Förstår inte min gula zebraciklid hona, hjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emeliesciklider
    Användare
    • november 2022
    • 10

    Förstår inte min gula zebraciklid hona, hjälp?

    Hej, jag är en ny hängiven akvarist som just nu funderar på beteendet hos mina gula zebraciklid hona.

    kan börja att berätta kort om mitt par (Bonnie & Clyde) min första hane va sjuk vid köp så fick en ny hane omgående till min hona redan efter en dag.

    jag va orolig hur det skulle gå om hon skulle acceptera honom. Hon har jagat på honom i 3-4 dagar men hanen har inte slutat hoppas på att bli accepterad och nu verkar de som det hänt? Hanen har tagit för sig och vågar bossa runt på övriga fiskar i akvariet.

    I förrgår ”dansade” dom tillsammans med lite avbrott av att honan jagade hanen mellan varven. Från igår har honom bara hållit sig i sin grotta och bara tittat ut ibland utan att äta utan bara jagat undan hanen och sen direkt in i grottan igen. Hon har fått riktigt mörka ränder och är en aning mer grön.

    Har någon en aning varför hon håller sig undan och inte äter? Alla vattenvärden ser bra ut. Har hon rom inne i grottan? Jag trodde hanen skulle vakta mer isf? Och trodde honan ändå skulle äta?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Kan absolut vara så att de lekt. Hanen kan tappa en hel del intresse efter lek. Efter ett par dagar ska romen kläckas och har du tur kan du då se sprattel, är de inne i en grotta kan du behöva lys med ficklampa. Annars vänta en vecka till för att se om det kommer ut pyttesmå simmande yngel. Det är häftigt om det händer
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Emeliesciklider
      Användare
      • november 2022
      • 10

      #3
      Hon har börjat komma ut mer igen. Men har börjat med lite märkligt beteende och har blivit nästan svart!

      hon får konstiga ryck ibland och hon lägger sig nästan på sida när hon är i närheten av en hane. Hon är annars som vanligt, hon verkar inte vara sjuk..?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Låter helt klart som det kommer eller har lekt
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        Arbetssätt...