciklider. /Sofia.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Det duger för att de ska må bra osv. men nicaraguense är en storsimmare som är extremt häftig i ett större kar. Det var det jag menade.

                      I laguna Bacalar, där det finns eldbuk så är botten kritvit, men det gäller även fiskarna. Jag vågar inte säga hur färgerna blir men jag skulle inte ha korallsand. Jag tycker att det finns snyggare alternativ och fiskar sägs blir skygga. Fin sand gillar jag numera.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Sofia

                        #12
                        Tur att det duger iallafall. Jag har redan påbörjat en övertalningskampanj kallad "ett tusen skäl att bygga ut huset redan sommaren 2005", men jag är rädd att argument nr. 423 "då kan vi ha ett tremeters CA-kar" inte tänder samma stjärnor i sambons ögon som i mina. Och det är ju inte jag som måste stå för själva byggandet.../Sofia.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          citat:Tur att det duger iallafall. Jag har redan påbörjat en övertalningskampanj kallad "ett tusen skäl att bygga ut huset redan sommaren 2005", men jag är rädd att argument nr. 423 "då kan vi ha ett tremeters CA-kar" inte tänder samma stjärnor i sambons ögon som i mina. Och det är ju inte jag som måste stå för själva byggandet.../Sofia.
                          Du får se till att dina ögon tindar riktigt ordentligt när du beskriver tremetersakvariet. Jag brukar få som jag vill när mina gör det! (funkar på flickvänner, men funkade aldrig på mamma)
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Sofia

                            #14
                            Jag tror våra mammor måste vara släkt på något vis.../Sofia.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...