Vad hände med alla CA-fantaster?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dezplay
    Användare
    • september 2008
    • 235

    Vad hände med alla CA-fantaster?

    Hej!
    Det var väldigt längesen jag var inne på min gamla favoritsida.
    nu ser jag att det nästan är helt dött här inne. Jag antar att det var som för mig med alla andra också att Facebook kom och förstörde dom gamla hederliga forumen

    Så det vore kul att höra hur det står till med alla som hängde i forumet när alla CA-bildtrådar var igång. Har ni igång några kar nu för tiden?

    Jag själv har legat ganska lågt med ett lido200 med lite Malawi i. Men nu äntligen så är jag på gång med ett akvarierum i garaget. Där ska jag ha ett kar på helst över kubiken med CA i det klart.

    Så finns det fortfarande några uppfödare och trogna fantaster? JockeB RobinH jinnarparen mickejahrl dare FI
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #2
    Din observation är helt korrekt, de flesta hänger nog på Facebook då det är helt dött här. Själv har jag inte ens Facebook då det mest fungerade som en plattform för många att sprida dynga med. Har inte sett några av de namn du nämner på ett tag
    Senast redigerad av Kawasa; 19 november 2019, 12:01.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • dezplay
      Användare
      • september 2008
      • 235

      #3
      Ja det är riktigt trist att det har blivit så här. Men jag själv har ju varit likadan och inte varit här heller. Men det kan ju ha med att göra att jag inte haft det suget efter akvarier på några år med husflytt och nyfött men jag kör på i denna tråden framöver med lite bilder och sånt på mitt lilla rum i garaget när det börjar bli klart så får vi se om någon mer vaknar till liv i detta klassiska forum

      Kommentar

      • Henrik Giertsen
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 70

        #4
        Hei fra Oslo, etter noen år ute av akvarieverden er jeg og i gang igjen med CA. Satt opp et par 530 og holder på å se etter spennende fisk alà C.Boucorty el.
        Henrik Giertsen

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Tror även intresset överlag för o alla fall större CA minskat, framförallt i Stockholm. Jag har större arter, men känner till en handfull personer i Stockholm med omnejd som håller de arterna. Däremot arter som e och mindre och mellanstora är ju populära. Men många akvarister tänker inte på t.ex Eldbuk som en CA, då den i decennier varit populär. Sen är ju inte alla som har akvarier inne på akvarieforum alls, vare sig här eller på Facebook. Ibland ser jag annonser på Blocket där någon säljer större CA, men inte är så hängivna akvarister.

          I Skåne och södra Sverige verkar CA fortfarande mer intressant, men där finns ju fler butiker som har CA i lager, Sandby akvarieaffär t.ex.
          Senast redigerad av Pabbe; 07 december 2019, 08:22.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Robin har jag inte hört av på länge, tror han lagt ned. Annats är de andra på FB och ett gäng CA:are till med Dovii och annat.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • dezplay
              Användare
              • september 2008
              • 235

              #7
              Ja det är väl så att dom hänger på FB istället. Ja bocourti är jag ute efter också men den verkar inte finnas i Sverige för tillfället. Såg att dom hade i Danmark men det är lite väl långt för mig att åka hehe jag var iallafall hos Kent i Nol för en vecka sen och införskaffa mig ett gäng ungdomar av synspilum och ett blivande lekpar nanoluteus dom går nu i ett gammalt 375liters jag hade stående i garaget. Men tanken är att till våren eller när det dyker upp ett 1125 så slår jag till och då ska det i fler CA. Kanske det blir en tripp till Danmark det återstår att se då hehe

              Kommentar

              • Tobiassorensen
                Användare
                • juli 2017
                • 62

                #8
                Jag håller just nu både synspilum och petenia splendida. Ska eventuellt hämta hem en grupp darienheros calobresis och är på jakt efter både dovii och umbee

                Kommentar

                • JRB
                  NCS Medlem
                  • januari 2013
                  • 274

                  #9
                  Dovi finns hos Lasse i Sandby + en massa andra CA av alla storlekar, bifogar länk... http://www.ciklidhobby.nu/Centralamerikanska_ciklider

                  Kommentar

                  • dezplay
                    Användare
                    • september 2008
                    • 235

                    #10
                    Jag kan säga att det finns nog inte någon mer aggressiv ciklid än umbee tror jag. Jag har haft både Dovii och Umbriferum men doviin gick att hålla med andra iaf. Umbeen är i mitt tycke den snyggaste av alla ciklider men humöret är enligt min erfarenhet väldigt aggresivt.

                    Jag hade ett par i ett enskilt akvarium för det funkade inte med andra som fick ungar som jag sparade. Paret sålde jag men spara alla yngel. Dom var runt 50st som klara sig och växte upp i ett eget kar på 600 liter. Men när en hane började bli könsmogen så hade han ihjäl alla utom en hona inom någon månad. Men efter dom hade lekt några gånger hade han ihjäl henne oxå.

                    Men har du ett riktigt stort akvarium kan det nog gå till en början iaf.

                    Kommentar

                    • Tobiassorensen
                      Användare
                      • juli 2017
                      • 62

                      #11
                      Tänkte stoppa ner en stor umbee i detta karet

                      Kommentar

                      • dezplay
                        Användare
                        • september 2008
                        • 235

                        #12
                        Hehe ja där har han lite att bita i

                        Kommentar

                        • Tobiassorensen
                          Användare
                          • juli 2017
                          • 62

                          #13
                          Ursprungligen postat av dezplay
                          Hehe ja där har han lite att bita i
                          Haha planen är isf att flytta på cichlorna till ett annat kar. Frågan är om man vågra lämna kvar asiaten i karet och ifall rockorna är i farozonen.

                          Kommentar

                          • dezplay
                            Användare
                            • september 2008
                            • 235

                            #14
                            Ja det enda är ju att prova så ser du hur det blir. Du kanske får tag i en snäll gubbe hehe

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • december 2002
                              • 811

                              #15
                              Jag är i alla fall igång sedan ett tag nu (och borde ju falla under kategorin du nämner). När jag är lite mer permanent boende nu så har jag vågat mig på att sätta upp en riktig drömburk på 2600-liter, beståndet där är dock stora Sydamerika er med umbriferum och festae. Sen har jag "lilla" burken på 900-liter som ska dedikeras till CA, vad vet jag inte riktigt ännu vad som får hamna där. Problemet som jag alltid haft är att allt kul ca finns i Skåne.. Hoppas på en nystart på det här forumet då Facebook inte fyller mina önskemål i alla fall. Ciklidhälsningar från Rivulatus
                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...