CA i Svenska akvarier 2018 (vi tjuvstartar lite)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #31
    Är inte så jätte påläst heller FI, men alger är ju en typ växter, varför tror du förresten att du haft en låg syrehalt? jag tror inte kolsyrenivån spelar någon roll för alger. Det är nog mera kväve i form av nitrat som alger gillar, och en viss typ av belysning osv. Jag har aldrig lyset på när jag inte är hemma, sen vet jag inte ifall det är det, eller de regelbundna vattenbytena som håller algerna i schack för min del. Kanske är det kombinationen av båda.

    Förresten, bubblorna du nämner kan ju kanske innehålla en annan form av gas än just syre, ifall du inte gjort vattenbyte, och dessa bubblor uppkommer ändå, så skulle väl de kanske kunna vara konsekvensen av en viss typ av nerbrytningsprocess i karet.
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #32
      Ursprungligen postat av Kawasa
      Är inte så jätte påläst heller FI, men alger är ju en typ växter, varför tror du förresten att du haft en låg syrehalt? jag tror inte kolsyrenivån spelar någon roll för alger. Det är nog mera kväve i form av nitrat som alger gillar, och en viss typ av belysning osv. Jag har aldrig lyset på när jag inte är hemma, sen vet jag inte ifall det är det, eller de regelbundna vattenbytena som håller algerna i schack för min del. Kanske är det kombinationen av båda.

      Förresten, bubblorna du nämner kan ju kanske innehålla en annan form av gas än just syre, ifall du inte gjort vattenbyte, och dessa bubblor uppkommer ändå, så skulle väl de kanske kunna vara konsekvensen av en viss typ av nerbrytningsprocess i karet.
      Nej jag vet inte alls, det var bara en idé, jag kan extremt lite om alger bortsett från att för mycket ljus kan ge grönalger typ Men det du säger i slutet låter inte helt fel i mina öron i alla fall, jag ser också att något fortsätter hända även ca en vecka senare, den äckliga algkakan håller helt klart på att försvinna nu, äntligen (tar i trä). Sedan är det väl som vanligt att fortsätter en sak så kommer något annat dit istället ;P Men det tar jag då.

      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Big_Sal
        Användare
        • maj 2010
        • 315

        #33
        Tror att algerna ger sig dels pga lägre näringsnivåer då ytväxterna tar upp en del, men också på grund av att de faktiskt skuggar algerna också. Mer syre får du inte av flytväxter då syret produceras i delarna som fotosyntetiserar, dvs gröna delar som har klorofyll. Är dessa ovanför ytan kommer syret att spridas ut i luften. Dessa växter konsumerar nog snarare syre då rötterna "andas" syre. Störtfin dovii för övrigt!

        Kommentar

        Arbetssätt...