Råd om sajicaciklider och yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yolo73
    Användare
    • maj 2023
    • 2

    Råd om sajicaciklider och yngel

    Hej!

    Jag skulle behöva lite råd angående ett sajicaciklidpar som vi har.

    Vi har ett 180 liters akvarium. För att sajicaparet skulle få leka ifred och ynglen inte bli uppätna av andra fiskar delade vi av akvariet så att de fick en egen sida att vara på. Efter en stund fick de yngel. Honan var väldigt aggressiv mot hanen och bet honom, så för att lugna ned det hela flyttade vi över hanen till de andra fiskarna. Det funkade bra.

    Ynglen har växt och är kanske 1cm stora nu. Honan verkar lite ensam och bryr sig inte om ynglen längre. Hon äter dock inte upp dem heller.

    Vidare börjar det bli rätt algigt på den sidan av akvariet. Filterpumpen är på den sidan med övriga fiskar. Det finns genomsläpp av vatten mellan avdelningarna men cirkulationen är inte lika bra i ciklidavdelningen. Bubblor börjar stiga från botten.

    Det jag undrar är följande:
    • skall jag lyfta över honan också nu, och göra henne gladare, och låta ynglen vara ensamma på sin sida? Kommer hanen att betrakta honan som en inkräktare då?
    • Är ynglen tillräckligt stora för att kanske ta bort avdelaren helt och hållet? Har inte så många andra stora fiskar. Eller skall de få växa till sig lite till? Måste i så fall råda bot på alg- och cirkulationsproblemet.
    Jag vet att det är svårt att veta vad som händer men lite tips tar jag tacksamt emot.

    Tack på förhand!

    Jolo

  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    #2
    Jag har rätt många Sajica i ett 310-kar med andra fiskar, olika tetror och malar. Ett nuvarande par leker stup i ett men jag har aldrig plockat bort några yngel utan de som klarat sig har växt upp. Dock har jag aldrig sett nån aggressivitet ifrån denna hona utan de hjälps åt och försvarar ynglen tills de blir ca en cm och gör längre utflykter från reviret... Däremot för ett antal år sedan hade jag en hona som avverkade hanar, de dog och jag skaffade nya och kopplade aldrig dödsfallen till honan men det är ju inte omöjligt att hon låg bakom...Som att hon lekte ihjäl hannarna för att ersätta de yngel som blev föda åt andra. På den tiden hade jag aldrig fler än två vuxna Sajica men nu har jag åtminstone7-8 vuxna + halvstora och yngel. Min son tog ett par där hannen snart jagade ihjäl honan så kanske ska de helst ha artfränder som avlastar?

    Kommentar

    • Yolo73
      Användare
      • maj 2023
      • 2

      #3
      Tack för ditt svar! Jag tror jag har landat i att ta bort avdelaren mellan hanen/honan+ynglen. Några yngel har på något sätt redan kommit över och de verkar överleva tillsammans med hanen och de andra fiskarna. Som sagt, de är ca 1cm nu och rätt bra på att gömma sig och fly undan. Det blir bra att få igång cirkulationen i hela akvariet.Sen vet man ju aldrig med säkerhet vad som händer.

      Kommentar

      • Rabino
        Användare
        • februari 2024
        • 1

        #4
        Naturligtvis kan vi inte säkert veta vad som kommer att hända, men jag tror att gränsen för hane/hona+ungfisk tas bort beror främst på egenskaperna hos varje fiskart.

        Kommentar

        Arbetssätt...