Dovii o Trimac

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freddan

    #31
    Tack för alla svaren, verkar som det är fler än jag som är intresserad av Centralare. Jag håller på att mixtrar med mitt 1225l akvarium, där jag har några halvuxna Centralare. Tänkte försöka behålla ett par Grenisikla + ett par Citrunellum och ett par Festae. Om det gick skulle jag gärna prova med Trimac. Vad tror ni blir det för trångt. så kan jag alltit slänga i ett par i mitt 720l. Dovii verkar vara för tuff.

    Kommentar

    • Freddan

      #32
      Tack för alla svaren, verkar som det är fler än jag som är intresserad av Centralare. Jag håller på att mixtrar med mitt 1225l akvarium, där jag har några halvuxna Centralare. Tänkte försöka behålla ett par Grenisikla + ett par Citrunellum och ett par Festae. Om det gick skulle jag gärna prova med Trimac. Vad tror ni blir det för trångt. så kan jag alltit slänga i ett par i mitt 720l. Dovii verkar vara för tuff.

      Kommentar

      • Ricard
        Användare
        • augusti 2003
        • 476

        #33
        [u]HEJ ALLIHOP!</u>
        Har ngn bra doovi-länkar eller info?

        Mvh.
        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #34
          Vad är det du vill veta om dovii?
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Ricard
            Användare
            • augusti 2003
            • 476

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

            Vad är det du vill veta om dovii?
            [u]HEJ JINNARARN!</u>

            Ja det jag vill veta om Doovin är en hel del. Jag har en god vän som står med ett tomt 600-liters och han vill pröva ngt nytt. Han har varit inne på att ev testa jagguar, men då sa ngn att Doovi är en annan intressant art. Jag vet inte ngt om dessa fiskar. Eller nästan inget. De är stora och agressiva om jag har förstått det hela rätt. Men men... För att göra det enkelt:
            • Vetenskapligt namn?
            • Utbredningsområde?
            • Vattenvärden?
            • Föda i akvariet?
            • Storlek på akvarium?
            • Stark/svag filtrering/genomströmning?
            • I grupp, som exv. "jordätarna" eller i par med strykfisk som jaggarna..?
            • Lämpliga andra fiskar i karet?
            • Storlek i akvarium
            • Beteende?
            • Lämplig storlek vid inköp?
            • Inköpsställen?
            • Bra site med denna info eller kompletterande...
            • Färger, morpher etc?
            • Pris i handeln?
            • Finns de odlade i Sverige? (av vem, var, pris?)
            • Ngt annat som jag har missat som du/ni vill komplettera med...


            Ja, det var ngt frågor, hoppas att det finns lite svar för som sagt, jag känner inte till denna art alls.

            [u]Mvh.</u>
            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

            Kommentar

            • Gwendly
              Användare
              • december 2003
              • 374

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av Ricard

              citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

              Vad är det du vill veta om dovii?
              [u]HEJ JINNARARN!</u>

              Ja det jag vill veta om Doovin är en hel del. Jag har en god vän som står med ett tomt 600-liters och han vill pröva ngt nytt. Han har varit inne på att ev testa jagguar, men då sa ngn att Doovi är en annan intressant art. Jag vet inte ngt om dessa fiskar. Eller nästan inget. De är stora och agressiva om jag har förstått det hela rätt. Men men... För att göra det enkelt:
              • Vetenskapligt namn?
              • Utbredningsområde?
              • Vattenvärden?
              • Föda i akvariet?
              • Storlek på akvarium?
              • Stark/svag filtrering/genomströmning?
              • I grupp, som exv. "jordätarna" eller i par med strykfisk som jaggarna..?
              • Lämpliga andra fiskar i karet?
              • Storlek i akvarium
              • Beteende?
              • Lämplig storlek vid inköp?
              • Inköpsställen?
              • Bra site med denna info eller kompletterande...
              • Färger, morpher etc?
              • Pris i handeln?
              • Finns de odlade i Sverige? (av vem, var, pris?)
              • Ngt annat som jag har missat som du/ni vill komplettera med...


              Ja, det var ngt frågor, hoppas att det finns lite svar för som sagt, jag känner inte till denna art alls.

              [u]Mvh.</u>
              har visserligen aldrig haft dovii själv men flera vänner har, plus jag kan inte sova och behöver hålla mig sysselsatt, so here goes

              Vetenskapligt namn: Parachromis Dovii
              Utbredningsområde: Central America: Atlantic slope, from the Aguan River (Honduras) to the Moin River (Costa Rica); Pacific slope from the Yeguare River (Honduras) to the Bebedero River (Costa Rica). (fishbase.se)
              Vattenvärde: hårt vatten 7+ som pH
              Föda: är ett rovdjur, räkmix med mkt räkor funkar säkert bra
              storlek på akvarie: stort, väldigt stort (enjoying cichlid rekommenderar 700 cm för denna art!) , minst 2m kar iaf (jag har iofs sett folk som odlat dem i 60g men det har varit temporära BAP horerier)
              Stark/svag strömmning: tror jag inte spelar roll
              Grupp/par: går tydligen i grupp i det vilda enligt vissa källor, praktiskt omöjligt i akvarie, dvs par
              lämpligt sällskap: stora target fiskar (silverdollar,tinfoil barb mfl) och större centralamerikanska ciklider
              storlek i akvarie: kan tydligen bli över 70cm, aldrig sett en som var över 40 själv dock....
              lämplig storlek vid inköp: förmodligen lättare med mindre fiskar för att para ut?
              bra siter: http://www.fishbase.org/Summary/Spec...ciesname=dovii
              www.aquamojo.com , cichlidae.com
              morpher: ska tydligen finnas en röd en, vääääääääldigt ovanlig dock
              pris: CDN$1-3(6-18 kr) / st för 2.5cm fiskar är standard i wpg (ja de lägger massor med ägg)
              Övrigt: Smakar tydligen gott , ja att äta dårå

