Yngelvård

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    Yngelvård

    Slänger in en film på en av mina favoritciklider "Amatitlana Sajica", ett par som försöker hålla ordning på en yngel-kull... Tyvärr är rutan smutsig då ordinarie putspersonal i.f.a. grenmalar och Gibbiceps troligen undvikit detta hörn av karet ett par veckor och jag ville inte heller störa. Rekommenderar starkt denna art som är en mycket trevlig och graciös CA som passar perfekt med andra fiskar och heller inte kräver så mycket ytor då de inte blir så stora. Ögonen som annars är blå blir vita när lek är på gång samt vid yngelvård så det är lätt att lägga märke till förändrad status. Kanske någon vet ifall Sajica varierar i färgdräkt beroende på ursprung? Den här gruppen har orangea inslag som jag inte haft/sett innan.
  • diccla
    NCS Medlem
    • december 2016
    • 131

    #2
    Ser ut att ha fullt upp med att flytta tillbaka ynglen på äventyr, kanonfina tittade som hastigast på NCS artbeskrivningens foton och det verkar finnas en hel del variation beroende på var de härstammar ifrån. Jag har själv aldrig hållit dem så har ingen erfarenhet av arten.

    Kommentar

    • JRB
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 274

      #3
      Ja, när jag scrollade ner fanns det visst hur mycket bilder som helst... tack för tipset, jag brukar nog bara kolla faktabladet och huvudbilden men där nedanför kan ju finnas skatter

      Kommentar

      • JRB
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 274

        #4
        Förhoppningsvis kan fler lockas lägga in film/bilder på yngelvårdande ciklider då detta ju faktiskt är en sak som särskiljer våra vänner från "andra mörtar" och visst är det ett sympatiskt drag?

        Kommentar

        • diccla
          NCS Medlem
          • december 2016
          • 131

          #5
          Ja defintivt något som kan få upp ögonen på de som aldrig haft ciklider

          Kommentar

          Arbetssätt...