Strömbiotop och ovanligare CA-ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    Strömbiotop och ovanligare CA-ciklider

    Hej alla, har bestämt mig för att mitt 900 ska få bli strömbiotop med allt vad det innebär med teknik och inredning.

    För ett par år sedan byggde jag ett av ett 450 med pumpar förbundna med PVC till motsvarande sida för ett ensidigt flöde som i en riktig flod/bäck. Då hade jag gröna svärdbärare och Rheoheros lentiginosus och skulle vilja återskapa detta kar med en till två arter till



    Men jag skulle gärna vilja få hjälp av fisk-kollektivet med att jaga rätt på vart i Europa eller helst Sverige man kan få tag på arter i släktet: Rheoheros eller Theraps!? Bor i norra Sverige men är inte främmande för en tripp sen när det är det är möjligt. Undrar hur man praktiskt skulle kunna frakta fisk från t.ex tillmann zoo till Norrland? Hilfe
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    #2
    När jag handlar hos Lasse på Sandby Ciklidhobby fyller han påsarna med syrgas och packar i frigolitlådor... nu har jag bara 4-5 timmars resa hem men vill minnas att de ska klara 24 timmar på det viset.

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #3
      Blir på håret då eftersom Google Maps säger till mig att jag har 23 timmar och 16 minuter på mig Nåja det ska ju inte vara för enkelt!
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • Robert H
        Användare
        • september 2011
        • 6

        #4
        Breathing bags, ähttps://www.ebishop.se/tillbehoer/tr...g-bags-10-pack, är lösningen. Finns i olika storlekar och fylls helt med vatten.

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #5
          Hmm det är ju inget nytt men oprövat av mig.. En annan tanke som slog mig är ju att glaser är ju duktiga på att få hem saker. Men vilken är den nordligaste affären som tar därifrån?
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • Rivulatus
            Användare
            • december 2002
            • 811

            #6
            Det händer grejer i norr. Verkar otroligt svårt att få tag på lentiginosus så får köra på kompatibla arter tills dom dyker upp igen.
            SA:

            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

            Kommentar

            Arbetssätt...