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #37
                Finns inte mycket att tillägga efter Gwendlys utmärkta svar.
                Lite personliga observationer dock;
                När de blir större (25 cm och därutöver) så är de i princip omöjliga att ha tillsammans med andra. Såvida du inte har ett 7 m kar som anges i föregående svar.
                Jag provade under en kort period att ha mitt par i 3 m karet och det gick inte alls. En sak som jag har noterat hos mina dovii är att de inte har så mycket hotbeteende som andra ciklider (personligt för dessa kanske). Efter lite viftande med utspända fenor och uppblåsta gällock så smäller de bara rakt på, vilket den andra fisken oftast inte är med på. Efter ett par sådan attacker lär sig alla de andra att hålla sig undan. Doviin är ingen fisk som jagar runt alla andra fiskar hela tiden, men får den chansen så hugger den till rejält, därför behövs rejäla utrymmen om man skall ha den med andra fiskar.
                För tillfället går mitt par i ett avdelat 600 l kar och de lade ägg för 3 dagar sedan, det är väl ett tecken så gott som något på att de inte mår dåligt i varje fall. Parsammanhållningen fungerar perfekt, lite smågruff ibland men det går över på några sekunder så ur den synvinkeln behöver de inte stora kar. Inte ens efter en misslyckad lek har hanen attackerat honan. Det är oftast hon som attackerar honom när han inte sköter sitt jobb med att vakta ägg och yngel.
                Däremot så hade jag 10 st i 3 m karet för ett knappt år sedan och det gick jättebra, de största var då 17-18 cm. Under en kort period fanns det 3 honor med ägg och ungar och 2 hanar som övervakade det hela. Honorna var mycket aggressiva mot varandra medans hanarna höll sig undan för varandra mest hela tiden.
                De är också mycket glada i att flytta runt på saker i karet, inför leken så är det mycket grävande i princip hela karet. Att ha en genomtänkt inredning är inte att tänka på så vida den inte är fast förankrad.
                Vad det gäller färgvarianter så finns det lite olika typer, förutom den röda varianten. Vilken bara finns på ett fåtal bilder och, mig veterligen aldrig funnits i handeln, så kan man nog ta ut åtminstone 2 varianter till. Det är en grå (den som jag har) och en blå variant. Den blå varianten har mycket iriserande blågrönt (eller mer grönt) på fenor, kinder och övre delen av ryggen.

                Jag fodrar mina med räkmix och tärnad vitfiskfile, ibland skaffar jag också lite foderfisk till dem, det uppskattar de.

                Trots alla deras negativa sidor (och det är en hel del) så finns det så mycket annat hos dem som överväger detta. De är mina personliga favoriter och har varit så sedan jag fick mina första i April 1999. Någon gång har jag varit riktigt irriterad på dem, för några veckor sedan så hade jag till och med satt upp mitt par till försäljning här på forumet. Paret är andra generationen som jag har, föräldrarna sålde jag i början av 2002 till Sandby ciklidhobby (undrar var de är nu?).
                Har man möjligheten att hålla ett par i ett, minst, 2 m kar så skall man göra detta.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Ricard
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 476

                  #38
                  [u]Jinnarparen och Gwendly!</u>

                  Tack så rysligt för utförliga svar. Som jag inledde med så har jag en god vän som har ett "tomt" (ngr malar) 600l. kar som han vill ha ngt spännande i. Efter att ha läst denna tråd och en hel del av Jaguartråden (den tråden har jag följt, speciellt då F1 var i gasen...) så blir man ju själv smittad av dessa vidunder.

                  Tyvärr så har jag ingen möjlighet varken utifrån plats eller ekonomi (högsk.stud.) att "slänga ihop" en 3-metersburk utan har ett 720:e fullt med G. sp. Tapajo Red Head från Fredrik Hagblom, som jag för övrigt är mycket stolt och glad över... Denna grupp, om 10 djur, går med ngr A. heckelii, ett stort gäng Corydoras (sterbai, delphax, melini) och en ansenlig mängd L-malar. OM, och jag säger bara OM, mitt kar skulle krascha, så skulle det bli landssorg i ett par veckor, men sedan så skulle det vara spännnade att testa jaguarer eller dovii... (kanske lite vid sidan om ämnet?[])

                  En fråga som har med ämnet att göra:
                  hur riggar man en tremetersburk, eller fyra, om ngn nu har det..?
                  Bygger ni i glas eller betong med glasfront eller hur löser man det..? Det måste ju byggas på plats förstår jag men, ja, hur gör ni.. Och hur får ni vettig cirkulation/filtrering i dessa burkar? Sump? (har själv 3400l/h + 2280l/h i ett 720 - dvs. drygt 9xVolym/h)
                  Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #39
                    citat:hur riggar man en tremetersburk
                    Min burk byggdes i Polen och fraktades in i vardagsrummet. 15 mm glas överallt. 2 st filtermattor a´ 50*50*10 cm. Pumpar 2*2400(eheim) + 2*1000 l/h.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #40
                      citat:Grupp/par: går tydligen i grupp i det vilda enligt vissa källor, praktiskt omöjligt i akvarie, dvs par
                      Enligt en artikel av Willem Heijns i Cichlid News från april 1997, skriver han att ciklider som P. dovii och P. managuensis lever solitärt, med undantag då de leker. Han grundar detta på egna, samt sina kollegers observationer i fält.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...